Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ще разруши ли концесионерът полосата на софийското летище?

Експерти отричат избраната технология за почистване на отлаганията от самолетни гуми

S 250 9ea42432 fc35 497a b104 e70ac91e00f9

Странна засега изглежда информационната политика на концесионера на летище София. С цял месец бе забавено публикуването на данните за обслужените самолети, пътници и товари през юни. В същото време пред обществото се пускат уж нови бледорозови инициативи за стимулиране на трафика, без да се каже, че такива са предлагани вече много години, и то без ефект. Премълчава се и драстичното увеличение на важни такси, като тази за паркиране. Без отговори остават и други проблеми.   

 

Дългогодишни служители на аеропорта алармираха, че както е тръгнало, новото ръководство едва ли не зорлем ще разруши най-натоварените участъци от полосата за излитане и кацане (ПИК).

За какво точно става въпрос?

След проверка, която установява „наличие на значителни отлагания от гуми на ПИК, които закриват хоризонталната маркировка и са предпоставка за влошаване на спирачния ефект“, Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА) издава на 22 юни предписаниe на концесионера на летището – „Соф Кънект“ АД, да почисти тези отлагания. Крайният срок за изпълнение е 31 октомври 2021 година.

Участъците с най-голямо динамично натоварване са праговете на полосата – там кацат с висока скорост тежките 80-100 тона самолети върху основните и носовите си колесници. При този огромен натиск част от самолетните гуми остава по асфалтобетона. Заради високото натоварване на въпросните прагове специално за тях на някои летища по света се прави усилена конструкция и се полага и по-високоустойчива асфалтобетонова смес. Но новата полоса на софийското летище е с еднаква конструкция и еднакъв повърхностен носещ слой навсякъде.

Близо месец след издаденото от въздухоплавателната администрация предписание

от Нидерландия пристигнала специална машина

и започнала да чисти отлаганията от самолетните гуми. Машината работила едва три дни – между 17 и 20 юли, почистила един неголям участък, повредила се и била върната в Страната на лалетата.

На инспекция миналата седмица на летището дошли инспектори от ГД ГВА, за да проверят как върви почистването на полосата, а и изпълнението но други предписания. Те направили повърхностен оглед на т.нар. пробен участък, който е почистен и си отишли. Според вътрешна информация докладът им още не е изготвен и следващата проверка ще бъде направена в средата на септември.

Според експерти-строителни инженери обаче почистването на гумените отлагания с подобен тип машина е неадекватно и дори противопоказно. Причината е, че тя работи с вода под високо налягане – над 2000 бара.

От въвеждането на полосата в експлоатация на 31 август 2006-а са изминали 15 години. Колкото и качествено да е била построена, вследствие на жестокото натоварване и атмосферните условия (температури на повърхностния слой от над 50 градуса през лятото и под минус 15 градуса през зимата), тя е загубила част от своите характеристики и най-вече - водоплътността на асфалтобетона. Поради това при почистването с вода под налягане над 2000 бара вече образуваните микропукнатини се доразширяват, като се създават и нови. Достатъчно е през предстоящата зима тези стари и нови пукнатини да се напълнят с вода и да замръзнат, за да започнат да се превръщат праговете на полосата за излитане и кацане в „морени“ от рушащ се асфалтобетон.

Ще припомним, че

12-годишният гаранционен срок на полосата изтече

в края на август 2018-та. Ето защо тогавашното ръководство на аеропорта обяви обществена поръчка за изготвяне на анализ на нейното състояние, за което „Банкеръ“ подробно писа на 12 октомври 2020-та: https://www.banker.bg/upravlenie-i-biznes/read/pistata-na-letishte-sofiia-e-napulno-komprometirana. Тя беше спечелена от инженеринговата фирма „Рутекс“. След обследване на две еднокилометрови зони на двата прага – 09 (изток) и 27 (запад), нейното заключение беше, че „горният пласт на покритието е напълно компрометиран“. Отчетено бе и „занижаване“ на носимоспособността на настилката. По-нататък се препоръчваше почистването от гумени отлагания „да се извършва с химически реагенти“, а не с вода под налягане, което би довело „до разрушаване на износващия пласт“.

Всъщност оказва се, че служителите на летище София имат богат опит с почистването на отлаганията от самолетни гуми с биоразградими химически реагенти. Известно време след напръскването с тях те се разтварят и тогава по третирания участък минават авточетките, с които се чистят полосата и пероните. Така разтворените отлагания се изхвърлят настрани, където с течение на времето се саморазграждат.

Любопитно е кой ли сега е решил да смени технологията и да използва вода под високо налягане, чудят се запознати със случая? Защото принципно споменатата машина от Нидерландия се използва за почистване на пътна маркировка. Само че тя е едва 10 см и е най-малко натоварения участък от пътя, докато праговете на полосата са най-натоварените и конкретно на летище София трябва да бъде почистена огромна обща площ - 27 600 кв. метра!

Впрочем

има и редица други неясноти около управлението

на летище София от концесионера „Соф Кънект“, но засега явно няма кой да даде поне някакви пояснения.

На 5 август „Банкеръ“ изпрати следните въпроси до ръководството на аеропорта:

Защо от 1 юни 2021 г. насам не се публикува информация за обработените самолети, пътници и товари?

Какви са данните за обработените самолети, пътници и товари за юни и юли 2021 година, съпоставени с тези за 2020-та и 2019 година?

Вече няколко пъти изтича информация за заеми, теглени от концесионера. Има ли заложени активи на летището срещу тези заеми и кои са те?

Какви предписания е дала ГД ГВА на концесионера на летище София от края на април 2021 г. насам и как ги изпълнява той?

Какво планира концесионерът за привличане на нови клиенти – авиокомпании? Предвижда ли се например намаляване на летищните такси за някакъв период?

Кои са най-неотложните инвестиции, които ще бъдат направени за подобряване на безопасността на полетите и на сигурността и комфорта на пътниците? Кога ще бъдат осъществени те и в какъв размер ще са те?

Ще бъдат ли намалявани щатните бройки и заплатите?

След устно обещание отговорите да ни бъдат изпратени в седмицата между 16-ти и 20 август, на 23 август получихме устна информация, че засега ръководството „няма какво да ни каже“. Подготвяли се някакви неща, които щели да оповестят на нарочна пресконференция в началото на септември.

Все пак,

веднага след изпращането на нашите въпроси,

бяха публикувани данните за обслужените през юни и юли самолети, пътници и товари. От тях е видно, че през юни и юли 2021-а летище София е обслужило 708 777 пътници. Това е с 1.80 пъти повече спрямо първите два летни месеца на миналата година, но 1.82 пъти по-малко от юни и юли на рекордната за аеропорта 2019-та (1 295 546 души). Интересното е, че е отчетен спад на обработените товари и поща, които през юли са с 6 тона по-малко (1735 т) спрямо данните за ужасно слабия юли на миналата първа пандемична година (1741 тона).

Дали пък концесионерът - "Соф Кънект“, не е решил, че след като няма да плаща на държавата нито стотинка до 2031 година, не е длъжен редовно да дава и информация за бъдещето на софийското летище, което иначе си остава публична държавна собственост?

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във