Банкеръ Weekly

Темпо

Рокади на директна предавка

Едва поел властта от предшественика си, Ивайло Московски развъртя метлата

Все е било ново правителство да направи промените в бордовете, заварени от предшествениците му, ама такава скорост като на третия кабинет на ГЕРБ не бяхме виждали. Само ден след като новите министри се заклеха пред парламента, метлата заигра в "Летище София" и Агенция "Пътна инфраструктура". Все знакови структури, през които минават стотици милиони левове. Затова и свръхскоростната промяна навява на мисълта, че с назначените от служебното правителство кадри са били объркани нечии схеми, които сега трябва бързо да се възстановят. 

Още на 5 май, с нарочен протокол, транспортният министър Ивайло Московски е освободил Пламен Станчев като изпълнителен директор и член на борда на директорите на най-големия ни международен аеропорт. Неговото място ще бъде заето от Владимир Рапонджиев. Той бе уволнен от Станчев като директор "Сигурност" заради смущаващи "дупки" в охраната, като например по-голям достъп на някои служители до определени помещения, отколкото им е давал номинално пропускът. Освен това се оказа, че в държавното  дружество са назначавани хора с доста съмнителни качества - техническият секретар на съвета на директорите и завеждащ деловодството е бил с осъдителна присъда, а друг човек - с две осъдителни присъди, е работил в дирекция "Сигурност". Сега обаче Рапонджиев ще е този, който ще дирижира случващото се на летището - кой се назначава и кой не. 

Показателно е също, че смяната на Пламен Станчев бе анонсирана първо в една "кафява" агенция, а после тиражирана и от още няколко интернет сайта. Официално съобщение до медиите, каквато е практиката, така и не бе изпратено. Рокадата бе потвърдена от самия Московски в телевизионно интервю, в което бе обявено и възобновяването на спорната концесия на столичния аеропорт (виж отделния текст).

Интерес предизвикват и другите имена, влизащи в ръководството. За председател на борда е назначена Ася Иванова, която влезе за пръв път в тази структура на 12 септември 2014-а при предишното правителство на ГЕРБ. Както "БАНКЕРЪ" вече писа, до края на март същата година тя бе  управител на "Дорне" ЕООД, занимаващо се с търговия на бижута. Същото дружество сега се управлява от нейния съпруг Юлиян Иванов и до неотдавна имаше собствен магазин в безмитната зона на аеропорта. Говори се, че възходът на Иванова се дължи на приятелството й с министър Московски. Дали е така може само да гадаем, но все пак е любопитно каква е връзката между бизнеса с бижута и взимането на решения за бъдещето на едно летище, през което преминават повече от 5 млн. пътници годишно? 

Другото попълнение в съвета на директорите е варненската адвокатка на свободна практика  Мая Андреева. Нейното име нашумя през 2011-а, когато бе избрана за заместник-председател на Централната избирателна комисия и се разбра, че е работила заедно с депутата от ГЕРБ Емил Радев, който сега е в Eвропейския парламент. Тогава Радев се опита да омаловажи съвпадението и обясни, че просто работели в общо помещение. Според клюките в бранша Андреева отдавна е лансирана от ГЕРБ като юрист в общинските фирми във Варна и нито издигането й в ЦИК, нито сегашното й назначение са изненадали някого в морската столица.

Ако се вярва на мълвата, юридически съветник на борда на директорите на "Летище София" ще е Веселин Божков - дългогодишен представител на държавата в "България Ер". Той е далеч по-популярен като директор на Изпълнителната агенция "Автомобилна администрация" (бившата ДАИ), където бе назначен през юли 2011-а след съгласуване с премиера Бойко Борисов (такова уточнение беше направено от транспортното министерство). През 2013-а Божков бе задържан заедно с още 12 служители, сред които и секретарката му, след акция на транспортна полиция и ДАНС в централното управление на агенцията и в нейни подразделения в провинцията. Обвиненията към Божков бяха свързани с безстопанственост в "Автомобилна администрация", само че развръзка по този казус все още липсва. 

Големият въпрос, разбира се, е дали новите назначения ще променят нещо, или най-голямото ни международно летище ще се върне към познатия не особено успешен начин на управление, както впрочем констатира и проверката на Сметната палата? Във всеки случай обикновените служители вече са "настръхнали" от случващото се. 

Колкото до Агенция "Пътна инфраструктура", там реално Дончо Атанасов остава председател на управителния съвет, въпреки че до неотдавна "диригентската палка" държеше назначеният от служебния кабинет член на борда - Пирин Пенчев. За Атанасов беше съобщено, че ще бъде освободен след инцидента с падналата лампа в тунела "Ечемишка" в началото на февруари, но тогава той е излязъл в болнични. Сега се завръща триумфално на позицията, която зае през декември миналата година след оставката на Лазар Лазаров. Третият член на управителния съвет на пътната агенция е инж. Илиана Захариева, назначена през 2011-а с решение на тогавашния министър на регионалното развитие Лиляна Павлова. Очакват се обаче структурни промени и едва след тях ще бъде обявен пълният състав на новото ръководство.

 



Задава ли се поредният "Обир на века"?

Министърът на транспорта Ивайло Московски ще възобнови концесията на столичното летище, която бе спряна от служебния кабинет през април, обяви самият той в интервю за телевизия "Европа". Подобен ход определено е доста самонадеян, тъй като критиките срещу процедурата, включително и от сегашния коалиционен партньор на ГЕРБ - Патриотичния фронт, бяха много сериозни. 

Ще припомним само един факт от доклада на служебния кабинет, изготвен по този въпрос: "Финансово-икономическите параметри на концесията са били определени на база отчетените данни на оператора "Летище София" ЕАД за периода 2012-2014-а. Реално обработените през 2016-а пасажери (4.973 млн.) обаче надвишават с приблизително 1 млн. заложения в анализите прогнозен поток от пътници, а само за първите два месеца на 2017-а пасажерите са почти 1 милион. Което пък е предпоставка за коригиране на останалите параметри на концесията".  Заради тези промени кабинетът "Герджиков" възложи актуализация на концесионните анализи или изготвяне на нови, както и да се прецени възможността за привличане на международно признат консултант. Впоследствие за такъв бе привлечена Световната банка. Така че, ако сегашните управници не променят заложените показатели, българската държава може за пореден път да загуби сериозни пари.


Facebook logo
Бъдете с нас и във