Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Само си мислите, че знаете какво ни чака

Нови разработки преобръщат живота ни

S 250 eb59c75f 4f01 44c2 b3e9 c04caecfc630
S 250 2e4ea89f a10c 47ef 80f9 adeaa1f3b48f
S 250 ecf952d7 2992 4a05 a499 9739494172fd

Прогнозите, които по традиция се правят в началото на всяка година, често не се сбъдват. А в сферата на технологиите разминаванията може би са най-големи. Точно затова, отправяйки поглед в бъдещето, Ericsson ConsumerLab залага на над 20-годишната си изследователска дейност, както и на данните от онлайн проучване на интернет потребители от различни големи градове на планетата. През октомври 2016-а компанията е анкетирала 27 млн. граждани, които са се определили като early adopters (първи ползватели на нови технологии) и съответно имат поглед върху бъдещите тенденции. 

Изкуственият интелект и виртуалната реалност са само част от онова, което ни очаква. Днес може и да не си даваме сметка, но новостите ще преобърнат напълно начина ни на живот - и в добра, и в лоша посока. Поне на такива мисли навеждат обобщенията, направени от експертите на Ericsson ConsumerLab.

 

#1 Изкуствен интелект

Идеята, че създадена от човека машина може да има съзнание, обикаля света от дълго време - чрез народния фолклор и романите. Съвременната наука пък се занимава с т. нар. дигитален мозък от средата на миналия век. Днес сме свидетели на истински бум на разработките в тази насока, което обаче води след себе си не само радостни възгласи, но и страхове. 

Безспорно е, че изкуственият интелект ще е важна тема тази година. Потребителите дори смятат, че той ще играе много по-значима роля, отколкото преди - както в обществото, така и на работното място. Над една трета от анкетираните например искат да имат такъв съветник в работата си, а един на всеки четирима би приел мислеща машина за свой мениджър. Най-малко - едва 20 на сто от хората, са склонни да работят в компания, която се управлява от изкуствен интелект. А почти 50% са загрижени, че скоро т. нар. разумни роботи ще станат причина много хора да загубят работните си места.

#2 Интернет на нещата

Понятието Интернет на нещата (Internet of things / IoT) е като въздуха -  то е навсякъде, но не може да се види. На потребителите все още им е трудно да определят какво точно включва тази нова материя, но като използват различни автоматизирани приложения, постепенно откриват значимостта и възможностите на IoT. Според Ericsson ConsumerLab точно хората задават темпото на развитие в тази сфера. Мнозина вече имат програми на смартфоните си, с които контролират телевизора, осветлението, домашната аларма, климатика и дори автомобила си. 

Двама от всеки петима анкетирани вярват, че смартфоните ще изучат навиците им и автоматично ще извършват действия от тяхно име. Половината от хората пък смятат, че скоро ще могат да говорят на домашните си уреди. Колкото до опасенията, че един свят, в който машините са интелигенти и вършат голяма част от нещата сами, ще е студен и стерилен, повечето участници в проучването твърдят, че IoT може да им даде повече свободно време за други цели.

#3 Безпилотни автомобили

Автомобилната индустрия се променя по-бързо от когато и да е било, като всички усилия сега са насочени към създаването на автономни коли. Към това са се насочили не само големите автоконцерни, но и редица технологични фирми. С настъпването на тази промяна обаче шофьорите може и да изчезнат напълно, което пък ще стимулира споделеното пътуване. Оттам прогнозите вещаят сериозни сътресения в застрахователния сектор, в охраната и в контрола на движението по пътищата. Но потребителите обръщат най-сериозно внимание на новата среда, в която ще се озоват пешеходците. Те биха се чувствали много по-безопасно, пресичайки улицата, ако всички автомобили са безпилотни. 

#4 Обединена реалност

Въпреки че днес виртуалната реалност се свързва основно с игрите, проучването показва, че хората искат да имат тази технология и на много други места. Почти четири от всеки пет потребители вярват, че тя ще бъде неразличима от действителността само след три години. Половината от анкетираните дори вече се интересуват от ръкавици или обувки, които позволяват взаимодействие с виртуални предмети. Нагласите са, да речем, световният шампион по тенис на маса да е един и същ в реалния и във виртуалния свят.

Разсъждавайки върху възхода на виртуалната реалност, Майкъл Бьорн, директор "Проучвания" в Ericsson ConsumerLab, споделя, че това, което наричаме реалност, става все по-лично и субективно. "Потребителите не само се обграждат със съмишленици в социалните мрежи, но също така започват да персонализират начина, по който изживяват света, с технологиите за добавена и виртуална реалност", казва той.

#5 Тялото извън синхрон

Изключително любопитно е, че с новите технологии като автономните коли и виртуалната реалност човешкото тяло ще бъде подложено на необичайни изпитания. Пътуването в безпилотна кола може да бъде доста неприятно изживяване, което да доведе до повръщане и световъртеж. По подобен начин преживяванията с очила за виртуална реалност могат да предизвикат морска болест поради напълно различното възприятие на пространството. Ето защо трима от всеки десет анкетирани предвиждат, че ще се нуждаят от хапче против прилошаване, когато пътуват с автономна кола, а всеки трети ще иска такова хапче, когато ползва технологии за виртуална или добавена реалност.

#6 Парадоксът с безопасността на умните устройства

Известно е, че благодарение на смартфоните хората лесно могат да се ориентират дори в безлюдна местност, да потърсят важна информация при спешност, да се свържат с бърза помощ или полицията при нужда и т.н. Точно това усещане за повече сигурност обаче се оказва, че води до парадокса мнозина да предприемат по-големи рискове, разчитайки на смартфона си. Ако тази зависимост се запази, само след няколко години - когато всеки трети потребител ще носи по няколко умни джаджи в себе си, парадоксът с безопасността може да придобие притеснителни размери. 

#7 Социални силози

От известно време социалните мрежи и търсачките като Google са обвинявани, че използват алгоритми, които не позволяват на потребителите да виждат информации извън определените им интереси. На практика се получава така, че в интернет сблъсъкът с противоположни мнения и други гледни точки е минимизиран. Но по-странното е, че хората се опитват да постигнат същия ефект даже когато алгоритмите на търсачките не работят. Те доброволно превръщат своите социални мрежи в "силози", като ограничават инакомислещите и приемат тези, които споделят тяхната гледна точка. Един на всеки трима например споделя, че социалните мрежи са негов основен източник на новини, а над 25% ценят мнението на контактите си в интернет повече от това на политиците.

#8 Добавена лична реалност

В началото на 2016-а малцина знаеха какво точно е добавената реалност, а още по-малко я бяха изпробвали лично. Само за няколко седмици обаче това стана световен феномен - след пускането на играта Pokémon GO. И сега огромна част от хората искат да имат подобна технология и във всекидневието си - например очила за добавена реалност за осветяване на тъмно пространство и маркиране на опасности. Повече от една трета от анкетираните биха искали също така да "изтриват" смущаващи елементи от реалността около тях.

#9 "За" или "против" поверителността

Повечето приложения за комуникация днес използват технологии за кодиране. Въпреки това хората са разделени по въпроса с поверителността. Всеки трети например би искал държавните власти да имат достъп до личната кореспонденция, за да предотвратяват престъпления или терористични атаки. А почти половината смятат, че технологичните компании трябва да предоставят информация на клиентите си при необходимост. Същевременно толкова са и хората, които искат да използват само кодирани услуги. Над 30% пък смятат, че поверителността и неприкосновеността на личното пространство вече не съществуват.

#10 Big Tech за всички

Близо половината от анкетираните 27 млн. граждани биха искали да получават всичките си продукти и услуги от големите ИТ компании, така че да не се налага да синхронизират, попълват и разучават различни технологии. Днес например Google може безпроблемно да ви упъти до супермаркета, но когато сте в магазина, няма как да откриете рафта с желания от вас продукт чрез смартфона си. Точно затова мнозина смятат, че само след пет години почти всички традиционни компании ще се превърнат поне отчасти в ИТ фирми и ще предлагат различни онлайн услуги на клиентите си.

Facebook logo
Бъдете с нас и във