Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Столичани чакат две години тикет системата за 100 млн. лева

До края на тази година ще бъде пусната в експлоатация тикет системата, съобщи общинският съветник от ГЕРБ Зафир Зарков. Според него безспорно това ще даде възможност за по-справедливо таксуване и тарифиране. Системата ще бъде много по-достъпна и ще предоставя възможност за зареждане на картата през всички смарт устройства. За пенсионерите и учениците няма да изчезнат преференциите, отчете общинският съветник.  

През декември 2018 г. бе подписан договорът с дружеството, което трябва да изгради системата плюс видеонаблюдение в градския транспорт. За изграждането на обещаната нова модерна система беше избран консорциум "Си Ен Си София тикетинг систем", в който влизат българските компании "Компютърнет сървисиз" и "Тикси" и турското дружество "Асис Електроникс". Подизпълнител за видеонаблюдението е компанията "Макстелеком".

За изграждането на системата Центърът за градския мобилност ще плати 73.24 млн. лева без ДДС и още 5.85% от приходите от продадените карти и билети през нея, но не повече от 10 млн. лева. Така общата цена на проекта е 83.24 млн. лева (без ДДС). Договорът за изграждането е 2 години и още 8 години за поддръжка. След приключването му компаниите вероятно ще получат нов контракт за поддържане на системата. В противен случай ще трябва да се обявява нова поръчка.

Системата ще даде вече възможност за плащане на пътуването чрез мобилни апликации, през Интернет, през уебсайт и чрез безконтактни карти. Като голямото предимство на тази система се изтъква, че ще даде възможност за заплащане на реално използваната услуга, тоест дали ще е по време, дали ще е по разстояние, дали ще е по брой спирки.

Това решение трябва да бъде взето от  Столичния общински съвет.

Освен архаични, автоматите за билети в столичните трамваи и тролеи ощетяват гражданите. Например за последните четири години машините са ощетили гражданите със 70 хил. лв. от невърнато ресто. Тази сума се формира, тъй като автоматите за продажба на билети не връщат ресто, а пътниците трябва да са с точно приготвени пари - 1.60 лева. 

Тази система за таксуване бе въведена през 2008 г., когато цената на превозния документ още бе 1 лев. За 2015 г. невърнатото ресто е било за 4005.30 лв. (0.099% от приходите), за 2016 г., когато цената на билета беше повишена на 1.60 лв., вече е 16 523.70 (1.3% от приходите от билети за същата година), за 2017 г. е 24 410.65 лв. (1.3% от приходите), през 2018 г. - 26 601.90 лв. (1.56%).

Facebook logo
Бъдете с нас и във