Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ШОФЬОРИТЕ ПАК ЩЕ СЕ МОЛЯТ ЗА МЕКА ЗИМА

Затрупани от сняг магистрали и пътища, колони от закъсали автомобили и десетки измръзнали и изнервени шофьори. Познатата ни от миналата година картинка със сигурност ще се повтори и сега при първия по сериозен снеговалеж. Никой не се интересува какво е положението при фирмите за почистване на снега. Всички въпроси, които поставяме на Национална агенция Пътна инфраструктура (НАПИ), остават без отговор. Вярвайте ми, през тази година ситуацията дори ще е по-плачевна от миналата, заяви за БАНКЕРЪ членът на управителния съвет на браншовата камара Пътища Росен Колелиев.
На пръв поглед основания за притеснения не би трябвало да има. За почистването на пътищата през зимата са предвидени около 35 млн. лв., или с около 7 млн. лв. повече от изразходваните през зимните месеци на 2007-2008-а. По-голямата част от парите бе осигурена миналата седмица, когато депутатите гласуваха отпускането за тази цел на 23.6 млн. лв. от бюджетния излишък. Средствата са повече, но и през този сезон НАПИ ще разчита на същите 56 фирми, които чистиха преди година. С тях са сключени 85 договора с тригодишен срок, който изтича през 2009-а. Единственият прекратен контракт е с ямболската компания ПСК Мостинженеринг, която не успя да се справи с критичната ситуация, създала се миналата зима в участъка Петолъчката - Карнобат.
Новият изпълнителен директор на националната агенция Димитър Иванов обяви, че се сформира експертен съвет, който ще разработи нов модел за зимно поддържане на пътищата в страната. Предстои изготвянето на ясни критерии, които ще залегнат в тръжните документи за участие в обществените поръчки. Ще се създаде и регистър на фирмите за зимно пътно поддържане, който ще позволи да се следи как те се справят със задълженията си за съответния район. Отделно ще се изготвят оперативни планове от всяко областно пътно управление. Освен това има издадена заповед на Иванов да се провери с каква механизация и материали (сол, пясък, химически разтвори) разполагат всички компании. Ще се сформира и оперативен щаб в централната администрация за контрол и съдействие при кризисни ситуации.
Всичко хубаво, но към 1 октомври НАПИ има над 15 млн. лв. неразплатени задължения към фирмите, извършващи текущ ремонт и поддръжка на шосетата. След назначаването на новото ръководство на ведомството финансирането съвсем е секнало. Всички пари, които агенцията трябва да превежда на фирмите, са спрени от 1 септември и досега не е получена и една стотинка. В същото време е необходимо машините да се подготвят за зимата и да се вземат материали. Спешно трябва да се направи и актуализация на сключените договори. Цените на горивата, инфлацията, работните заплати са далеч по-различни, отколкото преди три години. Първоначално бе предвидено изпълнителите да получават целеви авансови плащания, за да се подготвят по-добре за работа, но с еднолично решение на бившия шеф на пътния фонд Веселин Георгиев те бяха премахнати - обяснява Росен Колелиев. - Срещите с новото ръководство са по-скоро опознавателни и доста далеч от реалността. Имам чувството, че сериозността на проблема не се осъзнава. А сняг може да завали и след броени дни.
Разбира се, нередовните и забавени траншове съвсем не са най-добрият стимул за фирмите да обновяват и без това амортизирания си автопарк, който е на средна възраст около 20 години. Наред с това сегашната ситуация в сектора е, меко казано, абсурдна - когато не работиш, печелиш (тъй като така или иначе си получаваш парите по договора), а когато работиш, си на загуба заради скъпото гориво. По данни на браншовата камара Пътища през декември 2007-а повечето компании, занимаващи се с пътно поддържане, са отчели 200-300% загуба заради чистенето на падналия сняг, а по време на виелиците през януари са се охарчили още повече. Което логично ги поставя в директна конфронтация с пътните администрации. Изправени пред заплахата от загуби, фирмите съзнателно си спестяват усилията с чистенето, а местните поделения на НАПИ пък изискват едва ли не 24-часово почистване. Специалистите са убедени, че ако тази система продължи да се прилага, неминуемо ще последват фалити на дружества, ангажирани с пътното поддържане.
От друга страна, самото обвързване на текущото поддържане на пътищата със снегопочистването води до сериозни деформации. Търговете се печелят от големи пътностроителни компании, които обаче нямат почти никакъв опит в почистването и опесъчаването и не разполагат със съответната специализирана техника. Затова те делегират тези дейности на подизпълнители, които обикновено са малки предприемачи.
По този начин никой не инвестира в хора и техника - малките, защото не са сигурни в бъдещето и нямат сериозна печалба, а големите, защото се стремят да си издействат строителна работа през договора за пътно поддържане, а не да печелят от поддържане. Ето, да речем, всички бивши поделения на ДСО Пътни строежи, създадени само да строят, сега се занимават със зимно почистване - нещо, което никога досега не са правили и продължават да не правят, а са титуляри по контракти за пътно поддържане, смята Росен Колелиев. И докато пътната агенция и фирмите, отговарящи за почистването на снега, напразно се опитват да си изяснят взаимоотношенията, в най-лоша позиция се оказват редовите шофьори. Които трябва да стискат палци зимата да не е много люта.
Стефан Савов

каре: факти
На фирмите, занимаващи се със снегопочистване, се плаща в зависимост от три показателя - каква е категорията на пътя, дали се намира в планина или теренът е равнинен и в зависимост от нивото на почистеност, което се установява от експерти на НАПИ. Ориентировъчно сумите за километър варират от 500 до 1500 лева.
Критичните участъци най-често са места с големи надлъжни наклони, силни снегонавявания и внезапни обледенявания, както и проходите. По традиция заради натрупване на сняг и обледяване през зимата се затварят проходите: Етрополе-Златица, Троян-Кърнаре, Твърдица-Елена, Върбишки, Дюлинският и др. При изключително лоши климатични условия може да бъдат затворени участъци от пътната мрежа за определен период от време, като се посочват обходни маршрути.

Иван Бойков - изпълнителен директор на Камарата на строителите:
Досегашната дейност на Националната агенция Пътна инфраструктура е пълен провал. Трябва да се прегледат всички сключени договори и да се направи корекция на цените. Авансите да се преведат на пътните фирми, за да могат те нормално да се подготвят за предстоящата зима. Зимното поддържане е скъпа и отговорна дейност и е наивно да се смята, че изпълнителите могат да работят, без да им се плаща.

Facebook logo
Бъдете с нас и във