Банкеръ Weekly

По Коледа наистина ставали чудеса

След 33-годишна пауза, БДЖ отново се похвали с нови локомотиви

S 250 78cb2004 de0f 4450 90d9 67a4999fceb9

За първи път след 33-годишно прекъсване БДЖ купува чисто нови локомотиви. Само след няколко дни – около 10 декември, в "БДЖ - Пътнически превози" (БДЖ-ПП) ще пристигнат първите два от 10-те договорени модерни електровоза "Сименс Смартрон" (Siemens Smartron). Локомотивите са с максимална мощност 5600 кВт (7500 к.с.) и развиват скорост до 160 километра в час. Всяка една от машините струва около 5.5 млн. лв. без ДДС, като в цената е включена и доставката им до "Локомотивно депо - София", където ще бъдат облепени с неотдавна избраната от феновете на БДЖ-ПП "премяна" Green force (зелена сила). Новите придобивки са включени в Графика за движение на влаковете (ГДВ), който влиза в сила от 13 декември, а плановете са да бъдат пуснати в движение точно преди Коледа - на 22 или 23 декември.

 

Вагоните, които ще теглят двата локомотива Siemens Smartron (общо 15 на брой) ще бъдат напълно рециклирани. На практика това означава над 90% обновяване: от старите вагони остава само рамата, а всичко останало се заменя с оборудване, отговарящо на най-съвременните изисквания – като се започне от колоосите и дисковите спирачки и се стигне до климатизацията и цифровизирането им.

Седем вагона се рециклират във фирма „Коловаг“ (бивш Вагоноремонтен завод) в гр. Септември, а осем – във Вагонния завод „Инерком“ в Дряново. Общата стойност

на двете обществени поръчки е 7.6 млн. лв.

(средно по 507 000 лв. на вагон), но, според жп експерти, животът на тези вагони - при правилна и системна поддръжка - ще е поне 20 години. Крайният срок за предаването им е на БДЖ-ПП е 21 декември, а гаранцията им е 3-годишна.

Двете лъскави композиции ще се движат по най-дългите и най-натоварени дестинации - от София до Варна и Бургас (и обратно, естествено), с което... добрите новини около БДЖ-ПП се изчерпват. Защото съчленяването на две модерни влакови композиции от общо 560, които според новия График за движение на влаковете ще кръстосват всеки ден милата ни татковина, си е капка в морето. Или казано на статистически жаргон -

обновяването на жп парка е едва... 0.36 на сто!

Ами останалите 99.64% от грохналите влакове кога ще бъдат модернизирани?

Най-бързият отговор гласи, че това ще започне да се случва съвсем скоро. През януари 2021 г. в София ще пристигнат още два от новите локомотиви на "Сименс", а до края на март - и останалите шест.

За пореден път обаче най-бързият отговор е... и най-грешен. Защото нови или реновирани вагони няма и не се очертава скоро да има. А да пуснеш в експлоатация нови локомотиви, влачещи след себе си раздрънкани и допотопни вагони - на по 50-60 години, си е по-скоро имитация на модернизация.

Въпросът за подмяната на архаичния вагонен парк на БДЖ-ПП е повече от актуален, особено на фона на

няколкото провалени обществени поръчки

Първата провалена процедура бе обявена на 21 октомври 2019 година. Прогнозната й стойност бе 76.7 млн. лв. без ДДС и предвиждаше поръчка на 40 нови пътнически вагона - 10 първа класа, 14 втора класа, 8 вагона тип бистро и 8 специализирани вагона за превоз на инвалиди. В хода на процедурата комисията установи, че и двамата кандидати – фирми от Полша и Румъния - не отговарят на предварително заложените условия, и прекрати конкурса. Явно завинаги, защото нова обществена поръчка все още не е обявена.

Втората стопирана процедура бе за доставка на 30 извадени от експлоатация половинвековни вагона от германските железници Deutsche Bahn AG. Този път решението бе правилно, защото, ако ни трябваха архаични вагони, у нас си ги имаме в изобилие. Факт, който не попречи на група експерти да се поразходят из Германия, за да да огледат предлаганите от германците антики.

Неотдавна с гръм и трясък се провали и трета "тематична" обществена поръчка - за наем на 5 плюс 5 магистрални електрически локомотива, към която имаше силен интерес. При наличието на сериозни доставчици обаче конкурсната комисия избра за наемодател никому неизвестна великотърновска фирма „ЮБЕКС - България“ ЕООД, която в „партньорство“ с японската Mitsui Rail Capital Europe B.V. трябваше да достави чисто нови електровози от по-високия клас на Siemens - Vectron. Преди още ръководството на БДЖ да се порадва на успеха обаче стана ясно, че

избраната фирма не може да изпълни поръчката,

поради което не предостави документи за подписване на договор.

През последните седмици на провал замириса и най-голямата в новата история на БДЖ-ПП обществена поръчка – за доставка на 16 нови електрически мотрисни влака (за средни и дълги разстояния), която е на обща стойност 246.7 млн. лева без ДДС.

Проблемът този път е в тежките преговори, които тръжната комисия води с представителите на трите реномирани компании, подали оферти – Siemens, Alstom и Stadler.

Предложението на германската компания е БДЖ-ПП да закупи мотриси Siemens Desiro ML, които са и най-евтини. Като доказателство в своя полза, от Siemens сочат, че Австрийските федерални железници ÖBB вече са си поръчали 189 такива влакчета. Може и така да е, но в случая има една уловка: австрийците ще ги ползват само за къси разстояния и затова за тях фактът, че

всяка мотриса разполага само с една тоалетна,

не е никакъв проблем. Докато БДЖ-ПП смята да обслужва с тези 16 мотриси линиите до морето, така че човек - колкото и авангардно мислещ да е - трудно може да си представи какво масово стискане трябва да падне до Бургас или до Варна.

Мотрисите, предлагани от другите две компании - Alstom Coradia и Stadler Flirt, са разпространени в Европа и биха свършили работа и в България. Единственото условие е тръжната комисия да успее да договори по-добри условия. Хоризонт, който в сегашните пандемични времена става все по-мъгляв. Още повече, че специално с „Алстом“ си имаме още един кахър: забавянето на договора за ремонт и поддръжка на доставените още преди три петилетки 46 електрически и дизелови мотриси Siemens Desiro.

Накрая - още два проблема - един статистически и един... управленски.

Ако чудото се случи и още утре БДЖ-ПП получи всичко накуп - 10-те нови локомотива Siemens Smartron, 16-те нови мотриси и 46-е обновени влакчета Siemens Desiro, модернизацията на пътническия жп парк ще продължи да си е само на хартия. Защото 72 съвременни композиции са си едва... 12.8% от всичките 560 влака, движещи се денонощно. Ами останалите?

Колкото до управленският проблем, той е

не по-малко вехт от... Барон Хиршовия трен

Става дума за неспособността (или нежеланието) на т. нар. компетентни ведомства да мислят и виждат по-далеч от носовете на техните шефове.

От години се хвалим - и по света, и у нас - че модернизираме жп мрежата си за скорости до 160 километра в час. Колко милиарда бяха похарчени за целта - отдавна вече никой не помни. За никого обаче не е тайна, че българските държавни железници разполагат с изключително малко подвижен състав, способен да оцелее при подобна шеметна скорост.

Интересното в случая е, че дори чудото да се случи и още утре БДЖ-ПП да получи всичките си нови придобивки накуп - 10-те локомотива Siemens Smartron, 16-те нови мотриси и 46-е ремонтирани влакчета Siemens Desiro, влаченето на влаковете ще продължи. В първия случай, защото нямаме нито един вагон – нов или рециклиран, годен да понесе повече от 140 км/ч, а в другите два – просто защото конструктивните параметри са такива: дизелови мотриси - до 120 км/ч, електрически - 140 километра в час.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във