Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Ритейл парковете привличат брандове, които търсят разширяване

Пазарът на търговски площи отчита умерена активност, но липсват нови брандове, които навлизат у нас. Това сочи доклад на консултантската компания Cushman & Wakefield Forton за периода.Търговските центрове в страната отбелязват основно разширения или нови концепции на съществуващи наематели, отколкото отваряне на нови магазини. Сред по-значителните за периода са новият обект на JYSK във Враца, както и откриването на магазин на модната марка Sinsay във VIA Retail Park Пловдив.

Несигурната обстановка прави търговците по-предпазливи относно разширяване на мрежата. Сегментите, при които има ръст, са основно бързооборотни и спортни стоки, дрогерии и дискаунт магазини. „Повечето брандове вече имат силно присъствие в София и в търсене на възможности за разширяване се ориентират към ритейл парковете. Те са все още слабо развити, но дават добра и рентабилна възможност за навлизане на пазара в регионалните градове“, посочва Красимир Петров, мениджър „Управление на активи и търговски площи“ в Cushman & Wakefield Forton.

Към средата на годината 52 000 кв. м в ритейл паркове са в строеж или в етап на планиране. Общият обем на съществуващите площи вече достига 179 360 кв. м, но гъстотата им е значително по-малка спрямо средните нива в Югоизточна Европа. У нас на 1000 жители се падат едва 27 кв. м, докато гъстотата в Сърбия и Румъния е съответно почти два пъти и почти три пъти по-висока.

Въпреки поредицата от затваряния и ограничителни мерки, засягащи моловете, нивата на свободните площи се задържат стабилни около 6-7 процента. Лекото понижаване на наемите продължава и през второто тримесечие на 2021-а, с офертни нива за първокласни площи в София, достигащи 34 евро/кв. митър. В ритейл парковете стойностите са приблизително 8-10 евро/кв. м в столицата и 7-9 евро/кв. м за областните градове.

Facebook logo
Бъдете с нас и във