Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СТРАТЕГИЯТА ЗА ПРОДАЖБА НА БМФ СЕ ГУБИ В МЪГЛАТА

Стратегията за приватизация на Параходство Български морски флот продължава да тъне в тайнственост. Неизвестните около нея са толкова много, колкото и параметрите, които ще съдържа документът. Първоначално той трябваше да бъде готов до 12 юни, после до края на юли тази година. След множество проведени консултации и уверения се оказа, че на последното заседание на правителството за месеца (28 юли) такава точка не фигурира. Изглежда, че проблемите около приемането на стратегията са повече, отколкото управляващите искат да признаят.
БМФ е голяма хапка
Морският флот може да стане най-скъпото държавно предприятие, продавано някога в България. То е най-голямото дружество за морски транспорт в региона на Черноморието и Средиземноморието. Според отчета на компанията общите й активи в края на 2005 г. надхвърлят 1 млрд. лв., от които дълготрайните са 875 млн. лева. За същия период печалбата след облагане с данъци на дружеството е 40 млн. лева. Така че ако все пак се намери някой, който да даде 1 млрд. лв. за морския ни флот, ще са му необходими поне 25 години, за да си възвърне средствата за покупката. Без да се броят допълнителните инвестиции в нови кораби, които така или иначе трябва да се направят.
В момента морският ни флот разполага с 82 плавателни съда, сред които и ветроходният кораб Калиакра. Съдейки по обема на активите едва ли ще е по силите на българска компания да участва самостоятелно в процедурата за приватизация. За това очакванията са, че кандидатите за дружеството ще бъдат консорциуми, в които ще участва и поне по една банка.
Най-големите неизвестни около продажбата на морския флот си остават параметрите, на които трябва да отговарят купувачите. Целта на правителството е да предаде БМФ на стратегически инвеститор, който да продължи развитието на дружеството. Ако обаче се поставят прекалено високи изисквания, български компании дори в съдружие с банки не биха могли да се класират за участие в процедурата. Ако пък са прекалено ниски, е възможно да се намери купувач, който след няколко години просто ще източи морското ни плаване и ще остави зад себе си една фалирала компания. Според запознати по време на дискусиите се е промъкнала и идеята дружеството да бъде продадено на финансов инвеститор.
Засега единственото сигурно нещо е, че
30% от БМФ ще бъдат продадени на борсата
Точно как не е ясно, тъй като предложенията са няколко. Първият вариант е да се допусне акции на морското дружество да се продават само чрез компенсаторни инструменти, което, според брокери, би нулирало книжа с номинал около 150 млн. лева . При този вариант обаче трябва да се изчака и цената, която ще се достигне на борсата за един дял, тъй като е възможно тя да бъде и по-висока или по-ниска. Продажбата срещу компенсаторки ще зарадва собствениците им, но чак до вълненията, които се получиха при продажбата на държавния дял от БТК, когато непаричните платежни средства минаха 1.10 лв. за лев номинал, едва ли ще се стигне отново.
Следващото предложение изключва от формулата приватизация през борсата понятието компенсаторки. Така правителството ще разчита всички постъпления от раздържавяването да постъпят изцяло в хазната и да бъдат към 300 млн. лева. Коя от двете възможности е по-сполучлива е трудно да се каже, тъй като и държавата, и собствениците на неплатежни парични средства ще настояват за изгодните за тях варианти. Другият въпрос, на който все още не е намерен окончателен отговор, е кога миноритарният пакет да бъде пуснат за продажба - преди или след приватизацията на мажоритарния пакет.
Приватизацията на самото дружество ще започне най-вероятно през следващата година, тъй като стратегията за раздържавяване трябва да бъде приета първо от правителството, след това да бъде обществено дискутирана, а после и гласувана в парламента. Предвид сегашното забавяне и при положение че страната ни трябва да приеме няколко десетки закони заради предстоящото еврочленство от 1 януари, малко вероятно е депутатите да обърнат сериозно внимание на морския ни флот. Въпреки че и там има известни забележки от Европейската комисия.
В мониторинговия доклад, огласен през май тази година, е записано, че все още не е напълно гарантирана независимостта на Изпълнителна агенция Морска администрация при осъществяването на контрола върху българските кораби, плаващи под чужд флаг, тъй като дружеството Параходство Български морски флот остава собственост на държавата и тя може да влияе върху характера и обхвата на този контрол. Според евроекспертите е необходимо да се засили подготовката в тази област и е отбелязано, че стратегията за приватизация на Параходство Български морски флот все още
не е приета от парламента
и в момента се преразглежда.
Докато БМФ все още е държавна компания, там има и много добри възможности за евентуално източване на финансови средства. В парламентарната Комисия за борба с корупцията например е постъпил сигнал, че в периода 2002-2003 г. дружеството е било завлечено със 70 млн. долара от сключени договори за наемане на корабите (таймчартър) на цени, които в някои случаи са били с 200-300% по-ниски от пазарните. В друг доклад, по който още се работи, само за първите девет месеца на 2005 г. са били източени още между 2 и 3 млн. долара. Очаква се на някое от следващите си заседания парламентарната комисия да продължи да разисква тази тема.
Докато бъде изготвена стратегията за приватизация на морския флот, бъдещите кандидат-купувачи ще продължават да оглеждат компанията. Те ще очакват и крайните условия, които държавата ще постави на новия собственик и най-вече - цената на дружеството. А притежателите на компенсаторни инструменти пък дотогава ще тръпнат в очакване на начина, по който ще се продава миноритарният пакет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във