Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Световната банка ще помага за определяне на тол таксите

Агенция „Пътна инфраструктура“ и Световната банка – консултант на държавната пътна администрация за въвеждането на тол системата, организират форум във връзка с въвеждането на тол системата на 5 декември в София . Срещата е в рамките на общественото обсъждане на проекта на тарифа на тол таксите, което продължава до 16 декември.

Експертите от банката подпомагат администрацията при определяне на обхвата за таксуване с тол на пътната мрежа и размера на тарифите. Пред участниците във форума проф. Олег Асенов, член на Управителния съвет на АПИ, ще представи философията и същността на електронната система. Експерти на Световната банка ще представят най-добрите европейски и световни практики при въвеждането на тол таксуването, принципите за определяне на тарифите у нас и как те ще се отразят на цените на стоките от първа необходимост и на автобусните билети. Ще бъде представен и моделът на функциониране на националните доставчици на услуги и на доставчиците на декларирани данни като партньори на АПИ в тол таксуването.

Първоначалният обхват на пътната мрежа, за която ще се плащат тол такси, е 6 050 км, което означава, че за останалите 14 000 км., за които сега камионите и автобусите плащат винетна такса, няма да дължат нищо. Предлага се да се таксуват само 796 км автомагистрали,  2 322 км пътища първи клас и 2 932 км пътища втори клас от общо 20 000 км републиканска пътна мрежа.

Проф. Олег Асенов обясни, че при автобусните превози  най-голямото увеличение ще е за маршрута София – Варна и то при приемане, че пътниците са средно 20 на брой. Тогава нарастването на цената на билета е с 96 ст.  Това е прогноза, която приема, че превозвачите ще прехвърлят всички транспортни разходи върху крайния потребител. Методиката на Световната банка, според която са правени разчетите, е използвана и в Германия, Словакия и Полша и е доказала точността си.

"Възможно е транспортният бизнес да се преориентира, така че да стане по-ефективен. В Германия, например, след въвеждането на тол системата, бяха създадени дистрибутивни центрове, от които транспортирането на стоките става на по-къси разстояния, разказа той. И припомни, че пазарът е най-добрият регулатор. В крайна сметка конкуренцията ще определи цените, но е възможно в първите шест-осем месеца някой да опита да „тества пазара“ с по-високи цени", допусна проф. Асенов. 

Цените на винетните такси за 2020 г. за леки и тежки автомобили ще останат същите като за 2019 г. Леките автомобили ще продължат да плащат за ползване на платената пътна мрежа на база време, докато превозните средства с обща технически допустима максимална маса над 3,5 т  ще преминат от винетки на тол такси най-късно от 1 март 2020 г.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във