Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Сагата с билетните автомати на БДЖ продължава

Скоро, скоро... Колко да е скоро - пет-шест години или седем-осем правителства?

"През януари 2020 година „БДЖ – Пътнически превози“ ЕООД стартира обществена поръчка, завършила със сключен договор №183/10.07.2020 г. с „Клуб Фербанд ИТА“ ООД за доставка, монтаж, пускане в експлоатация и гаранционно обслужване на 30 броя новопроизведени автомати за продажба на хартиени превозни документи и обработка на електронни безконтактни карти. Договорът предвижда 4-месечен срок за монтаж на автоматите, в който срок се включва и тяхното пускане в експлоатация“ .

Така започва официалният въпрос, отправен от депутата от парламентарната група на „Демократична България“ Зорница Стратиева до министъра на транспорта и съобщенията Николай Събев, който по това време все още не е в оставка.

В него Стратиева се позовава на информация на „Банкеръ“, че по гарите и в столичното метро все още не са монтирани всичките билетни автомати и че нито един от тях не е пуснат в експлоатация. Народният представител пита конкретно министър Събев:

„Поради какви причини някои билетни автомати не са монтирани, а нито един от 30-те, поръчани от „БДЖ – Пътнически превози“ автомати за билетоиздаване, не са пуснати в експлоатация в нито една гара из страната и дали по този повод е отказано или отложено плащането към изпълнителя?“

Ще припомним, че това е вече

4-ото проучване, което „Банкеръ“ публикува

за поръчаните от железопътната компания 30 новопроизведени автомата за продажба на билети за влаковете.

На 19 февруари 2021 г. публикувахме първото под заглавие „И билетните автомати на БДЖ ли чакат … изборите“: Тогава се оказа, че след 3-месечно забавяне по гарите са монтирани само 18 от 30-те произведени в договорения срок автомата, но нито един не работи!

Четири месеца по-късно – на 15 юни 2021-а., публикувахме второ проучване по темата, озаглавено: „Билетните автомати на БДЖ също чакат… редовен кабинет“.

На 10 декември 2021 г., малко преди встъпването в длъжност на кабинета „Петков“, излезе третата ни статия - „Билетните автомати на БДЖ дочакаха редовно правителство“.

И ето че сега, точно две години след сключването на договора за 30-те автомата (10 юли 2020 г. – бел. авт.) се налага отново да проследим докъде стигна сагата с тези

отдавна произведени и платени машини.

Формалният повод този път е депутатски въпрос, на който министър Събев е отговорил писмено. От отговора му става ясно, че по гарите са монтирани 23 билетни автомата, още 3 ще бъдат поставени в три метростанции в София, а два – в жп гарите Пловдив и Стара Загора, където има проблеми с концесионера (на първата) и с ремонт (на втората). Два автомата ще останат като резерв.

Събев обяснява също, че „на 1 юли 2022 година ще бъде обявена обществена поръчка за внедряване на софтуер за продажба на превозни документи чрез 30 броя новопроизведени вендинг-автомати. При липса на процедура по обжалване на поръчката до 01.10.2022 г. следва да бъде избран изпълнител. На същата дата се предвижда да бъде обявена и друга обществена поръчка за доставка, монтаж и финансово обслужване на ПОС терминали на 30 броя новопроизведени вендинг-автомати“.

Според министъра държавната фирма „Информационно обслужване“ АД няма да е изпълнител на поръчката за разработване на софтуера – нещо, което в продължение на повече от година и половина се твърдеше от ръководството на БДЖ-ПП, а само консултант! Това е голямата новост, тъй като забавянето на автоматите за издаване на билети винаги се обясняваше с „изключителната натовареност“ на „Информационно обслужване“, което през 2021 г. трябваше да осигури софтуерно провеждането на четири изборни кампании – три за народни представители и една – за президент, както и платформите за издаване на зелени сертификати на ваксинираните, за въвеждането на електронни рецепти и т.н. И сега изведнъж се оказва, че не „Информационно обслужване“, а неизвестна частна фирма ще разработва софтуера, докато държавното дружество ще е само един страничен наблюдател под формата на „консултант“!

„Ново 5!“, както се казваше в един стар анекдот.

„Според Закона за електронното управление разработчик на всички електронни системи за държавните институции и фирми е „Информационно обслужване“ – твърдяха още през декември 2021-а от БДЖ-ПП. От компанията тогава ни увериха също така, че разработването на софтуера вече е на финалната права и след като бъде внедрен в автоматите, той ще бъде сертифициран от НАП и Българския институт по метрология.

„Надяваме до Нова година да пуснем поне един билетоиздаващ автомат – този на Централна гара, София“, заявиха от "Пътнически превози", допълвайки, че останалите ще заработят през първите месеци на 2022 година.

Седем месеца по-късно разбираме, че

всичко това е доста по-иначе.

Нещо повече! Оказва се, че на 5 юли все още не е обявена и обещаната от министър Николай Събев обществена поръчка за софтуера за автоматите.

От 1 до 5 юли включително от БДЖ-ПП са обявили конкурси за „доставка на инструктажни книги“, както и за пазарни консултации за „задължителна застраховка за риска „Трудова злополука“. Но за избор на разработчик на софтуер няма и дума.

По всичко изглежда, че въпреки тържественото обещание на министъра, назначено от него ръководство на БДЖ, май няма хабер нито да обяви поръчка, нито да пусне в действие платените с над 400 хил. лв. от данъкоплатците 30 билетни автомата. Остава надеждата, че следващият транспортен министър ще си вземе поука и повече ще действа, а по-малко ще обещава… пет моста над река Дунав и жп линия до Етрополе.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във