Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Реанимираха пристанищните концесии

С известно закъснение транспортното министерство се впусна да спасява поне нещо от афишираната преди години мащабна концесионна програма. В рамките на около месец на тезгяха бяха извадени няколко пристанища и пристанищни терминала, които, съдейки по досегашната практика, най-вероятно отново ще се озоват в ръцете на български бизнесмени.


Преди дни правителството откри процедура за отдаване на частна компания на дунавското пристанище Тутракан. Срокът на концесията ще е 35 години, през които в терминала трябва да бъдат инвестирани най-малко 1.797 млн. лв. (1.16 млн. лв. през първите седем години). Концесионерът ще е длъжен да осигурява услуги с определено ниво на качеството им. Допълнително се предвижда частично разширение, реконструкция, рехабилитация или ремонт на обекта. В момента пристанище Тутракан разполага с две корабни места, като в източната част на кея му е обособен участък за товаро-разтоварна дейност с дължина 80 метра. Другото корабно място е специализирано за пътнически превози, оборудвано е с понтон и е с дължина 30 метра.


В средата на септември пък в Държавен вестник бяха публикувани обявите за концесионирането на най-голямото пасажерско пристанище по Южното ни Черноморие - Несебър, както и за втория по големина порт на река Дунав за обработка на насипни товари - Лом.


Бъдещият концесионер на несебърския порт трябва да инвестира поне 680 хил. лв. през първите 10 години и още 2.18 млн. лв. за целия 35-годишен срок на концесията. Изборът на победител в надпреварата ще стане чрез сложна формула, в която инвестиционното предложение ще има 30% тежест. Също толкова ще дава и предложението за фиксирана част на годишното концесионно плащане, а с 25 на сто е променливата му част. Останалите 15% ще се дават за бизнес предложението.


Вън от съмнение е, че пристанището в Несебър е много атрактивно предвид курортния статут на селището. През седмицата например в него акостира един от най-големите и луксозни лайнери в света - Куин Елизабет с над 2000 пътници на борда. Отделно там домуват и спират много яхти. Държавата инвестира 2 млн. лв. за ремонтирането на вълнолома и кейовата стена, подменени бяха и настилките и бе поставена нова ограда. Преди години интерес към порта проявяваше банкерката Петя Славова, а сега под сурдинка се говори, че му е хвърлил око бизнесменът Кирил Домусчиев. През 2011-а свързано с Домусчиев дружество взе 70% от акциите на Български морски флот срещу 440 млн. лв., а малко по-късно получи на концесия част от пристанище Бургас.


За пристанището в Лом срокът за концесията също е 35 години. От новия му стопанин ще се изисква да инвестира през първите четири години поне 6.375 млн. лв., а общо за целия период е необходимо те да надхвърлят 16 млн. лева. При тази процедура най-голяма тежест се дава на фиксираното концесионно плащане - 50%,променливото ще носи 15 на сто, офертата за средногодишния товарооборот - 25%, а инвестиционното и бизнес предложението - по 5 на сто.


Пристанището в Лом е едно от най-старите в страната. В началото на август то отчете рекордни количества на обработените товари за първите седем месеца на годината - 285 323 т, което е с 11% повече спрямо същия период на 2011-а. Портът има пет кея и тринадесет корабни места. Разполага с 22 крана, специално предназначени за насипни товари, както и с около 70 хил. кв. м складове, от които 9500 кв. м са покрити. Според транспортното ведомство интерес към него са заявили австрийски фирми, но не бива да забравяме, че предишните два опита за концесия се провалиха.


Отделно се предлагат пристанищните терминали Русе-Запад и Видин-Юг. Всички тези процедури са последният шанс на Ивайло Московски и екипа му да запишат някакъв по-сериозен актив при концесионирането. Това подсказват и сравнително кратките срокове за представяне на оферти, които са от порядъка на 45 - 50 дни след публикуването на обявленията в Държавен вестник. Така повече яснота около бъдещите кандидат-концесионери би трябвало да има още до края на годината.


В частни ръце вече са товарният терминал Леспорт, част от Пристанище Варна, пристанищният терминал в Балчик, който е териториално обособена зона на варненския порт, терминалът Оряхово, част от пристанище Лом, пристанищният терминал Сомовит, част от пристанище Русе, фериботният терминал в Силистра и товарният в Свищов, който е част от русенското пристанище.

Facebook logo
Бъдете с нас и във