Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

"Сименс" и "Шкода" обжалват търга за нови мотриси на БДЖ

Планът на Българските държавни железници за придобиване на 42 нови мотриси сериозно удари на камък. Световните гиганти в жп сектора "Сименс" и "Шкода" внесоха жалби в Комисията за защита на конкуренцията срещу решението на компанията от 14 август за започване на процедурата за купуването на влаковете. Мотивите на "Сименс Мобилити" ГМБХ и "Шкода Транспортейшън А.С." не са посочени в регистъра на антимонополната комисия, като жалбите са със статус "иницииран процес". Иначе и двете оспорвания са постъпили на 10 септември.

В последните седмици обстановката около този търг доста се нажежи. Фирми, имащи добри позиции в България, открито критикуваха условията му и даже изпратиха официални писма до ръководството на железниците с искане заданието да бъде променено или всичко да започне наново. Изглежда обаче, шефовете на БДЖ не са взели предвид съображенията им. 

Сама по себе си поръчката, която в даден момент може и да бъде блокирана, е доста изкусителна. Прогнозната й стойност е 675 млн. лв. без ДДС. А и тя не е разделена на обособени позиции, което означава, че сумата ще бъде получена от една фирма или един консорциум. В държавните железници смятат, че по този начин ще се постигнат "оптимален процес на управление на целия проект и максимална степен на отговорност на един изпълнител за извършваните дейности."

В сметката е предвидена и пълна поддръжка на доставените нови мотриси за период от 15 години. Според експерти това е твърде кратък срок, тъй като се предполага, че през него машините ще са още изправни и няма да имат нужда от чести ремонти. Още по-интересното е, че първоначалният вариант на заданието, публикуван преди повече от година, предвиждаше изпълнителят да поддържа влаковете за период от 30 години.

Освен "Сименс" и "Шкода"  за кандидати се спрягат швейцарската "Щадлер Рейлс" и полската "ПЕСА Бидгош".

През седмицата остри критики към БДЖ отправиха и от Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт. В отвореното им писмо се казва, че "още заданието за тази процедура, както обикновено, бе осъществено без обществено обсъждане, както и обсъждане със служителите на железницата  въпреки обществения интерес и факта, че тези влакове би трябвало да се ползват от българските граждани и ще бъдат закупени с техните пари."

От организацията посочват също, че в търга не се разглеждат машини, развиващи скорости, по-високи от 160 км в час. Не се разглеждат и алтернативи като пуш пул състави, двуетажни влакове и други. "Това е ясно признание, че нови пътници не бива да се очакват. Това ще означава и почти никаква гъвкавост  съобразно търсенето", изтъква "Гражданската инициатива за обществен и релсов транспорт".

Facebook logo
Бъдете с нас и във