Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Спряно е и строителството, и проектирането на големи пътни обекти

"Инфраструктурните обекти бяха спрени не само като строителство, а и като проектиране и процедури, което е най-лошото. А колкото повече се бавим, толкова повече няма да има какво да строим. Строим малко, защото нямаме планиране за повече." Това заяви пред БНТ служебният регионален министър Иван Шишков. 

"В миналия служебен кабинет се опитахме да спрем лошата практика, а не големите инфраструктурни обекти. За съжаление, след седем месеца намерихме не категорично спрени лоши практики, а спрени обекти. Политиците използват магистралите повече за „сцена“, на която да се снимат, но накрая строителите бяха изгонени от нея. Искаме да върнем на „сцената“ на магистралите и строителите, а не политиците", подчерта министърът. Той е категоричен, че политиците оттук нататък ще трябва да се захванат с големия проблем да планират всички магистрали и да направят много ясен алгоритъм кога и как ще се строят те.

Шишков коментира проблемите, свързани с участъците на магистрала „Хемус“, и припомни, че няма планиран възел между нея и обявената за национален обект магистрала от Русе до Велико Търново. Основен проблем при „Хемус“ от първи до трети участък е, че вторият е възложен най-късно като строителство. Правят се срещи с всички строители, за да се направи ускорен график и магистралата да бъде построена в тези участъци. На обществено обсъждане са подложени текстове за търпимост, за да може отговарящите на нормите инфраструктурни обекти, които държавата е възложила и допуснала да се строят незаконно, да бъдат обявени за търпими и така да продължи строителството им. Сред тях освен 4 и 5 участък на АМ „Хемус“ има и язовири. "В редовния кабинет никой не обърна внимание на същността на този текст, така че ние ще го внесем в Народното събрание", допълни регионалният министър.

Участъците по „Хемус” между Велико Търново и Търговище обаче още продължават да са строителна илюзия. Шишков се съгласи напълно с добавеното от водещия определение „фантазия” и обясни, че там наистина няма нищо. "Оказва се, че трасето не може да бъде потвърдено и всъщност строим аутобан до определена точка и нататък нямаме ясна категоричност как ще я продължим и откъде ще мине. Това е целият проблем и този огромен строителен хаос ще трябва да се оправи", категоричен е той. Ресорният министър отново посочи, че хаосът след седем месеца редовно управление не е бил оправен. Затова сега е време да се върнат строителите на обектите, които бяха по някакъв начин „изгонени” оттам от политиците.

Работи се активно с Министерството на околната среда и водите, за да може да бъде решен проблемът с АМ „Струма” през Кресненското дефиле. Държавата е била поставена по недържавнически подход в много тежка ситуация. Има готов идеен проект за укрепване на свлачището преди тунел „Железница“, но това е единственото. Всъщност точно проблемът с това свлачище е най-големият абсурд, посочи строителният министър. И обясни, че тунелът ще бъде готов до месец, но лошото е, че не можем да го ползваме, защото за свлачището, което е открито още през октомври 2020 г., не се е правило нищо дълго време. Още през септември миналата година по време на предишния служебен кабинет, когато Шишков бил заместник-министър, бил възложил да се направи проект за укрепването му. Сега за година време оттогава поне има идеен проект. Преди няколко дни е имал среща със строителя, за да уточнят по какъв най-бърз начин може да бъде пуснато движението поне в едната тръба на „Железница”, но това не може да стане с магическа пръчка.

До края на 2023 г. трябва да бъде завършена АМ „Европа“. Проблемният участък там е от Сливница до София. "Учудващо е, че по време на редовния кабинет не се е случило нищо. Бях оставил на министър Гроздан Караджов писмо за съгласуване, за да може да се одобри подробния устройствен план на лота. Но това не стана. До десет дни подробен устройствен план на участъка от Сливница до София ще бъде гледан на върховен експертен съвет, който ще бъде свикан. "Имаше проблеми с кмета на Костинброд, вече се срещнах с него и подписахме споразумение", отбеляза министърът.

Следващата седмица изтича срокът на общественото обсъждане на Проекта на Методика за изменение на цената на договор за обществена поръчка при инфлация. С постановление на Министерския съвет се очаква да се реши въпросът с индексакцията на цените, съобщи Шишков.

"Следващата седмица ще бъде бъде издаден Акт 16 на газовата връзка с Гърция. За нея вече има Акт 15, който е необходим за въвеждане в експлоатация. Очаква се утре надзорът и строителят да внесат в ДНСК окончателен доклад за въвеждане в експлоатация. Взели сме предварително съгласие от общините, през които минава газовата връзка, както и документи от дружествата, от които е необходимо. Обектът ще бъде въведен в експлоатация за няколко дни, ако наздорът е представил всичко, което трябва", съобщи още министърът.  Той обясни, че инвеститорът е заявил пред него, че интерконекторът може да поеме по-голямо количество газ от договореното от държавата.

Facebook logo
Бъдете с нас и във