Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СВЕТЛИНА В ТУНЕЛА НА СТОЛИЧНОТО МЕТРО

След като се разбра, че изграждането на метрото от пл. Света Неделя до стадион Юнак ще се забави с още една година, местните управници, изглежда, решиха да се извинят на софиянци, като ускорят работата по другите участъци на подземната железница. В четвъртък (23 октомври) изпълнителният директор на Метрополитен София Стоян Братоев съобщи, че до средата на ноември ще бъде подписан договорът с изпълнителя на трасето от кв. Младост 1 до бул. Цариградско шосе. Тръжната процедура за обекта приключи преди седмица, като на първо място бе класиран консорциум Метро Младост, в който участва фирма Трейс - един от строителите на метрото между бул. Патриарх Евтимий и бул. Черни връх. Другите двама участници в конкурса бяха италианската компания Асталди, която извършва рехабилитация на жп линията Първомай - Свиленград, и българо-германският консорциум Геотехмин-Станилов, който изгражда няколко сметища по ИСПА.
Предложената от победителя ценова оферта за изграждането на отсечката с дължина 2.2 км и две метростанции е 185 млн. лева. Средствата ще бъдат осигурени от Столична община с нисколихвен заем в размер на 105 млн. евро от Европейската инвестиционна банка. Освен тунелите и спирките изпълнителят ще трябва да построи и голям подземен паркинг под бул. Цариградско шосе до Интер експо център. Предвижда се той да бъде с капацитет от близо 2 хил. паркоместа, за да поема пристигащите в София автомобили. Очаква се строителството на трасето да приключи през 2012 г., като дотогава трябва да са започнали и работите по продължението му към кв. Дружба и летището.
Междувременно стана ясно, че Министерството на транспорта е дало разрешение да започне изграждането и на втория метродиаметър от надлез Надежда до бул.Черни връх. Договорите с изпълнителите Доуш иншаат ве тиджарет и обединение Метротрейс бяха подписани през лятото, като общата им стойност е 470 млн. лева. По-голямата част от тази сума - 370 млн. лв., ще бъде осигурена от Оперативна програма Транспорт, а останалите средства ще дойдат от общинския бюджет. Също така през седмицата заместник-министърът на транспорта Весела Господинова съобщи, че за реализирането на проекта вече е получено и съгласието на всички отговорни европейски институции. Това на практика означава, че работата по строителството на втората линия може да започне до края на тази година и ако не възникнат други проблеми, тя ще е завършена преди 2013 година.
Най-вероятно до март 2009 г. пък ще е готов и проектът за участъка на подземната железница от кв.Обеля до кв.Надежда, който трябва да свърже първи и втори метродиаметър. Според Стоян Братоев още на следващото си заседание Столичният общински съвет ще приеме регулаторния план за обекта, което ще позволи да започнат отчуждителните процедури по трасето. Но тук има една доста важна подробност. Ако изграждането на тази отсечка се забави, втората линия на метрото реално няма да може да функционира, тъй като именно чрез нея ще се осъществи връзката с многолюдните жилищни комплекси.

Facebook logo
Бъдете с нас и във