Банкеръ Daily

Управление и бизнес

С 3% ще се увеличат вредните емисии, ако камионите се връщат у нас на 4 седмици

Празните курсове за прибиране на камионите в държавата по установяване на всеки 4 седмици ще доведат до 3% увеличение на вредните емисии, дължащи се на международния товарен транспорт. Това заяви транспортният министър Росен Желязков в Брюксел, по време на заседанието на Съвета на ЕС, формат Транспорт. Поводът е, че в края на септември транспортната комисия на Европейския парламент даде зелена светлина за преговори по пакет "Мобилност" със Съвета на ЕС и Европейската комисия, след като седмица по-рано тя отхвърли предложението той да бъде изтеглен от Еврокомисията.

Министърът подчерта, че транспортът е ключов сектор за българската икономика - броят на регистрираните тежкотоварни превозни средства е 25 800, като средната им възраст е 3 години. Заради новите правила тези превозни средства ще се наложи да пресичат Европа и да изминават напразно над 2000 километра.

„Директният ефект на подобна разпоредба е географско ограничаване на предоставянето на този вид транспортна услуга в ЕС. Време е да оставим настрана идеологичните дискусии и да помислим за реалистичен подход по Пакета Мобилност I, който няма да има отрицателни и вредни последици за правилното функциониране на единния вътрешен пазар и за националните икономики на държавите членки“, посочи още Росен Желязков.

Желязков проведе и двустранни срещи с министрите на Естония, Люксембург, Белгия, Холандия, Ирландия, Португалия и Словения, по време на които беше затвърдена позицията на България по Пакета Мобилност I.

Основният проблем, ако бъде прието задължителното връщане в държавата на всеки 4 месеца на тежкотоварните камиони, е че то ще обхване около 53 на сто от всички задължителни курсове от и за България, които ще бъдат празни, без да генерират печалби за компаниите. От пропуснати приходи загубите ще бъдат 0,5 млрд. евро. Ще се увеличат и въглеродните емисии, като 1 процент от техния дял ще е за сметка на българските автомобили.

Около 12 700 компании от България предоставят сухопътен международен транспорт. 75 на сто от тях са с до 5 камиона. Заетите в сектора са 42 500 с около 1 750 евро средна заплата, сочи анализът. Общо 25 800 са българските камиони, които са оперирали в Европа през 2018 г. и тяхната средна възраст е 3 години, за разлика от тези в Европа, които са средно на 11 години, посочиха анализаторите. Общо 6 на сто от БВП и 2,8 млрд. евро е пазарният дял от сектора за международен автомобилен транспорт.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във