Банкеръ Daily

Управление и бизнес

С над 16 млн. лв. винарите ще подобряват позициите си на пазара

От 17 юни до 27 юни се отваря първият прием по новата мярка "Инвестиции в предприятия" от Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019-2023 г., съобщиха от Министерството на земеделието, храните и горите. Бюджетът й за финансовите 2019 и 2020 г. е 16 624 300 лв. годишно.

Очаква се с мярката "Инвестиции в предприятия" да се постигне подобряване на общите резултати на винарските предприятията, адаптирането им към променящите се изисквания на пазара и да се повиши тяхната конкурентоспособност. В тази връзка са предвидени дейности, насочени към изпълнението на инвестиции за подобряване на материални и нематериални активи. Сред тях е и изграждане на съоръжения за преработка и инфраструктура в избите. С парите стопаните ще могат да закупуват машини и оборудване за преработката на грозде, контрол на температурата, бутилиране, етикетиране, опаковане и други.

В програмата са предвидени четири различни мерки - "Популяризиране в трети държави", "Преструктуриране и конверсия на лозя", "Инвестиции" и "Застраховане на продукцията". Първите две се прилагаха успешно и в рамките на старата програма. Общият бюджет на Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор за периода 2019-2023 г. за петгодишния й период на действие е близо 262 млн. лева.

Министерство на земеделието, храните и горите е изпратило нотификация до Европейската комисия и се очаква разрешение на искането вместо досегашните 50% безвъзмездна помощ при представянето на български вина зад граница, търговците ни да получават още 30% подпомагане от държавата. Това съобщи заместник-министърът на земеделието, храните и горите д-р Лозана Василева при откриването на Националната конференция на българските винопроизводители на тема: "Успехът на българското вино на световните пазари и у нас - мисия възможна".

Страната ни заема достойно място на винената карта на света и се е утвърдила като предпочитана дестинация за винен туризъм. Близо 64 млн. литра вино е изнесла България през 2018 г. , като те са предимно за пазара в Полша, Чехия, Русия, САЩ и Китай, подчерта Василева.

Българският лозаро-винарски сектор има дълголетни традиции и голям потенциал със своите специфични характеристики да се впише в модела на бранш, произвеждащ продукти, отговарящи на предизвикателствата на 21-ви век. Едни от водещите елементи в този сектор са както качеството на продуктите, така и грижата за потребителите. България споделя напълно европейската политика за  високи стандарти за производство на индивидуализирани, екологично чисти и здравословни гроздови и винени продукти.

С успех се прилага Националната програма за подпомагане на лозаро-винарския сектор 2019-2023 г. с бюджет 133 810 000 евро. Мерките, по които се подпомагат стопаните са "Преструктурирране и конверсия на лозя", "Промоция в трети страни", "Застраховане на реколтата" и "Инвестиции в предприятия", с годишен бюджет  26 762 000 евро, отбелязвя Лозана Василева.

Facebook logo
Бъдете с нас и във