Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ЩЕ ВЪВЕДЕМ ВИНЕТКИ ЗА ПАРКИРАНЕ В ЦЕНТЪРА

Г-н Александров в края на февруари изпратихте до общинския съвет писмо, което съдържаше както отчета за финансовата дейност на общинската фирма Паркинги и гаражи, така и себестойността на услугите, които извършва тя. Какъв беше поводът за това?
- Преди три седмици постоянната комисия по транспорт, транспортна инфраструктура и безопасност на движението в СОС поиска от всички транспортни предприятия, собственост на общината - Електротранспорт, Автотранспорт, СКГТ и Паркинги и гаражи, да представят актуални данни за себестойността на услугите, които извършват. Тази информация е необходима, за да се подготвят съветниците за обсъждането на цените на билетите в градския транспорт и стойността на услугите, които предлага нашата фирма. Според наредбата за организация на движението на територията на столична община, приета на 19 май 2005 г., цената на тези услуги се определя от общинския съвет. Именно затова общинарите поискаха справка за тяхната себестойност, въз основа на която ще вземат решение дали да променят крайните цени.
От информацията, която предоставихте, стана ясно, че има голямо разминаване между стойността на услугата принудително евакуиране на неправилно паркирал автомобил, по-известна като вдигане на кола с паяк, и цената, която заплащат шофьорите за това. Излиза, че паяците работят на загуба. Но гражданите са убедени, че е обратното. Бихте ли обяснили как всъщност се получава отрицателният резултат.
- Цената за принудително евакуиране на автомобил всяка година се доказва от Паркинги и гаражи пред СОС, за да бъде актуализирана. Сегашната цена от 29 лв. обаче е одобрена от съвета в края на 1998 г., а реално е влязла в сила на 1 юли 1999 година. По същия начин стоят нещата и при цената за поставяне на скоби. Аз лично участвах в приемането на тези такси, тъй като тогава бях общински съветник (б. ред. от групата на ОДС). Досега СОС не е променял тази цена и дори не е искал да разглежда въпроса, но през годините разходите за евакуирането на една кола се увеличиха близо три пъти. Тогава цента на горивото беше едва 72 стотинки, а сега вече е над 2 лева.
Реално разходите за вдигането на една кола са много комплексни. Първо, има разходи за материали, за амортизация, за горива (б. ред. - 3.5 лв. средно за едно евакуиране) и други консумативи, има и разходи за външни услуги. Това са услугите за ремонтни дейности на машините и тъй като са по-специални, не може да ги обслужва всяка фирма. Има държавен надзор, който дава лицензи на фирми за такава дейност. За ремонта на паяците използваме услугите на Краностроене и Технотест, които имат такъв лиценз. Например един от последните случаи, когато се наложи да прибегнем до външни услуги, беше за ремонта на четири турски камиона. Те бяха с малка товароносимост - до 1.8 тона. Два от тях обаче се счупиха, защото при евакуирането на по-тежки коли шаситата им не издържат. Наложи се повдигателните им уредби да се свалят и да бъдат поставени на други камиони. Само разглобяването струваше 6 хил. лева. След това е необходимо да се извърши и лицензиране на така създадения нов паяк, което ни струваше още 10 хил. лева.
Реално най-големите ни разходи отиват за работни заплати. В момента имаме 14 паяка, от които постоянно работят 12, тъй като винаги има един-два на ремонт. Шофьорите, които ги обслужват, са около 50, а за заплатите им отиват около 12 лева от всяка такса, която се заплаща за евакуиране на една кола. Не е тайна, че хората ни получават приблизително толкова, колкото шофьорите в градския транспорт в София. Основната им заплата е 400 лв., но имат и бонуси - по 1 лв. на всеки вдигнат автомобил. Това, разбира се, е и стимул да си вършат по-добре работата. Също така с всеки паяк задължително пътува по един полицай. За него се отделят още 9 лв. от таксата.
При изчислението на стойността на услугата се включват и разходите за наказателен паркинг, които са 5 лева. Там има по двама полицаи и денонощна охрана. Разходите ни за автобаза също не са малки. Това са местата, където нощува транспортната ни техника. Те също са осигурени с камери и денонощна охрана от Егида. Това е необходимо, тъй като не ни харесват много и често ни чупят камионите през нощта, а един от тях струва над 130 хил. лева.
В крайна сметката разходите за евакуирането на един автомобил излизат 53.1 лв., но тъй като трябва да се отчете 20% печалба, сумата става 63.72 лева. Като се прибави и ДДС-то, крайната цена възлиза на 76.46 лева.
Аналогичен е и случаят с поставянето на скоби. Таксата за това е 9.9 лева. Общите разходи обаче са 11.09 лв., а с печалбата и ДДС-то реално става 15.86 лева.
Това не означава, че цените на услугите ще се променят. Тези цифри служат за справка на СОС и ако той реши, може да ги промени, защото решенията са само в неговите компетенции. Аз просто ги уведомявам. Разбира се, трябва да се прецени колко биха могли да плащат гражданите, преди да се предприемат каквито и да е действия по вдигането на тези такси.
До какви загуби води тази разлика между реалната себестойност на услугата и таксата, която заплащат софиянци?
- През 2007 г. с паяк са вдигнати 42 532 автомобила и това реално е струвало над 3 млн. лв., а поставените скоби са общо 79 738, което е струвало на Паркинги и гаражи над 1 млн. лева. Това означава, че загубата от дейността Принудително евакуиране за 2007 г. е повече от 1 млн. лева.
Паркинги и гаражи обаче отчете печалба за миналата година, нали така?
- Да, наистина, въпреки тези загуби компанията регистрира 10.8 млн. лв. приходи и над 2 млн. лв. печалба за изминалата 2007 година. Очакваният дивидент възлиза на около 1.5 млн. лева. Финансовият резултат дори е по-добър в сравнение с 2006 г., когато приходите на дружеството бяха 8 млн. лв., печалбата около 1.6 млн. лв., а дивидентът - 1.1 млн. лева. Реално ние сме най-печелившата общинска фирма.
Откъде всъщност се получава тази печалба, при положение - както казахте, че извозвате колите на загуба?
- Това се дължи най-вече на приходите от синя зона, които се увеличават всяка година. В момента имаме 11 хил. места за платено паркиране в София, а през тази година най-вероятно техният брой ще достигне 15 хиляди. Всъщност толкова са ни възможностите. Общината иска да ги направим 20 хил., но това е много трудно, а и процедурите по превръщането на една улица в синя зона са изключително сложни. Трябва да отбележа, че 70% от местата за платено паркиране реално са безплатни. Това са места за инвалиди и за хората, които живеят в тази зона. Платените паркирания, които регистрираме на ден, са около 25-30 хиляди. Много добре се развива и SMS-паркирането. В близо половината от случаите (13 хил.) таксата се заплащат по този начин.През април ще въведем и гласово паркиране, тъй като не всички могат да пишат съобщения. Системата е почти готова и остава само да решим къде ще бъде кол-центърът, който да приема обажданията.
Как следите кои коли са собственост на хората, които живеят в района на синя зона и имат право да паркират безплатно?
- Сега това се доказва с копие от талона на колата, което се поставя на таблото, за да може нашият служител да го види. Представете си колко лесно могат да се фалшифицират тези талони. Ние не може да констатираме дали е документът е истински. А и много хора от други части на града регистрират колите си на името на приятели, които живеят в центъра, за да не плащат при паркиране. За да се реши този проблем, възнамеряваме да въведем винетки за паркиране в синя зона. В момента правим подготовка за това и дори матрицата на винетката вече е готова. В стикера ще има вграден чип с данни за мястото, където живее собственикът, и за улиците, на които той може да паркира. Тази информация ще се разчита от нашите служители с универсалните четци, които в момента се използват за контролиране на SMS-паркирането. Предполагам, че ще се реши хората, които живеят в зоната на платеното паркиране, да не заплащат такса за издаването на винетката, но всичко зависи от СОС. Съветниците може да решат, че за това трябва да се заплаща примерно 5-6 лв. месечно, колкото всъщност е производствената цена на стикера.
Освен тези мерки за регулирането и улесняване на паркирането в центъра на София работите ли по други варианти. Например изграждането на подземни или надземни паркинги?
- Общинската фирма Паркинги и гаражи не може да предприема строителни инициативи и за това нямаме такива проекти. Въпреки това обаче миналата година пуснахме в експлоатация един паркинг - от пл. Македония до Руски паметник от двете страни на трамвайната линия. Стойността на проекта беше 80 хил. лв., но и тогава общината ни възложи тази задача. Аз не мога да взема решение да се построи паркинг с печалбата, която отчита нашата фирма. Изграждането им - и под, и над земята е в правомощията на местната власт.
В моите компетенции е единствено синята зона. Нейното разширяване е и най-лесният начин за решаването на проблема с паркирането в центъра. В момента сме се съсредоточили именно върху това. Един подземен паркинг се строи за около три години, докато за създаването на нова сина зона са нужни няколко месеца. Знаете добре, че когато паркирането стане платено, колите намаляват. Идеята е целият център да стане такава зона. Не може на една улица да се плаща, а на съседната й да е безплатно, защото всички шофьори отиват там и минаването става невъзможно. Планираното увеличение от 4 хил. места в известна степен ще покрие целия център - карето между булевардите Христо Ботев, Васил Левски, Сливница и Патриарх Евтимий. Тогава задръстванията значително ще намалеят, защото ще има естествен отлив на желаещи да паркират там.

Facebook logo
Бъдете с нас и във