Банкеръ Weekly

шушу-мушу

Шуробаджанащина изсмука РВД

Един ръководител на полети изкарва заплатите на още почти четирима от персонала в държавното предприятие.
S 250 510ea1f1 8280 47ed bdc2 aafec296ada7

Може ли да работи ефективно едно държавно предприятие, ако на високоплатени длъжности в него непрекъснато се назначават все нови и нови хора, близки до политически силните на деня? Въпрос на време ли е неговата работа да се влоши, или тази шуробаджанащина трябва да се приема за нещо нормално, ако фирмата изпълнява основната си дейност и печели? В България напоследък се вдигна много шум покрай предприятието "Ръководство на въздушното движение"  и уредилите се да работят в неговата администрация. По-интересна е обаче една друга преценка - тази на Европейската организация за безопасност на въздухоплаването -"Евроконтрол", в която членува и нашето РВД.  

Според доклада на организацията за 2013-а (данните за миналата година още не са излезли) българското предприятие е някъде в златната среда с 1508 обслужени полета на ден. Далеч сме от първенците - Германия (8192), Франция (7950) и Великобритания (6096), но сме между Хърватска (1349), Румъния (1405), Сърбия и Черна гора (1420), Ирландия (1431), Португалия (1564), Унгария (1644),  Норвегия  (1672), Дания (1694) и Гърция, която обслужва1707 полета.

"Евроконтрол" обаче издава едно още по-любопитно четиво, наречено Доклад за икономическата ефективност на службите за управление на въздушното движение на страните членки. Данните в последния засега такъв документ са от 2012-а (по-актуални все още няма), но все пак показват количеството центрове и летища, от които се осъществява управлението на полетите в дадена държава, територията, над която се прави това, и най-важното - броя на ръководителите на полети в съответната служба и общия брой на работещите в нея (виж табл.). С две думи, ако имаш търпението да сглобиш парченцата от пъзела, лъсва една ясна картинка за ефективността на компаниите, ангажирани с ръководството на въздушния трафик. 

Най-близо до нас както по обслужвана територия, така и по количество центрове и летища са: Хърватска, Сърбия и Черна гора и Дания. Но съотношението между ръководителите на полети и останалия състав в българското РВД е най впечатляващото - поразяващите 26 на сто! Или казано директно - всеки български ръководител на полети изкарва заплатите на още почти четирима  от персонала в държавното предприятие. Дори да приемем, че двама от четиримата са служители от техническите служби, необходими за осъществяване на дейността му, то третият, или в най-добрия случай четвъртият човек, е поредната партийна калинка, кацнала на синекурна длъжност. В "Евроконтрол" например едва ли знаят, че мъжът на председателя на Народното събрание Цецка Цачева бе назначен неотдавна на работа в "Ръководство на въздушното движение" като експерт в сектор „Инвеститорски контрол”, отдел „Управление на собствеността” към дирекция „Управление на собствеността и обществените поръчки”.  Нищо че въпросният Румен Данговски преди това е отговарял за устройството на гробищните паркове в Плевен. Както и че сега се чака само пенсионирането на шефа на отдела  Златко Спателов,  за да "излети" Данговски към по-висока длъжност, респ. и към по-висока заплата. 

Последната клюка около въпросния знатен "кадър" е, че за него се гласи подобаващ кабинет. Понеже от цунамито с назначенията през последните десетина години огромната синя сграда край летището взе сериозно да отеснява, за офис на Данговски се стяга доскорошната библиотека. По-точно стаята, в която са се съхранявали важни анализи и отчети, включително и споменатите доклади на "Евроконтрол".   

Неприятното е, че статистиката на РВД ще се влошава с всяка изминала година. В момента в парламента се гледат промени в Закона за гражданското въздухоплаване, които предвиждат метрологичното обслужване да бъде извадено от основния предмет на дейност на предприятието. Аргументите на управляващите са, че по този начин ще се елиминира съществуващото дублиране на дейност с Българския институт по метрология. Дали подобно "аутсорсване" е икономически обосновано е въпрос на отделна дискусия, но спор няма, че по този начин ще се освободи пространство и  за други "приятелски" назначения. Между другото, според някои твърдения, вече се съкращават бройки и от ключовата летищна метеорологична служба, която е чисто оперативно звено и изпълнява много специфична дейност. Обмисляло се обединяването на тези служби в летищните центрове в Бургас и Варна.  

Странно на мнозина може да се стори само защо началниците в РВД се хванаха за метрологията и метеорологията, а не започнаха извеждането на дейности например от юридическия си екип? В момента на работа там се водят над десет юристи, получаващи сериозни заплати и бонуси. При все това държавното предприятие ползва услугите на външни юридически кантори. Да, ама ако се извади тази дейност, ще се разделят с местенцата си  дъщерята на певеца Веселин Маринов - Йоана, бившият заместник-министър на транспорта по време на тройната коалиция Красимира Мартинова или върнатият неотдавна в РВД син на Камен Ситнилски - Добромир.  

За неефективната организационна структура и раздутото щатно разписание основна вина, естествено, носят министърът на транспорта като принципал и хората, поставени от него за членове на управителния съвет, на които не е възложено, а и те нямат никакво желание да проведат необходимите реформи. Иначе всички те спокойно могат да вземат пример, да речем, от структурата на РВД в Ирландия. Управлението там се осъществява на принципа на "Матрицата", т.е. за започването на всеки проект се прави предложение, като то трябва да е солидно аргументирано и обосновано - освен основната цел се посочват и необходимите човешки и финансови ресурси за изпълнението му. Така се знае кой носи отговорността за успеха или провала на начинанието. Цялостната политика на предприятието пък е насочена към увеличаване на продуктивността чрез намаляване на състава и въвеждане на опростена и рационална структура, което води до увеличаване на заплатите.

У нас се следва друга логика и ще е интересно да се види докъде ще докара тя нашенското РВД след броени години. 

Facebook logo
Бъдете с нас и във