Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Сега консорциум ще подобрява граничните жп преходи

Консорциум от български жп и логистични компании ще работи за подобряване на граничните железопътни преходи. Той ще бъде създаден във връзка с инициатива на Европейската комисия, която преди дни отправи покана за представяне на проекти за насърчаване на международните превози с влак на далечни разстояния.

Целта е "банална" - разработване на нова система от правила, която ще подобри граничния контрол на влаковете така, че времето за минаване на границите да бъде сведено до минимум, заяви за „Банкеръ“ проф. д-р Симеон Ананиев, председател на Управителния съвет на клъстер „Зелен транспорт“.

От клъстера предлагат първоначално в пилотния проект да бъдат включени

двата най-натоварени контролно-пропускателни пунктове

– Капитан Андреево и Русе. Както и този на пристанище Бургас, който също може да обслужва товарни жп композиции, включително и по бъдещи фериботни линии към Украйна, Грузия и други страни.

Не е изключено на по-късен етап в консорциума да се включат всички желаещи жп оператори и той ще може да се трансформира в хоризонтален холдинг. Намерението е обработката на влаковете по границите да се предаде на нова независима частна структура, което да намали престоя им и на практика да улесни търговията, обясни проф. Ананиев.

Тези планове са очертани на базата на получената от Европейската комисия покана, изготвена в Брюксел на 29 юни 2022 г. като част от Плана за действие за насърчаване на международните жп превози на далечни разстояния и изпратена до всички държави.

Първоначалното впечатление е, че въпросната покана се отнася само до развитието на пътническия жп транспорт (така поне е записано в подзаглавието на документа – бел. авт.), но при по-внимателен прочит на текста става ясно, че тя касае и товарните влакове, които най-много се бавят заради проверките и другите административни бариери по границите.

Еврокомисията иска да събере идейни проекти, които да премахнат пречките пред международните жп превози и съответно така да се стигне до тяхното увеличаване.

„С тази покана Комисията призовава заинтересованите страни да предложат трансгранични пилотни услуги, които се справят с пречките, идентифицирани в Плана за действие. За нея

няма предвиден специален финансов инструмент,

не се предвиждат и дерогации за съществуващото законодателство в ЕС“, пише в документа. При все това „Комисията ще подкрепи тези пилотни проекти, които водят до улесняване на контактите между съответните заинтересовани държави“.

Предложения ще се приемат до 31 октомври тази година само по електронен път, а резултатите от обработката им ще излязат до 13 януари 2023-та.

Пилотните услуги могат да бъдат нови или подобрени стари, като е задължително да отговарят на приоритетите на Европейския съюз, а не на отделните страни членки. Освен това те трябва да се извършват „на търговска основа“, включително по договор за обществена услуга, сключен с държавата.

От кандидатите ще се изисква да разполагат със стабилни и достатъчни ресурси – финансови, човешки и ноу-хау, за да реализират успешно предложенията си. Колкото до Еврокомисията, тя ще подкрепи всички избрани проекти както административно - чрез оказване на съдействие пред европейските институции, така и чрез финансиране на отделни елементи от тях.

„Идеята е чудесна и затова ние от клъстер „Зелен транспорт“ ще побързаме да се включим в нея“, коментира зам.-председателят на УС на сдружението инж. Мартин Янев. По думите му вече са били направени първите обсъждания на поканата с някои от най-големите жп оператори у нас.

Според Янев

плюсовете от реорганизирането на граничната обработка

на влаковете чрез преминаването й в частни ръце са много:

На първо място частното дружество - оператор ще съкрати времето за обработка на ГКПП, тъй като самото то ще е заинтересовано да пропуска повече влакове, от което ще печели повече;

На второ - ще се избегнат сегашните недомислици един локомотив да виси на границата с часове и дни, за да чака композиция, която още не е съставена, докато в същото време отдавна готов влак на същия контролно-пропускателен пункт отдавна чака да дойде специално изпратен за него локомотив. При частния оператор пристигналият локомотив веднага ще закачва готовата композиция и ще потегля, без да губи време. Това ще доведе до максимално използване на капацитета на железния път.

На трето място драстично ще се ограничи възможността за даване на рушвети. От години по нашите граници се играе на „прескочи кобила“ – първи минава влакът на този, който е „бутнал“ най-голям рушвет. Ако оператор на ГКПП е частна фирма – няма как да дава предимство на композицията на един жп превозвач за сметка на друг, тъй като срещу нея ще бъдат подадени сигнали, заведени дела и т.н., в резултат на което ще й бъде прекратен договорът за обществена услуга.

Ще се реши и

другото безумие на ГКПП "Капитан Андреево",

свързано с рентгена. Сега всеки товарен влак влиза от Турция в България, след което се изтегля обратно към Турция, за да мине под рентгеновата арка. Ако всичко е наред – влакът отново се връща в България. Това става с две напълно излишни маневри, които губят време и пари. А според жп оператори проблемът може да се реши веднага чисто административно.

Впрочем отдавна е известно, че частният интерес винаги е по-гъвкав от държавния, тъй като не зависи от политически промени и пр.

При всички положения ще е необходимо създаването на нови правила за приоритизиране на преминаването на влаковете през ГКПП по вид на превозваните стоки – нещо, което и в момента съществува, но само на хартия. Приоритет ще се дава на влакове с храни, лекарства и т.н. Странно, но от години на ГКПП "Капитан Андреев" предимство се дава на композиции, натоварени със строителни материали! Защо ли, след като те не са нито бързо развалящи се, нито животоспасяващи стоки?

В крайна сметка изброените намерения звучат добре, остава обаче цялата работа да се организира и реализира.

 

Белчо Цанев

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във