Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Съдбата на евтиното 9-еврово германско билетче виси на косъм

Нажежава се дебатът за бъдещето на публичния транспорт в Германия. Трите месеца на рязко редуцирани цени на билетите за локален и регионален превоз на територията на страната приключват на 1 септември. Населението иска мярката да остане в сила, но правителството е разделено по въпроса. 

Финансовият министър Кристиян Линднер е твърдо против удължаването на популярния билет от 9 евро, защото подобен акт би струвал на бюджета 14 млрд. евро за една година - средства, които биха могли да се използват по-рационално. На "беседа" с германци на 20 август в Берлин в деня на отворените врати на правителството, Линднер обясни, че въпросните "9 евро всеки месец не са безплатен обяд, защото някой друг плаща разходите" и тези "пари не са налични, примерно, за обучение". Федералното правителство финансира сметката с допълнителни 2.5 млрд. евро за държавните и общинските транспортни компании.

Министърът, който е от подкрепящата бизнеса Партия на свободните демократи, нееднократно отхвърля тримесечния експеримент на коалиционния кабинет със свръхевтините влакови билети, стартирал на 1 юни, замислен да облекчи кризата на издръжката на живота и да намали използването на лични превозни средства в хода на поскъпването на горивата.  

По оценка на икономисти, мярката е помогнала за овладяване на инфлацията. В интервю за "Райнише пост" председателят на Бундесбанк - Йоахим Нагел - посочва, че краят на евтините билети и отстъпката на петрола ще увеличи ценовия ръст с около 1% през есента. И че инфлацията може дори да "докосне" 10%, което би била първата за последните повече от 70 години двуцифрена стойност.  

Публикувана през юли анкета на компанията за маркетингови данни и анализи "Кантар" показва, че билетите по 9 евро се подкрепят от по-голямата част от населението на страната. Според Линднер обаче мярката не е постигнала напълно целта си, защото хората не са се отказали категорично от колите си в полза на публичния транспорт и по-скоро използват екстрата за пътувания на летни почивки.

Германската железопътна компания "Дойче бан" и общинските транспортни асоциации настояват за някакъв вид "наследник" на евтиния билет, както и за повече пари за подобряване на услугата. Как точно да изглежда този приемник обаче изобщо не е ясно и е въпрос на още разисквания. Идеите варират от месечен билет за 29 или за 69 евро или за годишен билет от 365 евро. Те обаче вероятно ще разрешават пътувания само в специфични локални райони, докато сегашния 9-евров вариант е валиден за цялата локална транспортна мрежа на територията на Германия. Само през първия месец на действие на мярката са били продадени 21 милиона билети и транспортните работници констатират значително по-пълни автобуси и влакове - достатъчно основания, че субсидираната схема е успешна. 

Партията на зелените, която е част от управляващата коалиция, също настоява за нова схема, която да замени сегашната, като за финансирането й партийният лидер Рикарда Ланг предлага да се премахнат данъчните отстъпки за фирмените коли.

Facebook logo
Бъдете с нас и във