Банкеръ Daily

Управление и бизнес

"Соф Кънект" трябва да инвестира 38 млн. евро в спешни ремонти

Концесионерът на летище София „Соф Кънект“ АД трябва да инвестира над 38 млн. евро в неотложни ремонти на пътеки за рулиране, местостоянки за паркиране, на перона и на полосата за излитане и кацане. Това научи „БАНКЕРЪ“ от добре информирани служители на аеропорта. Неприятната новина е сюпризирала концесионера преди двайсетина дни, когато специализирана чуждестранна компания е извършила обследване на състоянието на всичките най-важни за работата на летището настилки.

 

Едни от най-сериозните проблеми са установени на повърхностния слой на пътеката за рулиране L (ПР L), която води към двете площадки за предполетна противообледенителна обработка на самолетите в зона „Изток“. Пътеката е в толкова трагично състояние, че вече е затворена. Причината за това е, че установеният класификационен номер, който показва носимоспособността на настилката - РCN (от англ. Pavement Classification Number - бел. авт.) е едва 24, докато минималния изискуем 70, т.е. почти три пъти под допустимото!

Големият проблем ще възникне в близките седмици, когато паднат температурите и задухат есенно-зимните северозападни ветрове. Това ще наложи самолетите да излитат задължително в посока запад (т.е. срещу вятъра - бел. авт.) и да бъдат обработвани с антиобледенителна течност точно на двете площадки в зона „Изток“. А как ще става това, след като

пътеката за рулиране ще остане затворена

и достъп до тях няма да има?

Въпросната пътека - ПР L, е с дължина около 300 метра, а обновяването й ще отнеме доста време, с каквото концесионерът - предвид настъпващата есен - не разполага. Чисто технологично, по време на ремонта ще трябва да се отстрани цялата светосистема; да се изгребе повърхностния слой на настилката; да се монтира наново светосистемата; да се положи нов асфалтов слой; нова маркировка и т.н.

Сериозни проблеми са били установени и по настилката на ПР N, която започва от Терминал 2,  минава пред стария терминал и продължава към Правителствения ВИП.

Още по-трагично е състоянието на пътеката за рулиране S в Северния район на летището, за която „БАНКЕРЪ“ неведнъж писа. Тя е от изключителна важност, тъй като по нея се придвижват както самолетите за ремонт към авиотехническите бази, така и бойните машини българските ВВС и партньорите ни от НАТО.

Поради лошо състояние на настилката, преди 6-7 дни e била

затворена за ползване местостоянка за паркиране 27 (МС 27),

която се намира срещу VIP залата на "Терминал 1". Повод станали многократните жалби, подавани от капитаните на пребиваващите на нея самолети. Преди това, поради същата причина, е бил спрян достъпът на самолети и до местостоянката МС 22.

За да сме докрай откровени, редно е да отбележим едно много важно обстоятелство. Ремонтът на ПР L, ПР S и на другите важни обекти от летищната инфраструктура трябваше да бъде направен още преди 3-4 години от тогавашното ръководство на държавното „Летище София“ ЕАД. За това ние сме писали десетки пъти, имаше издадени предписания на държавния авиационен регулаторен орган, бяха обявявани дори обществени поръчки. И накрая... нищо! 

Поради своята инертност, предишният мениджмънт на софийския аеропорт начело с Владимир Рапонджиев, не инвестира в почти нищо в ключовата инфраструктура на летището. И в най-натоварените периоди летището не само не увеличи, ами дори намали летищните такси.  Днес

негативите на това крещящо безхаберие

ще трябва да ги бере концесионерът. И то в един от най-трудните периоди не само на летище София, но и на авиационния бизнес.

Проблемът е, че поради настъпващия есенно-зимен сезон всичките тези ремонти ще бъдат отложени най-рано за пролетта на 2022 година. Важно е да се спомене и фактът, че влагането на посочените над 38 млн. евро със сигурност ще се отрази на размера на летищните такси и съответно – на цените на билетите.

Припомняме, че в края на август концесионерът изпрати в ГД „Гражданска въздухоплавателна администрация“ предложение за запазване на досегашните такси и за догодина. Днес обаче ситуацията е коренно различна - заради приключилата "асфалтова ревизия" на пистите, пътеките и местотоянките, окончателните резултати от която са получени в началото на септември.

Според осведомени, всичко изброено дотук е станало причина за размяна на

реплики и обвинения между концесионера и консултанта по сделката.

Едва ли не концесионерът се опитвал да докаже, че е бил подведен от консултанта по отношение на състоянието на летището. Нещо, което не му прави чест, тъй като дори само публикациите на „БАНКЕРЪ през последната година да бяха чели българските му "очи и уши", т. нар. отговорни фактори отдавна щяха да са наясно с всички проблеми на летището и днес нямаше да хленчат, че са им дали... котка в чувал.

Любопитно е и нещо друго. Запознати твърдят, че и днес някои служители на летището продължават да въртят далавери зад гърба и за сметка на концесионера. Или поне се опитват да му пробутат фирми и „експерти“, които нямат хал хабер за дейността на аеропорта, но са "готови" да извършат и най-тясно специализираната дейност. Срещу много по-високи цени от нормалното, разбира се!

На нещо такова понамирисва договорът, сключен неотдавна с „Диас България“ за инспекция на шумозащитния екран на площадката за изпитване на двигатели. Той е на обща стойност 43 500 лв. без ДДС. Докато предишният контракт на държавното „Летище София“ ЕАД, сключен с  с фирма „Вадис“ за същата услуга, е бил около два пъти и половина по-евтин - само за 17 590 лева.

Историята направо си е съмнителна. На 6 август 2021 г. фирма „Кристех 84“ предлага да извърши същата услуга, но за 19 845 лв. без ДДС, но концесионерът сключва договор с „Диас България“ и ще плати 43 500 лева без ДДС! Криза ли? Да бе, да...

И още един ход изглежда доста странен. Съгласно техническите спецификации, разработени от холандската компания NACO, хоризонталната маркировка на новата полоса за излитане и кацане, както и на прилежащата инфраструктура, трябва да бъде положена с термопластична боя. Незнайно по какви причини и с чия благословия, някои отговорни български служители на летище София пробутаха на концесионера

машина за хоризонтална маркировка от типа „Студен шприц пластик“.

Според експерти, това предложение е по-скоро корупционно, а не плод на некомпетентност. Не за друго, а защото и децата вече знаят, че маркировката "Студен шприц" е с 25-30% по-евтина, но далеч по-нетрайна от термопластичните бои. Справка - почти невидимата вече маркировка по прясно ремонтирания участък на магистрала "Тракия" между Чирпан и Стара Загора.

Така че въпросът "По силата на каква логика, след като с готовност харчи луди пари за щяло и нещяло, "Соф кънект" 10 години няма да плаща на държавата концесионни такси?" - продължава да си виси със страшна тежест!

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във