Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Седем лъча ще има градската железница във Варна

Предпроектните проучвания за изграждане на градска железница (леко метро) във Варна е готово, съобщиха от кметската управа. То е извършено от фирма "СПАТО“ ООД. Анализите разглеждат различни варианти на изграждане на железницата, успоредно с разширението и продължението на бул. „Цар Освободител“ до Летище-Варна и до Индустриална зона-Варна. Проектът е съобразен изцяло с изискванията на ЕС за нови екологични системи за транспорт в градски условия.

"Благодаря на целия екип за положения труд, който ще бъде предмет на дискусия с гражданите, както и с различни браншови и неправителствени организации, които могат да вземат отношение по различни аспекти на този проект. Има етапи, които, при осигурено финансиране, могат да се случат в кратък времеви хоризонт с гарантиран ефект върху трафика. Има и по-дългосрочни етапи, които са свързани с новата икономическа зона, с южното направление, които също подлежат на обсъждане“, коментира кметът Иван Портних.

Според него е напълно е реалистично да се започне с първите два етапа – с разширяването на бул. „Цар Освободител“ и успоредно с това с изграждането на участъка на железницата до летището и до новата икономическа зона.

Водени са разговори с предното правителство за финансиране с европейски средства или с частична държавна подкрепа на този първи етап, както и за включване на проекта за икономическата зона в Плана за възстановяване. "Дано тази държавна нагласа продължи да бъде актуална, защото общината не може да реализира самостоятелно подобни мащабни проекти“, казва кметът. Изпълнението им е от ключово значение за Варна, защото гарантират откриване на нови работни места, намаляване на трафика и подобряване на екологичните показатели на въздуха, чрез активно използване на електрическите влакове по новата железница.

От представените модели на трафика се вижда, че при развитие на Икономическата зона, ще е необходим бърз и достъпен транспорт. "Надявам се друг важен държавен проект също да не бъде спрян - изграждането на АМ „Хемус“, който е ключов не само за Варна и новата зона, а за цяла северна България. Говорим за подобряване на качеството на живот и повишаването на доходи на хората, защото добрата логистика привлича инвеститори,  което гарантира по-бързо до покачване на средния доход в града като цяло“, допълва кметът.

Разработката предвижда 7 участъка на трасето на железницата, на които е направен подробен анализ на възможностите за реализация на скоростен екологичен транспорт.

Поради относително високата превозна способност (около 20 хил. пътници в час), значително по-малкия размер на инвестициите и не на последно място, кратките срокове на строителство, леките градски железопътни системи от типа на леко метро, намират все по-широко приложение, твърдят авторите на проучването от „Спато“ ООД. Те са категорични, че развитието на алтернативен вид транспорт е силно препоръчителен за Варна.

 

Варна 

е най-големият град в Североизточна България, разположен по бреговете на Черно море и Варненското езеро, и е административен център на едноименните община и област. Населението на града е около 336 216 души, което поставя Варна на трето място в България (след София и Пловдив). Варна е известна като "морската столица" или "лятната столица на България" и е важен туристически и просветен център, изходна точка за курортите по Северното Черноморие.

Като източната врата на Европейския съюз, градът е важен транспортно-логистичен център между Европа и Азия, и своеобразен мост за сътрудничество и развитие на търговски, транспортни и културни взаимоотношения.

Facebook logo
Бъдете с нас и във