Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Шофьорите ще плащат и нов европейски екоданък

Всички държави членки трябва да въведат тол система, а превозните средства да плащат пътни такси според изминатото разстояние. Това реши Европейският парламент на заседанието си в четвъртък. За камионите правилата влизат в сила от 2023 г., а за останалите возила от 2027 година. 

За да се насърчи по-широкото използване на екологични превозни средства, страните от ЕС ще трябва да определят различни такси, базирани на емисиите на CO2. Тези нови налози трябва да бъдат въведени за тежкотоварните возила от 2021 г., а за останалите от 2026-а. Таксите се въвеждат за замърсяване на въздуха и шумово замърсяване от трафика и ще трябва да се налагат и за автомобили и мотори.

У нас, както стана ясно, за старите автомобили ще се плаща средно с около 30% по-висок пътен данък от догодина. Собствениците на автомобили, произведени преди повече от 22 години обаче, ще плащат с до 50% по-висок данък, стана ясно от промените в данъчното законодателство, приети на второ четене от парламентарната комисия по бюджет и финанси. 

Данъкът ще зависи главно от екологичните стандарти, които колата покрива. Вече е ясно, че автомобилите, произведени преди 1992 г., ще плащат от 10 до 40% по-високи данъци. Към тях се прибавят и коли с екостандарта Евро 1 и Евро 2, произведени преди 1996 г.

Собствениците на превозни средства, покриващи стандарт Евро 4 или по-висок, т.е. произведени след 2005 г., ще плащат по-малко. Точният размер на данъка ще се определя от общинските съвети.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във