Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Софкънект": Трябва да се отложат годишните плащания за летището

"Противно на това, което се твърди публично, не се предвижда опрощаване, а само отлагане на заплащането на годишните концесионни възнаграждения, дължими за първите 10 години от срока на концесията. Това е абсолютно необходимо, за да се запази финансовата устойчивост на летището, да бъде заплатено първоначалното концесионно възнаграждение и да бъде изпълнена мащабната инвестиционна програма, включително изграждане на нов Терминал 3, въпреки драстичния спад на въздушния трафик."

Това заяви концесионерът на "Летище София" - консорциумът "Софкънект" в позиция до медиите, след като около сделката за аеропорта се завихри предизборна политическа буря. С остри критики към концесионния договор излязоха БСП и "Демократична България", а ГЕРБ отговориха с подозрения, че се подготвя коалиция между опонентите им. 

От консорциума "Софкънект" казват, че многократно се представят неверни твърдения в опит да се навреди на репутация им и на репутацията на партньорите в консорциума, които са международно признати икономически и индустриални оператори в Европа. 

"Софкънект" подчертава, че основният участник в консорциума - фонда "Меридиам" е утвърден и признат инвеститор в публични инфраструктурни активи в световен мащаб. Управляваме инфраструктурни активи на стойност над 70 милиарда евро и сме инвестирали в 90 обществени инфраструктурни проекта в световен мащаб, между които например летище LaGuardia в Ню Йорк. Фондът инвестирал в дългосрочен план (с повече от 25-годишен срок) и неговите инвеститори са застрахователни компании, пенсионни фондове и банки за развитие като Европейската банка за възстановяване и развитие и Европейската инвестиционна банка. SOF Connect потвърждава и ангажимента си към концесията, като привлече в България повече от 900 милиона лева дългосрочна инвестиция. Както и че ще плати 550 милиона лева първоначално концесионно възнаграждение към държавния бюджет.

Според БСП има неясноти около договора. Социалистите твърдят, че сделката се печели от фирма, която е дала значително по-ниска цена, а концесионните такси са опростени. „Как познаха, че COVID-19 ще се развива толкова дълго, та ще освободи за първите десет години плащането на концесионните такси. Това означава, че има нещо гнило в България, не в Дания“, заяви Румен Гечев от БСП.

И от „Демократична България“ критикуват концесията. "Българският Министерски съвет е поискал от Европейската комисия размера на държавна помощ от половин милиард, с което да може да се откаже от събирането на концесионни такси за десет години, заради COVID кризата“, каза Христо Иванов, съпредседател на "Демократична България".

От ГЕРБ отрекоха всички обвинения и допълниха, че COVID кризата е ударила сериозно сектор авиация.„Коалиция между „Демократична България“ и БСП в координирана акция, прилича на партизански набег, с едни и същи тези атакуваха с три Н-та - некомпетентност, неграмотност и несъстоятелност, елементи от сделката“, заяви Росен Желязков, министър на транспорта.
ГЕРБ се усъмни, че при друго правителство ще бъде обявена нова процедура със занижени критерии.

"Това е ясен отрицателен сигнал за всеки уважаван инвеститор, който разглежда България като инвестиционна дестинация. Имайки предвид тези непрестанни атаки, ние сме принудени да реагираме на това, което за съжаление сме убедени, че е провокация, която не отговаря на фактите или на нашата репутация. Проучваме и юридическите възможности за противодействие на тези неверни твърдения", се посочва още в позицията на концесионера.

Facebook logo
Бъдете с нас и във