Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Ще оглавим ЕС по бели гащи

Докладът на служебния вицепремиер Деница Златева за българското председателство бе първото, с което се захвана новият парламент.

Въпросът за предстоящото само след осем месеца българско председателство на Съвета на ЕС става все по-належащ и все по-неудобен. От немай къде това бе и първата тема, която новосформираното 44-о Народно събрание реши да обсъди. Остана обаче усещането, че целта не бе да се намери решение на проблемите, а да се прехвърли вината за тях към служебното правителство.

Привиканият да направи отчет по темата служебен вицепремиер Деница Златева получи въпроси от всички парламентарни групи, но големите критики дойдоха от "Обединените патриоти". Депутатът Петър Петров заяви от трибуната, че свършената досега работа е нула, явно пропускайки факти, че допреди три месеца неговата партия бе коалиционен партньор на управляващото мнозинство. 

"Не се случва често едно председателство да се готви от три поредни правителства", отбеляза Златева. По думите й изпълнението на някои от мерките е забавено с между два и девет месеца. "Опитахме се да наваксаме част от закъсненията. Това, което постигнахме, е, че централизирахме подхода на координация и на работата", изтъкна още тя. Според изнесените данни са финализирани всички изисквания по отношение на НДК като основна сграда за председателство. Завършена е и поръчката за ремонта на Дом 2 в резиденция "Бояна". С постановление на служебния кабинет от 5 април е осигурено и нужното финансиране в рамките на 50 млн. лева. Златева каза също така, че е готов комуникационният план и е одобрена визуалната идентичност на българското председателство. Започнато е изготвянето на културната програма. За новото редовно правителство остава да се погрижи за осигуряването на допълнителен персонал и за мотивационна програма.

Колкото до фокуса на нашето председателство, Деница Златева смята, че това е политическо решение, което предстои да бъде взето и да се запише в националната програма. По план първият вариант на този стратегически документ трябва да е готов през юни, а окончателното му приемане да се случи през октомври-ноември. Все пак служебният вицепремиер сподели, че е необходимо първият основен акцент да бъде свързан с развитие на предприемачеството, засилване на конкурентоспособността, развитие на единния пазар. "Вторият акцент, според мен, трябва да бъде фокусиран върху темата, свързана със сигурността, политиката по миграция. Ние като външна граница на ЕС сме особено заинтересовани от процеса на реформа на т. нар. Дъблинско споразумение и солидарно разпределение на отговорността по справянето с мигрантската криза", посочи Златева.

Междувременно стана ясно, че рекламата на българското председателство на Съвета на Европейския съюз ще струва 7 265 000 лева. По-голямата част от тях - близо 5 млн. лв., са предназначени за информационни кампании в страната, а 2.4 млн. ще отидат за дейности в чужбина. В най-скоро време предстои Националният център по подготовката и провеждането да обяви обществена поръчка за изработването на сувенири. Предвиденият за това бюджет е точно 1 млн. лева. Малко повече ще струва изработката на външната реклама - билбордове и транспаранти, които ще бъдат разположени на "Летище София”, по фасадите на избрани сгради в София, както и за външно брандиране на НДК, дом №2 на Резиденция "Бояна" и други. А 375 хил. лв. ще се платят на фирмите, които са собственици на рекламните съоръжения.

Немалко пари - 950 хил. лв., ще бъдат насочени към "националните електронни медии и регионални медии с най-голяма аудитория". Със закупеното програмно време ще се проведе информационна кампания за ролята на България като страна-председател и за приоритетите й. За публикуването на рекламни банери и карета в интернет и печатни медии, създаване на специализирани рубрики и предавания пък са заложени половин милион лева. Сто хиляди лева ще струва изработването на изцяло нов интернет-портал, а 250 хил. лв. са предвидени за заснемането на видео- и аудиоклипове, както и на документален филм за председателството. Държавата ще плати 460 000 лв. и за провеждане на публични събития на неправителствени организации, общини и студентски организации, социологически проучвания и обучения на журналисти.

Извън страната са планувани 110 събития в държави членки на ЕС и Европейското икономическо пространство, осем - в Русия, 40 - в държави от Западните Балкани, 30 - за Азия и Близкия изток, както и по 15 мероприятия в Северна и Южна Америка, в Африка и Австралия.

Facebook logo
Бъдете с нас и във