Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ще гръмне ли корупционен взрив на летище София

Това е въпросът, на който следващото българско правителство ще трябва да отговори - без значение дали ще е редовно или служебно. Ако се съди от предизборните кампании за президент и 47-о Народно събрание, абсолютно всички партии и независими кандидати бяха за нулева корупция. А като прибавим тук и вечните стремления на Брюксел и Вашингтон за върховенство на закона, не би трябвало да има никакъв проблем с огласяването на истината в пълния й блясък.

 

Казусът е следният. Неотдавна служебният транспортен министър Христо Алексиев публично оповести, че разполага с данни от няколко достоверни източника, според които фирми на известен български бизнесмен участват с 20% в концесията на летище София. Нещо повече - малко по-късно министър Алексиев изрази съмнение, че навярно участието на въпросния бизнесмен е повече от 20%, но... спря дотук.

Тези факти бяха огласени пред две уж случайно избрани медии - сайт и списание, но няма да драматизираме излишно. По-важното е дали наистина този бизнесмен, чиито близки отношения с бившия премиер Борисов бяха демонстрирани години наред просто така - да се знае кое как е, участва под някаква форма в сделката за летище София. Не за друго, а защото досегашното поведение на държавата е по-скоро раболепно, отколкото достойно.

Самият факт, че плащането на над 245 млн. евро концесионни такси беше отложено уж заради корона кризата не с две-три години, а с четвърт век(!!!), е достатъчна гаранция, че... съмнението за задкулисно участие в концесията е повече от основателно. И то или трябва да бъде потвърдено, или разсеяно по най-бързия и недвусмислен начин -

с помощта на специалните служби

и пълна ревизия на концесионния договор, сключен на 22 юли 2020 година.

След това, в зависимост от резултатите, възможните сценарии са два. Единият е ясен - разваляне на сделката, задържане на авансово преведените от концесионера 660 млн. лв. и образуване на досъдебно производство с цел разнищване на аферата до дъно. Вторият вариант също не е кой знае каква загадка - изчистване на доброто име както на концесионера, така и на въпросния известен бизнесмен.

От 3-4 седмици Хесус Кабайеро Пинто - изпълнителен директор на концесионера на летище София „Соф Кънект“ АД, продължава като PR-специалист да обикаля из телевизии и сайтове и да обяснява

какви инвестиции е направило дружеството досега

и какви грандиозни планове има занапред.

Както обаче стана ясно от интервюто на транспортния министър Христо Алексиев, дадено специално за „БАНКЕРЪ“ миналата седмица, от поемането на летище София на 20 април до 31 октомври тази година концесионерът е вложил едва 303 000 евро без ДДС, 1/3 от които – за консултантски услуги. С останалите средства са били закупени няколко дивана и масички и са ремонтирани тоалетна, асансьор и ескалатор – все твърде дребни неща, особено на фона на големите обещания, дадени от концесионер, зад който стои мастит инвестиционен фонд!

В своите интервюта Хесус Кабайеро Пинто посочва, че при управлението на летище София концесионерът ще преследва четири основни цели:


  1. Подобряване обслужването на пътниците;

  2. Подобряване качеството на обслужване на авиокомпаниите и на въздушната свързаност на аеропорта;

  3. Влагане на амбициозни инвестиции и

  4. Грижи за персонала.

Всичко това звучи логично, но се набива на очи една голяма липса – програма за подобряване и

постоянно повишаване на нивото на безопасност на полетите.

Ако съществуваше такава програма – навярно г-н Пинто би споменал за нея. А именно това е проблемът, който беше отбелязан при проверки на Главна дирекция „Гражданска въздухоплавателна администрация“ (ГД ГВА), която отчете забавяне на отстраняването на куп забележки - косене на трева, почистване на отлагания от самолетни гуми по пистата и пр.

Добре е, че концесионерът е загрижен за подобряване нивото на обслужване на пътниците. Част от тази загриженост личи в доставката на няколко дивана с USB порт за зареждане на телефони, както и на масички. Нещо повече, Хесус Кабайеро Пинто дори анонсира, че се работи за подобряване на сайта на летището, като една от целите е да се даде възможност на пътниците да си запазят паркомясто онлайн.

Чудесно!

Само че г-н Пинто някак неволно забравя да посочи, че това запазено място

ще е на разпадащия се многоетажен паркинг

пред Терминал 2. Паркинг, изграден от „Щрабаг“ – австрийската компания, притежаваща 1% от капитала на концесионера „Соф Кънект“ АД. От пускането на паркинга в експлоатация са минали едва три петилетки, но той явно толкова качествено е бил изграден, че все едно са минали няколко десетилетия!

Като казахме „Щрабаг“ – да припомним и други неща, доставени и съградени на летище София от тази особено известна у нас фирма.

От години не работи ръкавът на Самолетна стоянка 2, който бе повреден по време силен вятър. Седемте ръкава на новия Терминал 2 бяха доставени навремето от испанската компания TIM именно от „Щрабаг“. Според осведомени това са възможно

най-евтините и долнокачествени летищни ръкави в света,

чийто производител отдавна е фалирал. Това е и причината, поради която повреденият ръкав не е бил заменен с нов.

След като толкова говори за подобряване нивото на обслужване на пътниците, интересно е защо Хесус Кабайро Пинто не обелва нито дума за състоянието на багажната система на новия Терминал 2, която (между другото) също е била доставена от днешния съконцесионер „Щрабаг“?

От години на летището се коментира, че

багажната система на Терминал 2,

дава много дефекти и създава не само страшни ядове, но и доста извънредна работа на летищния персонал.

Проблемът е същия както с пътническия ръкав – нейният производител е фалирал, поради което никой не е в състояние да осигури необходимите резервни части - и като количество, и като качество. Че проблемът е стар говори и фактът, че преди близо 5 години - по времето на предпоследния директор на „Летище София“ ЕАД Христо Щерионов (сега – шеф на ГД ГВА), е била разработена документация за обществена поръчка за доставка и монтаж на нова багажна система.

В средата на 2017 г. обаче Щерионов е сменен с Владимир Рапонджиев и закупуването на нова багажна система пропада. Поради това и до днес проблемите на доставената от „Щрабаг“ багажна система блокират работата на 15 гишета за обработка на заминаващи пътници (от 20 до 34) или заставя служители на аеропорта да мъкнат багажите им на ръка – нещо твърде куриозно за модерно столично европейско летище през ХХІ век!

Та явно като част от концесионера на летище София, „Щрабаг“ ще има да оправя доста от сътворените от самата нея проблеми на новия Терминал 2.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във