Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Шест браншови организации не желаят Ник Събев в новото правителството

Писмо-декларация от шест браншови организации от сферата на автомобилния и авиационния транспорт поискаха от потенциалния бъдещ министър-председател Асен Василев да не връща на министерското място Николай Събев. В посланието, изпратено на 7 юли се казва, че автомобилните превозвачи никога не са водили диалог с министъра и ведомството, а в същото време са били свидетели на лобистки назначения и хаос в разпределянето на задълженията между ниските етажи на властта във ведомството.

Браншовиците от Асоциация на българската авиационна индустрия, Българско обединение на шофьорите, Европейски транспортен клъстер, Камара на автомобилните превозвачи в Българи, Клъстер зелен транспорт и Конфедерация на автобусните превозвачи изтъкват, че постоянната подмяна на началници, поставянето на задания, които са времево, финансово и законово неизпълними са поставили самите служители на министерството в невъзможност да свършат каквото и да е. „Ние не виждаме никаква промяна към по-успешно развитие на авиационни, железопътния, морския и автомобилния транспорт.“

Министър Събев бе първият министър в коалиционното правителство, който обяви планове за бъдещето на секторите в неговото ведомство. В тях се включваха пет моста над река Дунав, ледоразбивач за реката, възстановяване на самолетния транспорт до Русе и нов интермодален терминал в града, наемане на германски експерти за разработване на вътрешния воден транспорт.

Събев заяви, че БДЖ до две години ще е на печалба „с елементарна математика и моделиране“ и ще бъде премахнато държавното субсидиране, „влаковете ще започнат да се движат бързо, комфортно“ и ще бъдат чисти, а БДЖ и Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) ще бъдат обединени. Почти веднага се оказа, че няма как пътуването да стане бързо, защото релсите продължават да са същите, загубите, които генерира железницата заради стотиците нерентабилни влакове не може да бъде обърната в печалба. Тогава зам.-министърът Илия Илиев, експерт по жп транспорт, който също бе уволнен заяви, че хората могат да считат пътуването до Варна в спален вагон като туризъм на колела – хем на хотел, хем се возят.

Идеята за обединението на БДЖ и НКЖИ бе в противоречие с европейските закони и въпреки гръмкото обявление на Събев, всъщност никой не е правил финансови разчети. Смяната на шефове в БДЖ протече с такава мълниеносна скорост, че някои от новоназначените си тръгваха почти веднага, след като са поели длъжността си.

От дейностите на транспортното ведомство отпаднаха пощите поради потенциален конфликт на интереси. Изоставената с десетилетия пощенска дейност достигна до пълен крах при хакерската атака към нейните сървъри, но Събев вече нямаше общо с проблема.

Транспортни фирми от автомобилния сектор дадоха пресконференция на която обясниха колко писма са написали до министъра с молба за среща на които той не е отговорил, но зам.-министър Стоян Новаков присъства като публика на събитието и контрира, че превозвачите просто трябвало да влязат в министерството и да почукат на министерската врата, която винаги била отворена. На 21 април Новаков също бе уволнен.

Още веднъж стъпи накриво Събев с неудържимото желание да види редовна самолетна линия между София и Скопие, а като черешка на тортата да бъде възстановено и летището Русе. Работата за реанимиране на аеродрума в родното гнездо на министъра така и не започна, но всички от авиационния бранш бяха наясно, че българо-македонската въздушна връзка е обречена на бърз и сигурен провал. Македонците до такава степен нямаха интерес от тази линия, че дори не пожелаха да пуснат автобус от летището до столицата си и затова на пътниците им се налагаше да плащат по 25 евро, за да стигнат до Скопие. Полетите спряха едва два месеца по-късно, защото доста често екипажите са били повече от пасажерите.

На 6 юни министър Събев обяви, че след като е постигнато официално споразумение с румънската страна, до 2026 г. ще бъдат построени още пет моста над река Дунав. На този етап обаче, за румънците драгирането на реката все още е първостепенен приоритет, докато ние сме много далеч дори от обмислянето на вариантите за възлагане на предпроектните проучвания. Въпреки че в управленски план на евентуалната бъдеща коалиция е залегнало подписване на споразумение с румънците за изграждането на пет моста.

Лияна Панделиева

Facebook logo
Бъдете с нас и във