Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Ще водим ЕС на куц крак

НДК може и да бъде обновен отвътре, но отвън положението е трагично.

Всички власти у нас, а и голяма част от медиите всячески се опитват да убедят обществото, че България се развива добре - навсякъде се строи, животът става по-лесен, доходите растат, а престъпността намалява. С една дума, нещата вървят по мед и масло и само някои субекти се опитват да развалят хармонията. Интересно е дали някой наистина вярва на тази приказка, но бутафорията се вижда съвсем ясно, когато се намесят някои външни фактори. Вземете например докладите на Европейската комисия, индексите за икономическо развитие, за качеството на живота, за свободата на медиите и т.н. Много по-директно и осезаемо ни подсказва някои неща и предстоящото българско председателство на Съвета на ЕС в началото на следващата година. То осветява като прожектор всички слабости на управниците и разкрива невъзможността им да се справят с една рутинна за другите държави задача. 

Че през 2018-а ще ни се наложи да оглавим Европейския съюз, е известно още от 2007 година. Но през цялото това време по въпроса не бе свършено абсолютно нищо. Първите наченки на подготовката започнаха в края на 2015-а, при това само документално. Някаква по-сериозната суетня настъпи след BREXIT, тъй като редът на нашата страна да застане начело на общността бе изтеглен с шест месеца напред. Само че фокусът бързо се изгуби заради президентските избори, оставката на правителството, назначаването на служебен кабинет, дългата предизборна кампания и тягостните преговори за сформирането на новата управляваща коалиция.  

В резултат на цялото бездействие 227 дни преди старта подготовката ни е доникъде. Не може да се отрече, че служебният вицепремиер Деница Златева, която отговаряше за председателството, направи доста за краткото време, с което разполагаше. Само че това едва ли ще е достатъчно, за да се навакса огромното закъснение. Още повече че всички дейности се прехвърлят в изцяло ново министерство, което тепърва трябва да заработи. 

От тази ситуация изходите са два - или държавата ще се изложи грандиозно, или ще бъдат пръснати милиони за бързо и некачествено изпълнение на проектите. Например за Националния дворец на културата, който е основната сграда, където ще се провеждат сесиите на Съвета на ЕС и фактическите преговори за BREXIT, все още не е известно как ще се модернизира. Звучи налудничаво, но е факт. Признава го и новият министър по председателството Лиляна Павлова. "Това е една от най-притеснителните за мен теми - обяснява тя. - НДК няма одобрен работен проект. Затова се извършват само дейностите, за които има одобрено възлагане по текущия му ремонт, но за големите, значимите ремонтни дейности, тепърва трябва ние да одобрим работния проект и те да се възложат. Второ - идентифицирани са допълнителни ремонтни дейности и от гледна точка на сигурността, и от гледна точка на озвучаването. Те също не са възложени".

Никак не изглежда розово и положението с обявения спешен ремонт на бул. "България", който е директната връзка между НДК и резиденция "Бояна". Обявената през март обществена поръчка за реконструкцията на близо 8-километровото трасе в момента е блокирана от жалба на "Атлас Балкан" ООД. Какви точно са претенциите на дружеството, все още не е известно, тъй като Комисията за защита на конкуренцията не се е произнесла. Но дори жалбата да бъде отхвърлена, има възможност за обжалване пред Върховния административен съд. Което допълнително ще проточи избора на изпълнител поне с няколко седмици. Да не забравяме също така, че в търга за 15.5 млн. лв. може да се появят и още спънки. Според разчетите за цялостното преасфалтиране на бул. "България" ще са необходими най-малко 180 дни, и то ако метеорологичните условия са подходящи. С други думи, договорът трябва да е подписан до 4 юли, а през ноември и декември не бива да вали сняг. 

Една стъпка по-напред е проектът за модернизацията на резиденция "Бояна". Контрактът с избрания изпълнител - "Обединение Бояна", бе сключен на 12 май и реалните дейности могат да започнат съвсем скоро. Тепърва обаче предстои обявяването на обществена поръчка за изработка, доставка и монтаж на новите мебели. А след извършена проверка за оценка на сградата от службите за сигурност е установена необходимост и от закупуването на допълнително охранително оборудване. Последните сметки показват, че са нужни още около 5 млн. лв., които Министерският съвет трябва да осигури.

От последния доклад за изпълнението на Плана за подготовка на българското председателство на Съвета на ЕС се разбира, че освен с "грубите" инфраструктурни проекти сме закъсали и с далеч по-лесните на пръв поглед неща. До края на март е следвало да сме напълно наясно с екипа в София и в представителството ни в Брюксел. Също дотогава е било заложено да се преценят нуждите от допълнителен персонал, но това се е случило чак през април. Проблем е, че все още не са готови критериите за наемането на допълнителни служители, а и за размера на възнагражденията им. До никъде сме и с планирането на протоколното обслужване на делегациите, с трансферите и настаняването им, както и с кетъринга. Куца ни също подготовката на културната програма, с която ще се представим пред гостите от Европа. Показателно е, че в рамките на първото обучение на чиновниците по английски език (до средата на март) от общо 127 служители успешно са завършили 110. Междувременно е започнал вторият етап от езиковите курсове, в който са включени общо 146 души. Но ако и в този случай има отпаднали, накрая може да се окаже, че в някои звена няма да има кой да общува с евроделегатите.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във