Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РЕМОНТЪТ НА МиГ-ОВЕТЕ НАЙ-ПОСЛЕ ЗАПОЧВА

След близо пет месеца забавяне ремонтът на изтребителите МиГ-29 на въоръжение у нас, най-после ще започне. Това стана ясно във вторник на заседанието на междуправителствената българо-руска комисия за търговско-икономическо и научно-техническо сътрудничество в Москва.
Сделката за модернизацията на 16-те бойни машини бе подписана в началото на годината и е на стойност 48 млн. долара. Още тогава се прокраднаха съмнения доколко руската фирма РСК-МиГ ще изпълни лоялно ангажиментите си, след като вече бе провален един договор с нея.
Като че ли пречки за модернизацията на самолетите по новия договор няма. Руската страна вече е получила номера на сметката у нас и е превела изискваната по договора банкова гаранция за изпълнението на проекта. Оттук остава въпросът дали РСК-МиГ ще успее да навакса загубеното време и до края на този месец да ремонтира първите шест машини, които по план трябва да участват в предстоящо учение на НАТО?
Вторият рунд на министъра на икономиката и енергетиката Румен Овчаров в руската столица - с Рособоронекспорт за съветските лицензи на руско оръжие, завърши без добър резултат. Въпросът България да получи разрешителни от Русия за производство на продукция с военно предназначение по лицензите на бившия СССР може да бъде разрешен в най-скоро време, съобщи уклончиво министърът на икономиката и енергетиката на пресконференция в сряда. До края на тази година трябва да бъде направена инвентаризация на всички оръжейни договори между социалистическите правителства на България и СССР. От своя страна съпредседателят на комисията, ръководителят на апарата на правителството на Русия Сергей Наришкин припомни, че преди време на Москва са били предадени проектоспоразумения, които биха могли да урегулират този проблем. За какво става дума?
Според руските власти завод Арсенал произвежда у нас Калашников в разрез с международното търговско право, тъй като лицензът, даден на казанлъшката фирма от бившия СССР, е изтекъл, а нов не е предоставян на България. Въпреки това Арсенал не само произвежда прочутото автоматично оръжие, но успешно го продава по света - особено след влизането на страната ни в НАТО и последвалото разширяване на пазарите за българския военнопромишлен комплекс. Според директора на казанлъшката фирма Ибушев родните автомати са подобрена версия на Калашников със свой патент и се казват Арсенал. Освен това, според международното търговско право, лекото стрелково оръжие може да се произвежда без лиценз, ако има промени в техническите параметри на изделието, които са защитени със съответен патент.
Икономическият министър Румен Овчаров така и не успя да убеди Русия, че нашите автомати отговарят на тези изисквания и че Москва няма основание да претендира за заплащане на такса за всяка продадена бройка. Според анализ на Рособоронекспорт федералното правителство губи 1.8-1.9 млрд. щ. долара годишно на световния пазар от нелицензирана продажба на калашници поради незаконната експанзия на Унгария, България и Куба. Според договореното през седмицата в Москва България ще подпише нов лицензионен договор за оръжията, които се произвеждат у нас по руски образец. От своя страна Москва се отказва от претенциите си да получи такси за реализираната досега продукция от България в периода, когато не сме притежавали лиценз. Според представители на българската отбранителна промишленост това ще доведе до оскъпяване на родната продукция и ще я направи неконкурентна на международния пазар. След въвеждане на лицензите руското оръжие ще си възвърне търговските дестинации за сметка на българското.
Не по-лека бе задачата на Овчаров да замаже скандала с модернизацията на хеликоптерите МИ-17 и МИ-24, подписан с еврейската фирма Елбит системс за 57.33 млн. евро през декември миналата година. Контрактът бе парафиран, въпреки че израелската компания представи фалшиво удостоверение за лицензирането на ремонта от страна на Русия. Впоследствие се оказа, че нито ОКБ Мил, нито Рособоронекспорт са дали такъв лиценз на Елбит системс. Идеята България да се договори допълнително с Русия за лицензиране на ремонтираните хеликоптери след приключване на договора с Елбит систем се провали. В Москва ясно и категорично заявиха, че договорът с еврейската фирма е незаконен и те няма да признаят извършеното от Елбит системс. Все пак Русия е склонила да извърши ремонта на машините, ако София анулира контракта с израелския авиационен гигант. Иначе казано предстои втора серия на скандала с ремонта на родните вертолети. Въпросът е кой ще плати този път сметката за поредния водевил, скалъпен от военното министерство.

Facebook logo
Бъдете с нас и във