Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

"Сана спа хотел" се продава като коледен подарък

Балансовата стойност на хотела през 2014 г. е била 17.5 млн. лв., днес той се предлага пет пъти по-евтино - за 2.5 милиона

S 250 1eb4f891 852e 445b 829d 5166005fc80a
S 250 95d69682 b185 4d91 8911 68f0b9fc752d

Продължава разпродажбата (и обезценката) на едни от най-атрактивните имоти, ипотекирани във фалираната през 2014 г. Корпоративна търговска банка като гаранция за отпуснати кредити.

Към синдиците на КТБ - Ангел Донов и Кристи Маринова, които това лятото се напънаха сами да разпродадат няколко доста апетитни хотела, вписани сред активите на  дружествата, фалирани след заключването на банката, в „търговията“ по закон се включват и синдиците на самите дружества, притежавали тези имоти преди банката да бъде затворена.

Тази седмица се състоя обявеният преди месец и проведен от синдика на „Сана спейс хотел Хисаря“ АД (в несъстоятелност) Ванко Митев търг, на който бяха предложени недвижими имоти и движими вещи, собственост на това дружество.

Общата цена за продаваното имущество е 2.393 млн. лева.

Тази оценка е приета от съда по несъстоятелността и независимо, че звучи смехотворно на фона на активите, за които става дума, всичко е минало по реда на закона. Предмет на продажбата е терен от 11 803  кв. м, „ведно с всички подобрения в него“, както е записано в обявлението за тъга.

Именно на това място става любопитно, тъй като в тези „подобрения“ влиза не само 7-етажния хотел „Сана Спа хотел", но и екстрите в двора - детски кътове, външен бар и т. н. Само разгърната застроена площ на сградата (по акта за собственост) е 6973.3 кв. метра.

В нея, освен хотелската част (по документи - 56 стаи), влизат още кухня, ресторант, барове, конферентна зала, както и напълно оборудван луксозен СПА център, разположен на три нива.  

Към всичко това бъдат прибавени и две масивни едноетажни сгради - трафопост и помпена станция, разположени  общо на 100 кв. метра.  

 Като екстра към имотите

е прибавен  доста обемен опис на недвижимите вещи ( съдържащ  200 позиции ) , които също влизат в  цитираната  цена. Той включва цялостното обзавеждане на хотелската част с всички мебели и аксесоари, плюс екстрите и уредите в СПА центъра, които са повече от впечатляващи. Да не говорим, че към този списък е предложено и цялото оборудване за  кухненската част на обекта.

Дали всичко това е било продадено, срещу каква сума и на кого засега не можем да кажем на читателите си, тъй като синдикът на дружеството Ванко Митев беше непреклонен  в мълчанието си. Пред в. „БАНКЕРЪ“ той каза, че не желае  да дава  сведения имало ли е сделка или не, тъй като законът му забранявал да огласява информация, която  все още не била докладвана на съда и на кредиторите. Иначе казано - това означава, че данните за евентуалната сделка ще се появят най-рано след месец, когато тя бъде вписана в имотния регистър.

Тук не  е лошо да споменем, че към юни 2014 г. (бел. ред. - преди банката да бъде затворена), балансовата стойност на тези активи е била ...17.452 млн. лева.

Дори да предположим, че вече има купувач, и дори той да е предложил някой лев над обявената начална тръжна цена, то едва ли става въпрос за повече от десетина хиляди лева. И в този случай няма как да не си зададем въпроса: "Как с тези мижави пари ще бъдат върнати дълговете на дружеството, които никак не са малко?"

Ако се съди по официалните данни в Търговския регистър и от публикувания списък на кредиторите от 2018 г., одобрен окончателно с определение на Софийски градски съд от 9 март 2020 г.,

дълговете на дружеството са на сума близо 50 млн. лева.

Само тези от кредитите към Корпоративна търговска банка по три договора и от анексите към тях са за  46.587 млн. лева. Ако към тях се прибавят и задълженията на дружеството към няколко фирми, към физически лица и към  Националната агенция по приходите, сумата доближава 50 милиона.

Тук е моментът да припомним  нещо, което в. „БАНКЕРЪ“ писа през август в публикацията си под заглавие „Синдиците на КТБ го удариха на летни разпродажби“. А то е, че според справката в Търговския регистър, КТБ е основен кредитор на собственика на хотелите - „Сана Спейс Хотел Хисаря“ АД, а цената на продаваното задължение се беше „сринала“ около осем пъти. Тогава вземанията за този хотел, който имаше задължения за над 46 млн. лв, се продаваха за... 5.9 млн. лева.

По това време бившият директор, отговорен за  кредитирането в КТБ Георги Зяпков обясни пред в. „БАНКЕРЪ", че в тази сума влизат и директни кредити към собственика на капитала - „Корси маунтин рисорт“ АД, по които собственикът на хотелите е встъпил в дълг.

Резонно зададохме  въпроса "Защо синдиците искат да продадат вземанията по тези кредити на цена, която е повече от промоционална?“ 

Естествено, синдиците на КТБ така и не дадоха отговор не само на този въпрос, но и избегнаха  да обяснят по каква логика имуществото на дружеството -  длъжник се продава като „вземане“, а не се осребрява по единствения смислен начин за постигане на максимална цена - чрез поетапни продажби - хотел по хотел, актив по актив?

Не стана ясно какво точно се е случило

и с другите продавани през лятото вземания  с предлаганите от синдиците на КТБ хотели.  Донов и Маринова, които уж са призвани да опазват заложените в банката активи и да ги продават по  най-добрите цени, за да пълнят масата на несъстоятелността на фалираната банка, отдавна доказаха, че отварят устата си само по нечие разпореждане. Или когато трябва да хвърлят пред обществото "едни милиони", свързани с „постиженията“ им. Които обаче, както в. „БАНКЕРЪ“ нееднократно е посочвал (с цифри и факти), почти никога не отговарят на действителността. Камо ли пък да споменат реалната стойност на активите, с които дълговете са били обезпечавани и на каква стойност са били изтъргувани. А само така всеки може да си даде ясна сметка дали това не е станало на промоционални цени, че и оттатък...

Но, както се казва, все някога истинските купувачи на обезценените десетки пъти имоти, ще изпълзят от прикритията си имената им ще станат известни на обществото.

Дано обаче истината не ни порази и с факта, че в крайна сметка става дума най-вече  за подаръци, маскирани като пазаруване...

Facebook logo
Бъдете с нас и във