Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

СМЕТКАТА ЗА ИНФРАСТРУКТУРАТА ИЗДИША С МИЛИАРДИ

Изпълнението и на националната стратегия за развитие на инфраструктурата очевидно няма да мине без сътресения. При общественото обсъждане на документа на 12 юли се разбра, че не достигат милиарди левове, за да се реализират предвидените в него проекти.
Публична тайна е, че България изостава в развитието на своята инфраструктура и това се отнася не само до пътната, но и до енергийната, транспортната и екологичната, заяви премиерът Сергей Станишев. Макар че като цяло стратегията все още не е видяла бял свят, вече е ясно, че най-много пари ще трябват за пътищата и екологията.
За проектите, свързани с околната среда, до 2015-а ще са необходими над 5.7 млрд. лева, съобщи министърът на околната среда и водите Джевдет Чакъров. Основната част от сумата - около 4 млрд. лева, ще отиде за изграждането на колектори, пречиствателни станции и канализационна мрежа. За селищата с население над 10 хил. души са предвидени 1.6 млрд. лева, а останалите средства ще бъдат насочени за градовете и селата с население между две и десет хиляди жители.
Още 1.6 млрд. лв. ще се вложат в строителството на регионални съоръжения за битови отпадъци, инсталации за третиране на биоразградими боклуци, Национален център за опасни отпадъци, както и за възстановяване на замърсени терени, разделно събиране на сметта и т.н.
Отделно от това за водоснабдителни обекти, предложени от Министерството на регионалното развитие и благоустройството, ще са нужни още 1.5 млрд. лева. Основен приоритет ще е изграждането на ВиК инфраструктурата в туристическите и курортните комплекси, както и ремонтът на водоснабдителната мрежа в населените места. че тези задачи са сред най-належащите показаха и последните наводнения по черноморското ни крайбрежие, които застрашават сериозно целия летен туристически сезон.
Друг въпрос е докъде ще стигнат парите, след като в очертаната от Министерството на финансите рамка за сектора Околна среда през периода 2007-2013 г. са предвидени общо 3.81 млрд. лева. Тоест недостигът на средства само за обектите на Министерство на околната среда и водите възлиза на близо 3 млрд. лева.
При този недоимък и екологичното, и строителното ведомство ще са принудени да защитават важността на предложените от тях проекти и да се откажат от част от финансовите си претенции към европейските фондове и бюджета. Впрочем приносът на държавната хазна се очертава да е повече от скромен, не скри при представянето на стратегията финансовият министър Пламен Орешарски. Неговото становище е, че през първата година от членството на България в ЕС евросредствата ще се усвояват по-бавно. Една от причините, както отбеляза министър-председателят Станишев, е липсата на координация в институциите и на пари за изготвянето на проекти. Ето защо първоначално ще се разчита на заеми от Европейската инвестиционна банка, Световната банка и Банката за развитие на Съвета на Европа. Друг възможен източник на средства ще са публично-частните партньорства, но те ще се използват главно за концесионирането на магистралите. Според изчисления на строителното министерство за изграждането и обновяването на магистралите и пътищата са необходими 4.3 млрд. евро (3.3 милиарда за магистралите и още близо милиард за републиканската мрежа).
Стратегията, която подготвяме, ще има графици и разчети за изпълнение, както и конкретни механизми за контрол. В нея ще бъде описано на какъв етап са проектите и какви са възможностите за финансиране, обеща Станишев.
Представителите на едрия бизнес в страната обаче като че ли не останаха особено впечатлени от плановете на управляващите. Председателят на Българската стопанска камара Божидар Данев заяви, че правителството трябва да представи не просто списък с обекти, които възнамерява да строи, а да посочи и каква ще е печалбата от всяка конкретна инвестиция и какви допълнителни транзитни потоци ще привлече тя. Мнението на Данев е, че в стратегията не личат приоритетите на кабинета, дали ще влага краткосрочно пари в определени обекти (като пътна и транспортна инфраструктура например), или ще се наблегне на социалната струна - строителството на пречиствателни станции, сметища, изграждане на канализация. Безспорно доста ключов въпрос, който се нуждае и от доста бърз отговор, при положение че не стигат финансите, за да се реализира всичко наведнъж.

Facebook logo
Бъдете с нас и във