Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Речено - сторено

Първата сериозна инвестиция на "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" е временната реконструкция на полосата на "Летище Варна" в началото на 2007-а. Вложените средства са над 1.1 млн. лв., а изпълнител на проекта е чешката фирма "Рекма". По-късно през същата година са дадени 2.35 млн. лв. за ремонт на площадката и фундаментите на 11 резервоара за гориво на аерогарите във Варна и Бургас, който е извършен от "Жетом" ООД. Други 8.32 млн. лв. отиват за проектиране, ремонт и реконструкция на съществуващите съоръжения от електрическата инфраструктура на двете летища. С тази задача е бил натоварен консорциумът "ПБЕС", в който влизат българските фирми "Бул-марк", "Планекс" и "Електрически системи". Над 7.7 млн. лв. пък е струвало разширението на перона на бургаския аеропорт от "ГБС - Инфраструктурно строителство".


Закупуването на шест противопожарни аварийно-спасителни автомобила от австрийската компания "Розенбауер Интернешънъл" е "глътнало" почти 7.44 млн. лева. Други близо 1.65 млн. лв. са вложени в строителството на новата административна сграда на "Летище Бургас". С изграждането й бе ангажирана варненската фирма "Стимекс". Дружеството е спечелило още няколко поръчки на "Фрапорт", сред които за изграждането на нова сграда на РВД в Бургас срещу 1 млн. лв., за преустройството на военен склад и изграждане на нова сграда за отдел "Поддръжка" на "Летище Варна" (995 хил. лв.), както и за рехабилитация на пистата за излитане и кацане и пътеките за рулиране на бургаската аерогара (748 хил. лева).


Реконструкцията на ВиК мрежата в територията на аеропортовете пък е възложена на обединение "Ескана-Нектон" срещу близо един милион лева. Разширяването на паркинга на "Летище Варна" е струвало 483 хил. лв., реорганизацията на зона "заминаващи" - близо 865 хил. лв., а рехабилитацията на перона е излязла още 535 хил. лева. За проектирането и строителството на новата сграда "Карго" на "Летище Бургас" са похарчени 558 хил. лв., за изграждането на склад за временно съхранение на авиочасти - около 300 хил. лв., а за новата сграда на пожарната служба - още 917 хил. лева.


По-нататък за реконструкция на главния вход на "Летище Варна" и строителството на извеждащ път, свързващ Терминал 2 със зоната на бариерите, са платени 1.64 млн. лв. на "Техноимпортекспорт" АД. Консорциум "ТИЕ-АНДЕЗИТ 2013" пък взима 2.5млн. лв. за изграждането на канализационен колектор за отвеждане на дъждовните води на "Летище Бургас". За същата дейност, само че във Варна, са дадени малко под един милион лева на "Инжстройинженеринг".


За 16 нови проходни металдетектора са платени над 400 хил. лв., за саниране и преустройство на гаражи и работилници - 149 хил. лв., за доставка на защитно противопожарно облекло - 440 хил. лв., а за разрушаване на стари постройки и съоръжения - 270 хил. лв. плюс редица други по-малки дейности.


Големите инвестиции идват с новите терминали. През 2011 г. "Фрапорт Туин Стар Еърпорт Мениджмънт" подписа договора за строителството и реализацията до "ключ" на съоръженията във Варна и Бургас и прилежащите им площи с консорциума "Тие-Ичташ", в който влизат българската "Техноимпортекспорт" и турският холдинг "Ичташ". Стойността на проекта е 150 млн. лв., като 80 млн. лв. са предвидени за терминала в Бургас, а останалите за Варна. В края на миналата година обаче е подписан допълнителен договор за още около 150 хил. лева.


Интересна подробност при избора на изпълнител е, че мажоритарен собственик на бившата държавна фирма е "Блясък" ЕООД. Дружеството е регистрирано на същия адрес - софийската улица "Стефан Караджа" №2, където се помещава и централата на "Химимпорт", която е партньор на "Фрапорт" в концесията на летищата.


Съществени вложения - над 42 млн. лв., имаше и в рехабилитацията на писта за излитане и кацане на варненското летище. Тя бе изпълнена от "Макс Бьогл Бауунтернемунг" ООД и "Ко" КД.

Facebook logo
Бъдете с нас и във