Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Спад на наетите офиси от началото на годината

Обемът на наетите офис площи през първото тримесечие на тази година е 26 665 кв. м, което е с 22% по-малко в сравнение със същия период на 2019-а и под средната стойност за последните пет години. Около 40% от наемните сделки през изминалите месеци са за подновяване на вече съществуващи договори. Това разкриват числата в доклада на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton за периода. Голяма част от наемателите преосмислят или отлагат планирани разширения на офисите си, предвиждани релокации, а също и променят бизнес стратегиите си в опит да се справят със ситуацията около коронавируса.

Макар извънредното положение у нас да засегна само месец от първото тримесечие, данните за периода са показателни за отражението му върху сектора. Пазарът на офиси в София е изправен пред значително забавяне поради икономическата несигурност и отслабващата бизнес активност, причинена от COVID-19. "Липсата на договори за наем за сгради в строеж, които доскоро бяха един от двигателите в сегмента, е сигнал за задържане на търсенето и е предпоставка за плавно покачване на дела на незаетите площи през следващите тримесечия", коментира случващото се Станимира Пашова, партньор и мениджър "Офис площи" в Cushman & Wakefield Forton.

В началото на годината свободните офиси се задържат около 10%, но нетното усвояване намалява до 7088 кв. метра. Като причина експертите посочват отложени разширения на наематели или забавяне на довършителните работи в новонаети помещения.

В период на задържане на търсенето, офертните цени остават без промяна. Наемите за офиси клас А в централна градска част се задържат на 15 евро/кв. м, а в сгради по главните булеварди на София - около 12-14 евро/кв. мевро.

Предвид предстоящата обща рецесия и свиващите се пазари в повечето отрасли на икономиката, очакванията са офертните наемни нива да бъдат под сериозен натиск през следващата година. Първата видима страна на този натиск ще бъде повишеният процент на незаетите площи, в т.ч. предлагане на площи за пренаемане, както и освобождаване на част от наетите към момента офиси в съществуващи сгради. "В ситуация на неизвестност търсенето ще продължи да се задържа, за да позволи на компаниите да се адаптират към новата ситуация, както и да направят правилни прогнози за развитието си в новата бизнес и социална среда", посочва Станимира Пашова.

От гледна точка на предлагането също се очаква забавяне. Със завършването на Сграда 3 от Garitage Park и обновяването на малък офис проект, предлагането на офиси Клас А и Б се увеличи едва с 23 900 кв. м за първото тримесечие. И при двата проекта е налице голям процент предварително отдадени площи, в резултат от активното търсене на висок клас офиси през последните години. Основен наемател в Garitage Park е софтуерната компания VMWare.

Към началото на 2020 г. общият обем офис площи надхвърли 2 млн. кв. м, а в процес на изграждане са около 390 000 кв. метра. Някои от планираните проекти обаче може да бъдат отложени, като в краткосрочен план е слабо вероятно да стартира строителството на нови обекти, прогнозират от Cushman & Wakefield Forton.

Споделените офиси

Бързо развиващият се бизнес на споделените офис площи е сред най-силно засегнатите от COVID 19 кризата. Тези площи, предлагайки гъвкавост на клиентите си като философия, на практика бяха освободени, без това да води до сериозни финансови последствия за наемателите. Тъй като съществена част от ползвателите са стартъпи, не е ясно, колко от тях ще оцелеят и ще мислят за връщане в споделените офис пространства. В допълнение, корпоративните клиенти в тези офиси ще очакват промяна на гъстотата на работните места и други мерки, гарантиращи социалната дистанция, което ще постави под въпрос както финансовото оцеляване на операторите, така и цялостната им философия в частта на социализиращата функция.

Криза или възможност

Коронавирус пандемията сега е сериозна заплаха, но в по-далечен план носи и възможности. От компанията очакват много фирми да предприемат стъпки за nearshoring на своите изнесени центрове за услуги или развойни центрове, както и да прехвърлят част от услугите към оператори и фирми, базирани в Европа. Тези процеси не могат да протекат бързо, но в средносрочен план може да се окажат шанс за България да привлече повече бизнес и да доведат до нов ръст на аутсорсинг и BPO компаниите. Най-добрите посланици на България са местните центрове на фирми, които имат такива и в други точки на света, например в Югоизточна Азия, и успяха бързо да организират home-office за служителите си, като запазят качеството на услугите и производителността.

Facebook logo
Бъдете с нас и във