Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Смешен плач

Цяла дузина браншови организации от сферата на туризма ревнаха с пълно гърло в защита на бившия си ресорен министър Иво Маринов, опънаха траспаранти в негова подкрепа и дори поставиха ултиматум за възстановяването му на поста. Такова нещо досега не бяхме виждали. За кого всъщност плачат въпросните бизнесмени? За човека, който така и не успя да създаде цялостна концепция за развитието на сектора и работеше на парче или за този, който преди година ни рекламираше зад граница без никакви брошури и диплянки? А може би сълзите са за този, който раздаваше десетките милиони за популяризиране на туризма на шепа избрани фирми и поръча логото с пържените яйца и гарнитурата от домати и краставици, оказало се впоследствие изплагиатствано от Киргизстан. Плачете! Плачете за заместник-министъра, не развенча легендата за България като дестинация за алкохолен туризъм, който наред с това отговаряше и за търговията с оръжие.


Явно доста ценен е бил Иво Маринов за туроператорите, хотелиерите и ресторантьорите. Толкова, че без него чак летният сезон бил пред провал, а на туристическите борси не ни взимали насериозно . Нямало и кой да напише четиринадесетте наредби към приетия в 12 без 5 от 41-вото Народно събрание Закон за туризма. Да не би пък ако нямаше предсрочни избори, да бе успял да ги подготви до май. С подобни обвинения колосите на бранша от времето на Балкантурист - Благой Рагин, Донка Соколова, Витан Андреев , като един притиснаха служебния министър Асен Василев, сякаш им е отмъкнал кокала под носа.


Какво и как са си говорили на срещата в сряда (19 март) двете страни не се разбра, но по-късно бе обявено, че представителите на сектора ще сформират медийно звено към работната група по маркетинг и реклама в Националния съвет по туризма. Именно там се вземат решенията за разпределянето на тлъстите бюджети за популяризиране на туризма, така че подобен ход не е учудващ.


Щяла да се прави и нова дългосрочна стратегия за развитието на отрасъла до2020 година. Тя ще бъде написана от специална обществена комисия, в която отново влизат представители на туристическия сектор и ресорното министерство. Несъмнено от подобен документ има нужда, но като знаем досегашните експерименти по темата, по-добре никой нищо да не прави. Тъй като нашите управници мислят едно, обещават друго и накрая правят нещо съвсем различно. В туризма цари пълен хаос, всичко се прави на парче, а стратегиите за развитието му се движат от едната в другата крайност. То не беше България за масовия турист, за платежоспособния турист, SPA дестинация, културен туризъм, селски туризъм, модерна дестинация през четирите сезона и какво ли още не. Все залагаме на изтъркани клишета и безлични слогани като Опознай и сподели и Неповторима и различна. И тръбим, че във всичко сме НАЙ. Ако към това прибавим илюзорните звезди на българските хотели и непоклатимия принцип на нашенските бизнесмени - ден година храни, картинката става пълна, а плачът - повече от смешен.

Facebook logo
Бъдете с нас и във