Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Строителната империя отвръща на удара

Владимир Житенски
S 250 cef13079 37f7 4242 8436 ecaad391fdf8

Сагата със строителния гигант "Джи Пи Груп" навлиза в своята кулминационна фаза, която ще бъде белязана от срещи между бранша и държавното управление. След като премиерът Бойко Борисов заръча компанията да бъде извадена от всички проекти с национално и европейско финансиране, Камарата на строителите в България (КСБ) излезе с остра декларация, с която заяви готовност за национални протести и настоя за спешни срещи със самия Борисов, с президента Румен Радев, с председателя на Народното събрание Цвета Караянчева, както и с ръководителите на всички парламентарно представени политически сили.

Строителите изтъкват, че в последните месеци са подложени на безпрецедентни и злостни атаки, зад които прозирали политически интереси. "Обвиненията срещу строителните фирми за некачествено изпълнение и непрозрачност на обществени поръчки прераснаха в обвинения за злоупотреби с евросредства и са достигнаха до зловеща манипулация за връзка с убийство на млада жена, водеща на тв предаване", заявяват от камарата, определяйки тези обвинения като несправедливи.

По-нататък в декларацията се казва, че на срещите с властта браншовата организация щяла да настоява институциите да опровергаят всички внушения и недоказани твърдения, отправяни досега в изявления и изказвания. И още: че ще подготви законови промени, чрез които да се търси отговорност "от субектите, създаващи и разпространяващи лъжлива и невярна информация" за строителните компании.

Малко странно, в декларацията изобщо не се посочват конкретни "субекти". И естествено произтича въпросът дали в случая гневът на строителите е насочен към министър-председателя, еднолично решил да вади гигант от поръчки за милиони, към представители на опозицията, които търсят предимство за предстоящите два вота през 2019-а или към неправителствени организации и медии, които работят усилено по темите за некачественото строителство у нас? Дали пък не става дума и за конфликт между отделни лобита? Така или иначе, тези въпроси би трябвало да намерят своите отговори на евентуалните срещи с управляващите.

Иначе позицията на браншовата камара последва една от редките медийни изяви на изпълнителния директор на "Джи Пи Груп" Владимир Житенски, който е и заместник-председател на нейния управителен съвет. В интервюто си за NOVA телевизия Житенски по-скоро размаха пръст на средствата за осведомяване, отколкото на властта и прокуратурата, която по думите на Сотир Цацаров е започнала досъдебно производство за пране на пари срещу лице, свързано с компанията.

Житенски определи като невярна информацията за унищожаване на документация, за която разследващи журналисти категорично твърдяха, че е свързана със схема за печелене на евросредства чрез консултантски фирми. По думите му, "определени собственици на медии, които имат икономически и други интереси, тръгнали срещу бранша". Освен това него нито един търг в България от години не се печелел на база на техническа документация, а на база най-ниска цена. Предприемачът не пропусна да отбележи също така, че медийното внимание носело сериозни загуби за "Джи Пи Груп" и в бъдеще тя щяла да чисти името си в съда.

В последна сметка компанията дори не изчака Агенция "Пътна инфраструктура" да изпълни премиерската повеля и сама се отказа от два спечелени търга на стойност над 200 млн. лв., по които предстоеше да подпише договори с възложителите. Веднага след анонса на Бойко Борисов  тя оповести, че няма да се ангажира със строежа на тунела "Железница" за 185 млн. лв., който е част магистрала "Струма". За него агенцията най-вероятно ще сключи договор с втория кандидат, достигнал до финала - консорциума, оглавяван от "Главболгарстрой". 

Впоследствие столичният кмет Йорданка Фандъкова съобщи, че "Джи Пи Груп" се е отказала от обновлението на трамвайното трасе по линия №5 за 46 млн. лева. Само че градската управа няма да подпише контракт с другия кандидат - обединението "София инфраструктура 2018", в което участват испанската фирма "Марко Обра публика" и "Интегрирани строителни системи", а ще започне нов конкурс. 

Въпросителни обаче остават около участието на "Джи Пи Груп" в два мегапроекта, за които има подадена оферта. Фирмата е част от консорциум, кандидатствал по една от трите обособени позиции (за 354 млн. лева) за изграждането на жп трасето между Елин Пелин и Костенец. Както "БАНКЕРЪ" писа, тя е и сред претендентите за строежа на газовата връзка между България и Гърция с индикативна стойност 145 млн. евро. В "газовия" търг "Джи Пи Груп" участва съвместно с австрийската "Щрабаг".

Колкото до решението на Борисов, засягащо строителния гигант, анализаторите смятат, че то е продиктувано от натрупването на  неприятни за неговия имидж събития - като се започне от автобусната катастрофа край Своге и се стигне до недоволството от ремонта на "Граф Игнатиев". Ще припомним, че през февруари 2016-а, когато отново имаше напрежение около неговото второ правителство, той отново спря обществена поръчка с участието на "Джи Пи Груп". 

Интересна тема за дискусии е и какво ще се случва с компанията оттук насетне. Изпълнителният й директор Владимир Житенски подхвърли, че обмислял да прави неправителствена организация, която да се занимава с контрол над строителството. Според Тихомир Безлов от Центъра за изследване на демокрацията пък възможна стратегия е "Джи Пи Груп" да се раздели на няколко по-дребни фирми и по този начин да продължи да участва в публичните търгове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във