Банкеръ Weekly

неволи

Ще ловим ли пак снежинките?

Отново сме пред реалната заплаха зимата да ни хване неподготвени, заяви на пресконференция в петък (14 ноември) министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова. По думите й голяма част от парите за пътно поддържане са били изхарчени през лятото. Затова вместо 76 150 т сол, засега са осигурени 53 620 тона. Налични са едва 142 575 т пясък при разчети за 233 124 т., а най-трагична е ситуацията с лугата - под 4 хил. т при необходимост от двойно повече. Осигурени са и 2 376 почистващи машини при потребност от 3092. Председателят на управителния съвет на Агенция "Пътна инфраструктура" Лазар Лазаров успокои, че най-малък бил проблемът с недостига на техника, защото преоборудването  ставало бързо с монтирането на гребла и кошове.

Най-притеснителна е ситуацията в столицата, както и в областите Перник, Плевен и Стара Загора. "Критично е състоянието на магистралите "Люлин" и "Струма". От необходими 66 машини за почистване, имаме четири. Сериозен проблем е и вмененото на Агенция "Пътна инфраструктура" задължение да поддържа републиканската пътна мрежа, която е на територията на общините. Това е отговорност на местните власти, а и тези урбанизирани части на страната са по-сложни от останалите. По тях се движат автомобили на градския транспорт, като за поддръжката им се изисква различна техника", заяви Павлова. Подобни неуредици има в общините Смолян, Пловдив и по-малки населени места, но  най-критично е положението в Габрово, където пада много сняг.

Реално едва седем са областите, които са готови за зимния сезон - Видин, Монтана, Враца, Кърджали, Добрич, Велико Търново и Силистра. Върбишкият проход и Етрополе - Златица,  ще бъдат затворени целогодишно, а според обстоятелствата ще се ограничава използването на Троян-Карнаре и Дюлинския проход, които са на голяма надморска височина.

"Въвеждаме ново правило, от което фирмите са леко притеснени, а именно шест часа преди започването на снеговалежа на 200 критични точки на територията на цялата републиканска пътна мрежа да са разположени снегорините в готовност да чистят", обясни регионалният министър. Компаниите ще бъдат уведомявани писмено за прогнозата на Националния институт по метеорология и хидрология към БАН и трябва да осигурят на уреченото място необходимата техника.

"Очакванията, които имат водачите за зимното почистване, са много високи. Чух изказвания, че гражданите искали да карат с летни гуми, защото трябвало да почистваме до черно пътя. Това не е сериозно. От наша страна правим всичко възможно с наличния бюджет на агенцията. В Италия съм бил свидетел как осем часа пътят бе затворен заради снеговалеж. Когато спре да вали, пускат машините, които за един-два часа почистват  и чак тогава се пуска отново движението. В България не е така", подчерта Лазар Лазаров.  

Facebook logo
Бъдете с нас и във