Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

След най-новия мол - още по-нов

Напук на кризата моловете в София продължават да никнат като гъби. Само няколко месеца след като на бул. България бе открит България Мол ,през седмицата (макар и частично) врати отвори чисто новият Парадайс център. И докато ни обясняваха, че той ще е най-големият, най-хубавият, най-модерният и т.н., от Южната дъга на Околовръстното шосе чу друг вик: Sofia Ring Mall ще е най-новият, най-атрактивният и най-добрият търговски център.


По-интересното обаче е друго. Може ли пазарът да поеме толкова много търговски обекти, след като вече имаме огромните Сердика център на бул. Ситняково и The Mall на бул. Цариградско шосе, както и по-скромните Мол София, Сити център София, ЦУМ и South Мall? Отговорът е - и да, и не. Да, защото има много инвеститори, които очевидно смятат, че си струва да реализират подобни нови проекти въпреки десетките празни витрини по етажите на по-старите молове. И не - ако не се предложи нещо ново, което да разчупи добре познатия модел.


Сити център София, South Mall и ЦУМ, в които дори няма кино, все по-категорично отпадат от списъка с любими дестинации на потребителите. Няколко пожара пък оставиха своята следа в Мол София. С други думи, конкуренцията в тази сфера днес е преди всичко между Сердика център, The Mall и България Мол. Случайно или не, само няколко дни след официалното откриване на последниядругите два на няколко пъти бяха затваряни заради бомбени заплахи. Все пак между тях има и сериозни различния. Докато Сердика център и The Mall влизат в стандартните разбирания за мол, този на бул. България е заложил на т. нар. бизнес удобство, скъпи марки и много свободно пространство. Разбира се, това не привлича тълпи от клиенти, защото собствениците разчитат на по-платежоспособни посетители.


За да влезе в играта, сега Парадайс центърправи опит за надграждане с още едно ниво в развитието на търговските центрове. Дали виенското колело на покрива, плувният басейн или фонтанът в средата на сградата ще постигнат търсения ефект, ще узнаем съвсем скоро, когато мине еуфорията около откриването. Без съмнение обаче за хората това ще е нещо ново и различно.


А какво още може да предложи Sofia Ring Mall, че да изплати многомилионните вложения в него. Според търговския директор Сотирис Янакудакис, обстоятелството, че навлизат последни в сектора, ще позволи на инвеститорите да разберат какво липсва и от какво се нуждае София. След като завършим нашия проект, градът ще се сдобие с един изцяло нов квартал, в който ще живеят и работят около 5 хиляди души, отбеляза той.


Освен мола и магазинИкеа, които са на един и същ собственик, в новостроящия се квартал ще има смесена зона за отмора и отдих на посетителите. Предвидени са още паркове, фонтани, открит театър, зимна пързалка и други атракции. Третата част от комплекса ще е жилищна зона (81 хил. кв. м) за поне 500 домакинства. Така общата площ на квартала ще е над 400 хил. кв. м и на територията му ще има повече от 7.5 хил. паркоместа. Инвестицията е близо 300 млн. евро и се реализира от гръцките фирми Fourlis Group и Danos Group. Конкретно за Sofia Ring Mall са заделени 120 млн. евро. Изграждането на парка и бизнес зоната ще струва още 50 млн. евро. Построяването на магазин Икеа вече е глътнало 50 млн. евро, а още 70 млн. са предвидени за жилищната зона. Строителните работи се извършват от Главболгарстрой и плановете са търговският център заедно с езерото и парка да са готови през март 2014 г., а целият проект да приключи през 2019-а.


Сотирис Янакудакис е убеден, че центърът ще се посещава не само от софиянци, но и от хора от целия Югозападен регион, тъй като локацията е добре инфраструктурно съобразена. Не е за пропускане и фактът, че в края на миналата година гръцките инвеститори успяха да убедят столичните власти да удължат линията на метрото от Бизнес парка до техния квартал. Което несъмнено ще увеличи потока от клиенти.

Facebook logo
Бъдете с нас и във