Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Спасение за колабиралия ни туризъм не се вижда

Сривът в този сектор на икономиката ни е повече от ужасяващ

S 250 82c59b1e 69bd 4825 b328 96382b47fc87

Колапсът на  туризма ни   вече е факт. Не е необходимо да се заровим  в детайлите на статистиката, за да разберем, че летния сезон няма как да бъде спасен. Новият министър на туризма - Марияна Николова , буквално беше насадена на пачи яйца , като  пое задължението да се справи с безкрайните проблеми и тежкото наследство, оставено й от предшественичката й Николина Ангелкова.

Николова , хукна да спасява неспасяемото.

Но  десетките й срещи с представителите на бранша в  търсене  на изход от кризата, предизвикана както от световната пандемия, така и от моделът на нашенското управление на този сектор, едва ли ще дадат особен резултат. Защото   цифрите ясно говорят, че туризмът у нас буквално се е сринал.  Николова се опитва все още да  внуши някакъв  оптимизъм като говори за „потъване“  от порядъка на 40 на сто. Но реалните цифри са доста по-удавнически - те показват, че хотелиерският бизнес буквално е на командно дишане. Според изнесените от  Националния статистически институт данни, през юни са работили едва 2030 обекта  - хотели, мотели, къмпинги, хижи и други места за краткосрочно настаняване. Броят на стаите в тях е 79.2 хил., а на леглата - 171.4 хиляди. В сравнение с юни на предходната година общият брой на местата за настаняване намалява с 32.7%, а броят на леглата в тях - с 43.6 на сто.

В най-неблагоприятно  положение  са били четири- и петзвездните хотели, където спадът на нощувките е не просто драстичен, а направо убийствен -  близо 92 на сто.Общият брой на нощувките във всички места за настаняване за юни е 495.1 хил., или с 87.7% по-малко в сравнение със същия месец на миналата година.

От изследването става ясно, че  в по-голямата си част посетителите нависокият клас хотели са чужденци - 59.3%, а  31.3% са  българите. В местата за настаняване с три звезди са осъществени 21.3% от нощувките на чужди граждани и 29.8% - на българи, докато в останалите места за настаняване (с 1 и 2 звезди) те са съответно 19.4 и 38.9 на сто.

Броят на нощувките е намалял с 80.6% в сравнение със същия месец на миналата година и достига 199.5 хиляди.

Регистриран е срив ,

както в броя на  чуждите граждани - с 94.5%, така и при българските туристи - с 59.5 на сто. Статистиката показва, че през юни 165.2 хил. българи са реализилали по 2.3 нощувки в местата за настаняване, а чуждите граждани са  направили по 3.3 нощувки. А  70.1% от тях са нощували в хотели с 4 и 5 звезди.

Общата заетост на леглата в местата за настаняване е скромна - 10.7% и  намалява с 34.7 процентни пункта в сравнение с юни 2019 година. Най-висока е заетостта на леглата в местата за настаняване с 3 звезди - 12.1 - %, следват местата за настаняване с 1 и 2 звезди - 11.9%, и хотелите с 4 и 5 звезди – 9 на сто.

Приходите от нощувки през юни достигат едва 23.1 млн. лв., което е с 88.8% по-малко в сравнение със същия период на миналата година на. Регистриран е срив на приходите както от чужди граждани - с 95.7%, така и от български граждани - с 60.3 на сто.

 

Светлина  в този тунел  не се вижда.

През тази седмица стана ясно, че намеренията на хотелиерите в най-големия български черноморски курорт – Слънчев бряг са да затворят още преди       10 септември. Това съобщи заместник председателя на Съюза на собствениците в курорта - Елена Иванова. Причината за това е липсата на чартъри и туристи, които досега са предпочитали септември и октомври  като време за  почивка.

По думите на Иванова, през този сезон някои от хотелите са работили само по две седмици и после са затворили поради нерентабилност. В момента в Слънчев бряг имало малък брой туристи от Германия  от  Полша и Украйна. А поради липсата на чартърни полети, сега се разчита на летовници, ползващи  автомобилен транспорт, каквито са предимно българите и румънците.

„Не се виждат много туристи по алеите. Плажът е сравнително запълнен, защото има и собственици на апартаменти в западната зона, предимно българи, които са си в имотите. Хората, които познават Слънчев бряг и се разхождат по алеите, казват: „Никога не сме виждали комплексът толкова празен“. Това е самата истина“, обяснява Иванова.

Не е по-различна  картината и в  северната му част.

Според министър Николова, която се позовава на  данни от Единната система за туристическа информация (ЕСТИ) спадът само на немските туристи тук е в порядъка на над 82 на сто.

 Оплетена  в проблемите

на сектора, туристическа началничка търси спасение в ... агресивната реклама. Според нея изключително важно е да покажем сърцето на България, културните й паметници и историческото ни наследство. В тази връзка Николова още в първите дни  обеща да положи усилия да бъдат осигурени средства за реклама за страната ни като   безопасна  здравна дестинация.

Само, че усилията й в тази посока днес едва ли ще доведат до резултат, тъй като летния сезон вече приключва. А нейната предшественичка Ангелкова  се съсредоточи предимно   към това да осигури на избранниците си  концесиите за плажовете.  Но както виждаме днес и те пустеят. Защото не е важно какво взимаш, а какво правиш, за да го направиш печелившо....

Докъде ще доведе туризма сегашният министър и в каква посока ще насочи приоритетите си - ще стане ясно по-късно.

Facebook logo
Бъдете с нас и във