Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Строителите редят нов пъзел

Пъзелът в строителния бранш след падането на правителството на ГЕРБ започна да се пренарежда. Фаворити на управляващите до неотдавна се чудят дали ще успеят да опазят позициите си от настъпващите нови играчи, които преди оставаха зад борда. Индикатор за несигурността, която цари в сектора, са и възложените супер скоростно в последните дни от управлението на кабинета на Бойко Борисов обществени поръчки за строителство.


На 14 март например в отсъствието на медии бяха отворени ценовите оферти на допуснатите участници в откритата процедура за обновяването на Централна гара - София.В официалното съобщението липсваше информация защо четирима от шестимата кандидатите са отстранени от търга. При това става въпрос за известни у нас фирми - гръцката Терна, турската Доуш в съдружие с местната СК-13 холдинг, Трейс груп, която участваше заедно със Станилов и Джи Пи груп, както и австрийската Щрабаг, включила се в наддаването с архитектурното студио Архитектоника, в което съсобственик е братът на главния архитект на столицата Петър Диков - Калин.


Така в надпреварата останаха двама претенденти. Първият е консорциумът Балканстрой - Реминг, съставен от проектанта Реминг консулт АД - Словакия, и Балканстрой АД. Той е получил техническа оценка от 40 точки и е предложил цена от 63.51 млн. лв. без ДДС. Другото обединение - ГБС-Централна гара София, е на Главболгарстрой АД, Водстрой 98 АД и Промишлено строителство холдинг ЕАД и с техническа оценка от 39.01 точки и посочена цена от 55. 96 млн. лв. без ДДС на практика вече може да се приеме за окончателен победител в тази поръчка.


Компанията на Симеон Пешов Главболгарстрой е достатъчно добре известна, докато Водстрой 98 стана активна на строителния пазар напоследък. Тя се контролира от Иван Мирински, който чрез своята ПМ контрол придоби през 2008 г. 96% от акциите в нея за 2 млн. лева. През 2011-а Водстрой 98 приватизира Промишлено строителство холдинг за 12 млн. лева. Преди няколко месеца обединение между ГБС и Водстрой спечели строителството на спортната зала в Пловдив за 30 млн. лв., а Водстрой участва и в консорциума - концесионер на морската гара в Несебър.


Много въпросителни предизвика и ремонтът на входния булевард на Варна - Владислав Варненчик. Решението за него кабинетът на ГЕРБ взе буквално в последните дни на управлението си.


При последното си посещение във Варна премиерът Бойко Борисов обеща правителството да осигури 5 млн. лв. на общината за ремонт и рехабилитация на бул.Владислав Варненчик. Днес искам да ви кажа, че това обещание е изпълнено и от миналата седмица сме изпратили техника и експерти от пътната лаборатория към Агенция Пътна инфраструктура. Те имаха за задача да обследват и анализират качеството на пътната основа и на асфалтовата настилка, заяви бившият министър на регионалното развитие Лиляна Павлова, която непосредствено след решението на министрите в оставка отиде на място да види каква е ситуацията. Оказа се обаче, че конкурс за тази солидна сума изобщо не е организиран. И средствата ще си поделят близки до ГЕРБ фирми, спечелили обществената поръчка за поддържане на пътната настилка на морската ни столица до 31 март 2016-а срещу 60 млн. лева. Става дума за Хидрострой, чийто управител е варненският общински съветник от ГЕРБ Николай Пашов. Баща му Купен Пашов пък е началник на отдел Дейности по защита на населението във варненската община. Второто дружество е Инжстройинженеринг също е сред редовните печеливши в търговете на местното кметство за пътни ремонти. Зад него стои бизнесменът Пламен Стилянов, който държи една част от пътните поръчки в областта и чрез друга своя фирма изгради варненския завод за отпадъци.


Но край морето тепърва ще се разпределят нови милиони. Варна ще получи още 5 млн. лв. по оперативната програма Регионално развитие за подобряване на градската среда - улици, алеи, детски площадки... Очаква се това да стане в края на април, когато трябва да приключи договарянето на общо 180 млн. лв. безвъзмездна помощ за 36 общини. Отделно, от местния бюджет ще бъдат отпуснати 6.5 млн. лв. за ремонт на бул. Сливница и други десет улици.


Междувременно в състезанието за строителните пари се случиха и други интересни неща. Изненадващо за мнозина специалисти победителят в търга за строителството на Северната скоростна тангента на София се оказа обединението между италианските компания Салини и Импреджило. През последните десетина години фирмите от Апенините редовно се явяваха в конкурсите за големите инфраструктурни проекти, но по една или друга причина все се нареждаха сред загубилите. Явно обаче най-накрая са уцелили ваксата, тъй като получиха максималните 50 точки за техническо предложение и срок за изпълнение. В комплект с цената от 189 млн. лв. без ДДС това им гарантира първото място в окончателното класиране.


По-любопитното е, че Салини и Импреджило изпревариха консорциума ХПВС-ССТ, в който влизат споменатата вече варненска Хидрострой заедно с Водстрой 98 и свързвани с Васил Божков дружества. Зад италианците остана и консорциумът с участието на ГБС Инфраструктурно строителство. Това предизвика коментари в бранша, че пластовете вече са започнали да се разместват, като точната картинка ще се избистри непосредствено след парламентарните избори.


Иначе другото голямо опасение на строителите е дали и след ГЕРБ ще се запази действащата досега схема - да се плаща с пари от фискалния резерв, които след време да се покриват с постъпленията от европейските фондове. През седмицата дори се проведе среща между тяхната камара и служебния министър на регионалното развитие Екатерина Захариева, на която бе засегнат и този въпрос.


Ще направим всичко възможно, за да продължи гладко разплащането по обществените поръчки и договорите по оперативните програми. Тези програми ще бъдат основните източници на договори за фирмите от бранша и през следващите две-три години. Всички страни трябва да работят заедно, за да се усвоят тези средства, изтъкна Захариева.


Работата е там, че уж всички работят заедно, но едни лапат големите суми, а другите стоят и гледат отстрани. Според анализ на Камарата на строителите, оборотът в сектора през 2012-а е бил за около 12 млрд. лв. и бизнесът е разчитал основно на поръчки на държавата и общините, като 80% от тях се финансират от европейските фондове. Само че тези търгове се печелят от под 2 на сто от регистрираните строителни компании. Вярно, те наемат десет-двадесет фирми подизпълнители, но реално за тях остават трохите. И това ще е така, докато съществува сегашната субективна система за оценяване на подадените оферти. Хубавото е, че на срещата с министър Захариева са били обсъдени възможностите за намаляване до минимум на дискриминационните условия при провеждането на обществените поръчки. Участниците са се обединили около мнението, че въвеждането на електронни търгове ще намали субективния фактор, а създаването на електронни досиета за големите строителни проекти ще осигури по-висока степен на прозрачност при тяхното изпълнение. Тези приказки обаче сме ги слушали неведнъж през последните години, а резултатът е никакъв. Причината е ясна - ако има безпристрастно оценяване от компютър по чисто обективни критерии, се елиминират възможностите да се играе с нагласени карти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във