Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Риск от нова криза пред туризма заради липсата на персонал

Национално допитване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели (БАПМХ) отчита подобряване на бизнес климата в туризма, по-специално в хотелския бизнес, в сравнение със средата на миналата година.

 

Това твърдение се подкрепя от над 60% от респондентите, участвали в националното представително допитване в туристическия бранш, осъществено от асоциацията в средата на годината. Едва 10% от анкетираните са на мнение, че бизнес климатът се влошава.

Нараства и оптимизмът за перспективите пред туристическия бизнес. Ако през през първото тримесечие на тази година едва 28% от участниците в допитването са били с позитивна нагласа, то в средата на годината оптимистите са вече почти 50% от тях.

След като темата за фалитите при хотелите беше централна за известно време в началото на 2021 г. и на въпрос, дали очакват "вълна от фалити", цели 70% от запитаните през март отговориха положително, то през юли този процент спада на под 50%.

Очакванията на хотелиерите, как ще се развие входящият туризъм, могат да послужат като индикатор, как те ще планират бизнеса си през следващите месеци. На въпроса "Очаквате ли ръст на туристите у нас в следващите месеци?",  около една трета отговарят положително, малко над 40% са песимисти, а 21% все още не могат да преценят.

Промяната в настроенията сред хотелиерите ясно личи от техните очаквания за времето за възстановяване на бизнеса и връщането му към нивата от 2019 г., която се възприема като върхова за туризма у нас и преди коронавирусната пандемия. През март тази година по-малко от 5% от попълнилите анкетата са очаквали възстановяване след по-малко от година, докато в средата на 2021 г. този процент нараства повече от два пъти, достигайки 11,5%. Крайните песимисти – тези, които очакват възстановяване след повече от 5 години, са намалели от 10 на 5 на сто.

Близо 10% от анкетираните отбелязват, че в момента техният бизнес се представя по-добре, отколкото през 2019 г., т.е. те са успели напълно да се възстановят от щетите, нанесени от COVID кризата.

Мненията за мерките, които трябва да бъдат предприети за стабилизиране на хотелския бизнес, варират, като най-много хотелиери са заложили на планирането и реализирането на адекватен маркетинг на дестинацията на международно, национално и регионално ниво – 37%. Следва по-общият отговор за необходимостта от обединение на бранша (29%), както и все по-належащият за решаване въпрос с недостига на персонал, решението на който е ключово според една четвърт от участниците.

Всъщност кадрите или по-скоро все по-трудното им привличане в туризма се очертават като най-сериозният проблем пред хотелския бизнес у нас. Много по-сериозен от недостатъчната заетост, ограниченията за международни пътувания или евентуална четвърта COVID вълна. Ако през март 50% от участниците в допитването са отговорили, че очакват сериозна липса на кадри в близко бъдеще, то през юли този процент скача почти двойно – 90%, показват резултатите от последното проучване на Българската асоциация на професионалистите в мениджмънта на хотели.

Facebook logo
Бъдете с нас и във