Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

ШАРЕНИ ОФЕРТИ ЗА МАГИСТРАЛА ЛЮЛИН

Камари от куфари и кашони, тълпи от хора, трескаво суетене... съпътстваха отварянето на офертите за автомагистрала Люлин на 15 ноември в сградата на Агенция Пътища. Представители на 21 фирми, депозирали окончателните си предложения, подготвените от тях документи и немалкото журналисти едва успяха да се поберат в тясната стаичка, определена за събитието. Големият интерес е напълно разбираем - магистралата е сред ключовите проекти за облекчаване на трафика по околовръстното шосе на София. За изграждането и строителния надзор програма ИСПА отпуска 111.3 млн. евро, а съфинансирането от националния бюджет е 37.1 млн. евро.
Самото трасе ще е едва 19 километра, които ще свържат околовръстното на столицата с пътния възел Даскалово при Перник. Километър от него ще струва доста скъпо - около 7.8 млн. евро, заради множеството екологични и шумоизолационни изисквания. Това бе и главната причина повечето подадени оферти да надхвърлят предвидения за проекта бюджет. Най-висока цена - близо 203.6 млн. евро, предложи чешко-словашкият консорциум Медо Люлин. Непосредствено след това се наредиха италианската компания Импреджило с около 200 млн. евро и австрийският консорциум между ПОР Технобау унд Умвелт и Вегипсер - 196.9 млн. евро.
Най-ниска бе офертата на турския консорциум Лимак - Еко. Комшиите са заковали предложението си на невероятните 118.95 млн. евро. Другите две най-ниски оферти, макар и на сериозна разлика от първата, пак са на турски фирми. Джойнтвенчърът между Мапа и Чингиз предлага да изгради аутобана срещу 137.4 млн. евро, а строителният холдинг Догуш Инсаат - за 42 .2 млн. евро.
При толкова голяма разлика между предложенията най-високото и най-ниското би трябвало да отпадне от класирането, за да се избегне дъмпингът. Такава е практиката навсякъде в Европейския съюз, коментираха за БАНКЕРЪ специалисти в бранша. Погледнато чисто икономически, турските оферти безспорно са най-примамливи. Само че при подобни търгове най-евтиното невинаги е печелившо. Достатъчен е примерът с модернизацията на жп линията Пловдив - Свиленград, за която бе предпочетена третата оферта - тази на гръцката Терна. Така че шансове на следващите в класирането кандидати хич не са за подценяване.
Впрочем зад кулисите се говори, че гърците от Терна може да се окажат скритият фаворит и при този проект. Съвместно с австрийската Алпине Майредер Бау (изграждаща ВЕЦ Цанков камък и язовир Яденица) те предложиха 158.4 млн. евро, но с възможна отстъпка от 7 на сто. Така цената им от 147.4 млн. се оказва съвсем близо до предвидените за проекта 148.4 млн. евро. Пряк техен конкурент е испанската фирма Кондоте, която иска за изграждането на аутобана близо 147.2 млн. евро. В същата ценова категория попадат и гръцката компания Мохлос (156.9 млн. евро, които с предвидената отстъпка от 5.4% стават 148.4 млн. евро), и консорциумът между Джей енд Пи и Авакс (149.1 млн. евро).
Доста повече пари поискаха италианците от Салини (с крайна цена 165.6 млн. евро) и консорциумът Люлин - Перник, в който влизат и българските фирми Мостстрой и Главболгарстрой (168 млн. евро). До 6 декември, съгласно регламента, ще бъде избрана къса листа, в която ще влязат между четири и осем кандидати, а победителят ще стане известен в началото на следващата година.
Стефан Савов

ФИНАНСОВИТЕ ПРЕДЛОЖЕНИЯ ЗА 19-КИЛОМЕТРОВОТО ТРАСЕ
(по реда на постъпването им)

Фирма Националност Предложена цена (млн. евро)Отстъпка (%) Крайна цена (млн. евро)
Цюблин/Щрабаг (конс.) Австрия 195.7 - 195.7
Асталди Италия 168.8 - 168.8
Лима/Еко (конс.) Турция 118.95 - 118.95
Макйол/Юксел (конс.) Турция 173.7 - 173.7
Ес Ти Еф Ей/Гама(конс.) Турция 161.4 5.4 152.8
Догуш Инсаат Турция 142.2 - 142.2
Кондоте Испания 147.2 - 147.2
Алсим Аларко Турция 188.7 - 188.7
Ес Си Ти Словения 175 - 175
Алпине/Терна Австрия, Гърция 158.5 7 147.4
Актор Гърция 178.6 - 178.6
Мохлос Гърция 156.9 5.42 148.4
Люлин-Перник(конс.) Германия,България 168 - 168
Импреджило Италия 200 - 200
Салини Италия 176.2 6 165.6
ПОР/Вегипсер(конс.) Австрия 196.9 - 196.9
Мапа/Чингиз(конс.) Турция 137.4 - 137.4
Конструктора Абратина Испания 195.8 4.6 186.8
Джей енд Пи/Авакс (конс.) Гърция 159.4 6.5 149.1
Медо Люлин (конс.) Чехия, Словакия 221.2 8 203.6
Обраскон Хуарте Лейн Испания 168.2 7.78 155.1

Facebook logo
Бъдете с нас и във