Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Скандал с търга за пожарния хеликоптер

Предизвестен победител, купища неясноти и съмнителни изисквания са на път да опорочат обществената поръчка на МВР за купуването на специален хеликоптер, който да гаси пожарите в страната. За придобиването на машината неотдавна бяха пренасочени 39 116 600 лв. от оперативната програма Околна среда, които иначе трябваше да се ползват за нови пречиствателни станции.


Като оставим настрана спорния момент с разиграването на парите, Главна дирекция Пожарна безопасност и защита на населението, която е възложител на поръчката, направо си е вкарала автогол с поставените условия в процедурата. Един от участниците в нея - Агуста Уестланд С.п.А, Италия, вече е подал жалба и нищо чудно Комисията за защита на конкуренцията да отмени търга. Засега от антимонополния орган обявиха само, че няма да налагат временна мярка спиране, тъй като това би оказало негативно въздействие както върху възложителя, така и върху обществото.


Иначе в жалбата на Агуста Уестланд се посочва, че са нарушени принципите на равен достъп на участниците до надпреварата и са създадени пречки пред свободната и лоялна конкуренция. Изисква се например прикачената кофа на хеликоптера да е с вместимост по-голяма или равна на 3000 литра, а кандидатът да притежава типов сертификат по EASA (Европейската организация за авиационна безопасност). В комбинация с предвидената максимална цена от 39.1 млн. лв. тези критерии се покриват само от един-единствен модел хеликоптер, предлаган към момента на пазара, а именно Eurocopter AS332L1, категорични са италианците.


Освен това в документацията на търга е записано, че трябва да има възможност за разузнаване с FLIR камера, което противоречи пряко на чл. 32, ал.2 от Закона за обществените поръчки, тъй като въпросното устройство е добре позната търговска марка, собственост на конкретен американски производител.


Неясноти има и около летателно-техническите изисквания. Необходимо е да се предложи хеликоптер с максимална излетна маса, при атмосферни условия, еквивалентни на 15 С'b0 на морското равнище. Това положение по никакъв начин не е представително за типичните въздушни температури за летния период в България (35 С'b0и повече на морското равнище), когато обикновено се налага да бъдат извършвани пожарогасителни мисии. Поради това има риск хеликоптерът, отговарящ на посочените условия, да не може да изпълнява мисии през летния период, пише в жалбата. На практика високите температури и надморската височина (б.а. - все пак е предвидено да се гасят горски пожари) могат драстично да намалят възможностите за полезен товар.


Не е за пропускане и фактът, че основната част от хеликоптерите, одобрени от EASA и участващи в пожарогасителни мисии в европейските страни, имат водоносен капацитет между 800 и 1500 литра. Този клас вертолети е предпочитан заради по-голямата си прецизност при доставката на вода на мястото на пожара и бързото зареждане дори от подвижни резервоари. По-важното обаче е, че цената и експлоатационните разходи на тези хеликоптери са значително по-ниски и със заложения бюджет вместо една биха могли да бъдат закупени няколко машини.


И още нещо - голямата водна маса (над 1.5 т.), използвана при гасенето под формата на т.нар. водна бомба, може да е изключително опасна за наземните екипи и да причини сериозни щети на природата, което пък е в противоречие с основната цел на обществената поръчка - опазване на околната среда.

Facebook logo
Бъдете с нас и във