Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Сблъсък на титани заради тото милионите

Когато става дума за 14.4 млн. лв., при това държавни пари, съмненията за корупция, преплитане на интереси и задкулисни договорки винаги излизат на преден план. Всеки напира за по-голямо "парче" и е готов на всичко, за да го получи. Но покрай този сблъсък изплуват и някои нелицеприятни истини как се разпределят публичните средства у нас. 

Така е при почти всички големи обществени поръчки, като изключение не прави и търгът за пълно рекламно обслужване на Българския спортен тотализатор, с който държавното предприятие се нареди сред най-големите рекламодатели с годишен бюджет от почти 5 млн. лева. Конкурсът бе обявен от бившия вече изпълнителен директор Белчо Иванов на 6 октомври и веднага предизвика усещането, че е подготвен за точно определен изпълнител. Повод за това дадоха големият брой разнообразни дейности, обединени в едно, твърде сериозната гаранция за участие от 120 хил. лв., която претендентите трябваше да блокират за няколко месеца, и най-вече неясната методика за оценка на предложенията, съдържаща редица показатели без конкретни количествени измерители. Ето защо не бива да ни учудва фактът, че на 14 ноември, точно когато трябваше да бъдат отворени офертите на кандидатите, процедурата бе спряна, тъй като в Комисията за защита на конкуренцията  постъпи жалба от рекламната агенция "Грейн адвъртайзинг" на Мартин Батков. Въпросната фирма протестира точно срещу методиката за оценка, съдържаща много субективни показатели. За някои елементи от оценката на техническото предложение например са заложени дефиниции като "атрактивност", "детайлност" и "креативност", които по принцип нямат точно измерение. От спортния тотализатор са записали единствено че атрактивно е предложение, което е "отличимо и запомнимо в медийната среда", а за креативност ще се приема генерирането на нови идеи или концепции или създаването на нова асоциация между съществуващите. В крайна сметка "Грейн адвъртайзинг" са поискали от възложителя да посочи метод, по който ще оценява споменатите изисквания. В отговор тотото цитира части от документацията за търга и изтъква, че използването на изцяло математически методи за изчисляването на оригиналността, креативността и атрактивността не е посочено като задължително условие от Закона за обществените поръчки. В допълнение държавното предприятие предвиждало в състава на комисията за разглеждане на офертите поне половината членове да имат професионална компетентност, свързана с предмета на конкурса.

"Поставянето на оценка ще се извършва от членовете на комисията на базата на техния опит, квалификация и специални познания в областта на рекламата, маркетинга, публичното и корпоративно медийно обслужване", обясняват от тотализатора. Казано иначе, оценката ще зависи изцяло от мнението на експертите, което няма как да не събуди съмнения за субективност. А и добре знаем, че въпросните хора лесно могат да бъдат издирени и евентуално съблазнени по един или друг начин. Преди дни обаче Комисията за защита на конкуренцията прецени, че няма достатъчни основания за спирането на надпреварата. В специално определение по случая се казва, че искането на "Грейн адвъртайзинг" не е добре аргументирано, а освен това евентуалното прекратяване на процедурата ще има негативни ефекти както върху възложителя, така и за обществото като цяло. Същевременно интересите на рекламната агенция щели да бъдат защитени, тъй като тотото нямало да може да сключи договор с която и да е фирма, докато не приключи разглеждането на спора по същество. С други думи, Комисията за защита на конкуренцията тепърва ще преценява има или няма нарушения в обществената поръчка. А дотогава тя ще продължи своя ход и в най-скоро време може да очакваме събирането и отварянето на офертите на кандидатите.

Междувременно възниква една друга много интересна подробност около държавния тотализатор и неговите рекламни кампании. От 28 февруари 2013-а насам пълното му рекламно обслужване е в ръцете на регистрираното по Закона за задълженията и договорите дружество "Маг адвъртайзинг ОО". Тогава с това дружество е сключен двегодишен договор за сумата от 7 786 484 лева. А на 23 септември тази година е взето решение да му бъдат предоставени и 1 393 514 лв. допълнително, тъй като бюджетът бил изчерпан предварително. Но от мотивите, изложени от тогавашния изпълнителен директор Белчо Иванов, не се разбра как се е стигнало до този парадокс - парите да свършат преди края на контракта, спечелен с конкретен медия план и график на изпълнение.

Според информационната система "Дакси" собственици на "Маг адвъртайзинг ОО" са фирмите "Маг Адвъртайзинг" и "Гравити О". От 7 октомври първата е със сменено име и вече се казва "Про Адвъртайзинг". В същия ден е извършена и промяна в собствеността й, като на мястото на "Маг Комюникейшънс" ЕАД застава едноличният търговец "Лютиков-Константин Манолов". За всички тези "маневри", разбира се, има конкретно обяснение - председател на борда на директорите на "Маг Комюникейшънс" до 6 октомври беше Красен Кралев, който ден по-рано бе избран за депутат от ГЕРБ, а след това стана и министър на физическото възпитание и спорта, поемайки по този начин и контрола върху държавното предприятие Български спортен тотализатор. Собственик на фирмата обаче все още е майка му Султанка Кралева и за да се избегне фактическият конфликт на интереси при рекламата на тотото, "Маг Адвъртайзинг" е преименувана и поверена на дългогодишния партньор на Кралев - Константин Манолов. Поради всичко това сега ще е изключително интересно да видим

кои точно компании са подали документи за участие в новата процедура за рекламно обслужване.

 

 

За какво ще се харчат парите?

Предвидените средствата ще се влагат във всички възможни канали и инструменти за увеличаване на пазарния дял на тотализатора, привличането на нови играчи, повишаването на броя на онлайн залозите и т.н. Списъкът с дейности започва с “Реклама и маркетинг”. Годишно по това направление ще се харчат по близо 200 хил. лв. за създаването на творческа платформа за изграждане и реализация на идейно-художествени концепции за послания, имиджова визия, интернет банери, видеоклипове, мобилни приложения, както и за редизайн на интернет сайта на тотото.

Други 670 хил. лв. ще отиват всяка година за информационни и промоционални мероприятия. Предвидени са общо пет кампании за популяризиране на игрите с продължителност от 30 дни и обхват десет града. Всяка от тях ще има награден фонд от 24 хил. лева. За рекламно присъствие по време на културни, спортни, социални и образователни инициативи пък са заложени 60 хил. лева.

Закупуването и разпространението на реклами в медиите ще глътне над 2 млн. лв. на година, но противно на установените досега традиции най-големият пай няма да получат телевизиите, а интернет сайтовете. За тях са отредени цели 840 хил. лева. Наистина парите ще се поделят между цели 35 онлайн медии, което прави по 24 хил. лв. за всяка, но, от друга страна, сумата е предвидена за поставянето на само един флаш банер.

В кампанията ще бъдат ангажирани само три телевизии, като две от тях ще трябва да се разпространяват чрез цифровите ефирни мултиплекси, а последната - чрез кабел или сателит. Освен това те няма да получат равно финансиране. Бюджетите са съответно 108 хил., 132 хил. и 60 хил. лева. А общо 60 хил. лв. ще вземат четири радиостанции за излъчването на рекламни спотове.

Ситуацията при печатните издания също е доста разнообразна. В списъка например са включени три национални всекидневника за новини, политика и развлечение. В единия ще бъдат пуснати 34 карета срещу 30 хил. лв., в другия - 37 карета за 24 хил. лв., а за третия са отредени 96 публикации при бюджет от 42 хил. лева. Един национален спортен всекидневник също ще се облажи от рекламите на хазартния оператор - 24 хил. лв. за 47 карета.

Включени са и два седмичника - единият с профил: икономика, анализи, любопитни теми, а другият: общотематичен за аудитория 55+. Те ще вземат съответно 30 хил. лв. за 18 публикации и 24 хил. лв. за 19 карета.

Още 330 хил. лв. са предвидени за платени публикации, интервюта и репортажи. А наред с това Българският спортен тотализатор ще пусне свой собствен вестник, за който са предвидени 36 хил. лв. на година.

Солидни средства - 390 хил. лв., са предвидени и за брандиране на превозни средства от градския транспорт в София. Още 180 хил. лв. ще струват годишно билбордовете по магистралите  и входовете и изходите на големите градове. Ще има рекламно присъствие в социалните мрежи, конкретно във Фейсбук, както и имиджово и продуктово позициониране на тотото в български телевизионни продукции - музикални, филмови и други. Над 300 хил. лв. ще бъдат похарчени за плакати, флаери, покани, балони, щендери, ролбанери, мегабордове и др.

Част от ангажиментите на наетата пиар или рекламна агенция ще са и организирането, реализирането и модернизацията на облика на предаването “Теглене тиражите на “Тото 2” и “Втори тото шанс”, за което са предвидени 444 хил. лева. Отделно, срещу 180 хил. лв., е заложено създаването на концепция за ново телевизионно предаване.

Facebook logo
Бъдете с нас и във