Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ще "изгорят" ли и милиардите от ЕС за магистрала "Струма"?

Вече няколко седмици магистрала "Струма" е публичната дъвка - след пожара в незаконното сметище край Дупница, който предизвика затварянето на аутобана в съответния обгорен участък. Както стана ясно впоследствие, ремонтът ще струва 2 млн. лв. и ще продължи месеци. Но този случай може да ни се види нищожен, ако се стигне до загуба на евросредства за изграждането на шосето  през Кресненското дефиле. До 2023 г. е срокът за завършването на двете платна, едното от които ще заобикаля дефилето. Той обаче вече изглежда непосилен, тъй като екоорганизации отново са внесли жалби в Европейската комисия, а заедно с това се забавя и приключването на обявените обществени поръчки за строителството. 

В началото на август български и международни екоорганизации подновиха жалбите си срещу  минаването на "Струма" през Кресненското дефиле. Става дума за Client Earth, Friends of the Earth Europe и Екологично сдружение "За Земята". Те настояват за намеса от Европейската комисия, тъй като според тях изграждането на трасето през дефилето било незаконно - то се намира в зони, защитени от Натура 2000 и ако движението през него продължи, редица ценни видове ще изчезнат от региона. Същите организации внесоха жалби в ЕК преди две години, но досега  брюкселските институции не са изразили позицията си по случая и не са казали дали е нарушено европейското законодателство.

Еколозите настояват трафикът да бъде изнесен извън Кресненския пролом. Ще припомним, че държавата още през 2017 г. след проведена оценка на въздействието върху околната среда избра т.нар. "източен вариант" за магистралата - платното в посока Гърция да минава през съществуващия път Е-79, а в посока София да се строи ново трасе източно от дефилето.

В своя позиция от 9 август т.г.  организацията "За Земята" предупреждава, че заради упорството на управляващите у нас може да се стигне до загуба на евросредства. От екосдружението припомнят, че до момента Европейската комисия е отпуснала над 1.9 млрд. лв. от Кохезионния фонд за изграждането на автомагистралата. "Задължението на България е да построи цялата "Струма" в рамките на два последователни програмни финансови периода - 2007-2013 за лотове 1, 2 и 4, както и за технически проучвания на лот 3, а в периода 2014-2020 - финализиране на лот 3. При нарушаване на сроковете и незавършване на автомагистралата до 2022 г. страната трябва да върне еврофинансирането за цялата автомагистрала", уточняват от организацията.

Изграждането на направлението следва да приключи за 52 месеца, или за около 4 години. От доста време обаче няма никакво раздвижване по двете обществени поръчки, които бяха обявени още в началото на тази година. Двата търга са с обща индикативна стойност над 1 млрд. лева. За тях оферти бяха получени от добре познати строителни фирми като "Главболгарстрой", "Джи Пи Груп", "Геострой", "ПСТ Груп", "Трейс Груп Холд" и "Грома Холд" (бившата "Агромах"). Част от тези дружества вече са работили, работят или ще работят по други участъци на аутобана. Например "Главболгарстрой" и "Геострой" бяха част от консорциума, завършил 24-километровата отсечка между Кресна и гр. Сандански. "Джи Пи Груп" пък неотдавна подписа договор за изграждането на тунела "Железница" за сумата от 185 млн. лв. без ДДС. На свой ред "ПСТ Груп" строи една от късите отсечки около тунела - 1.4 км за малко над 22 млн. лева.

В същото време не е изключено след избора на изпълнители да се получат нови обжалвания пред Комисията за защита на конкуренцията и Върховния административен съд у нас. И по този начин съвсем да бъдат изпуснати всички срокове. Именно затова не е изключено да се стигне и до "фазиране"  на проекта, т.е. да се кандидатства за средства от ЕС в следващия програмен период. "Банкеръ" научи, че досега държавата не е обсъждала такава възможност с Европейската комисия. 

Не може обаче да пропуснем да напомним позицията на премиера Бойко Борисов, изказана непосредствено преди изборите за Европейски парламент. "Ще направя магистрала "Струма" до Кресна от двете страни, а после, който иска да даде няколко милиарда, може да я качи по върховете, защото така искат. Има много мераклии за власт, нека намерят добри решения, да съберат няколко милиарда и да го направят така, както искат... Трябва да си зададем много важен въпрос - да дадем ли тези милиарди за тази отсечка от 14 км, или да има магистрала от София до Видин", обясни тогава министър-председателят. 

В средата на август раздвижване имаше точно по този проект. АПИ отвори офертите на кандидатите за 54 км от пътя Видин - Ботевград. Става дума за участъка между Видин и Ружинци. Индикативната стойност на търга е 460 млн. лв. без ДДС, а средствата са от републиканския бюджет.

Facebook logo
Бъдете с нас и във