Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

Раздават картите за дигиталния ефир

Техномаркет, Зора и Технополис ще се борят за 7.5 млн. лева

Покрай предстоящото от 1 септември догодина преминаване от аналогово към цифрово разпръскване на телевизионния сигнал ще бъдат похарчени много пари. Освен рекламата на цифровизацията вече наближава и моментът за разпределението на милионите левове за осигуряване на декодери за по-бедните наши съграждани.


Само преди дни Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията пусна за обществено обсъждане на страницата си в интернет един документ, озаглавен Цифрови телевизионни декодери за домакинствата с ниски доходи в България. От него става ясно, че около 260 хил. семейства, определени и одобрени от Министерството на труда и социалната политика, да получават помощи за отопление през идната зима, ще бъдат подкрепени от държавата и за телевизията.


Тези домакинства вероятно са с най-ниски доходи и получават безплатно телевизионно съдържание чрез наземно аналогово радиоразпръскване, както и някои от свободните сателитни канали. Предполага се, че те не могат да отделят средства за закупуване на цифров декодер или нов телевизор с вграден декодер. При изключването на наземния аналогов сигнал, в случай че не бъдат взети съответни мерки, съществува сериозен риск голяма част от тях да бъдат лишени изобщо от достъп до телевизионно съдържание, посочват експертите на Ивайло Московски.


В преходните и заключителните разпоредби на Закона за държавния бюджета за 2012-а бе предвидено до 17.5 млн. лв. да бъдат изразходвани за закупуването на декодери. Но с постановление на Министерския съвет от 18 януари тази година само 7.5 млн. лв. от тези средства бяха прехвърлени в бюджета на транспортното ведомство. Първоначално идеята бе държавата директно да купи устройства и да ги предостави на нуждаещите се. Сега обаче схемата е променена - на всяко социално слабо домакинство ще бъде даден ваучер, който да се използва за закупуване на уред, какъвто то прецени - за наземна, кабелна, сателитна или пък интернет телевизия. Ваучерите ще са с номинална стойност от 60 лв., като тази индикативна цена е определена след предварителни разговори с търговците, внасящи и продаващи подобни устройства. Ако декодерът е по-скъп от номиналната стойност на ваучера, разликата ще трябва да се доплати. И тук стигаме до най-интересната част - транспортното министерство ще организира обществена поръчка за избор на същите тези търговци, които са го консултирали. То вече е направило неформално проучване на пазара, като е изпратило писмо-запитване до големите търговски вериги за домакински уреди за наличието на крайни устройства и какви са техните цени на дребно. От тях е поискано и да декларират необвързващ интерес за участие в схемата за продажбата на декодерите срещу ваучери.


Самата поръчка ще е организирана в шест лота, съответстващи на шестте района за планиране и с евентуално обособяване на София. А водещият критерий за пресяване на участниците ще е осигуряване на възможно най-голям брой магазини за съответния регион от търговеца и гарантиране на бърз и лесен достъп до магазините след получаване на ваучер. Интересно е също така, че няма да има ограничение за броя на спечелените лотове - т.е. една фирма ще може да се облажи с цялата сума, отпусната досега от държавата. Офертата на всеки претендент за даден лот трябва да съдържа цената за обслужване в процент от стойността на продадените декодери и фиксираните за валидността на ваучерите цени в левове на три типа устройства за различните платформи (наземна, кабелна и сателитна). Съответно победителите ще се избират по показателя най-ниска цена.


Простата сметка показва, че ако въпросните ваучери от 60 лв. се раздадат на всички нуждаещи се 260 хил. домакинства, посочени от социалното министерство, се получава сумата от 15.6 млн. лева. Или двойно повече от предоставените на транспортното ведомство държавни пари. Откъде тогава ще дойдат останалите? Единият вариант е правителството да гласува отпускането на недостигащите средства. Много по-вероятно обаче е управляващите засега да изчакат, за да видят как ще се развият нещата. В документа, пуснат за обществено обсъждане, е записано черно на бяло, че ще бъдат отпечатани 260 хил. декларации, но само 123 хил. ваучера, които ще стигнат за половината от отговарящите на условията лица за сезон 2012-2013-а. След това, в зависимост от интереса към устройствата, ще се търсят възможности за осигуряване на допълнителни средства.


Иначе е повече от ясно, че големите вериги на пазара - Техномаркет Технополис и Зора, ще са основните мераклии за поръчката, тъй като разполагат с най-добре развитата мрежа от магазини. Лидер в това отношение е Техномаркет, с 55 търговски обекта в цялата страна. Любопитното е, че тази седмицата Комисията за защита на конкуренцията разреши концентрация между предприятия чрез придобиване от лихтенщайнската фирма Домтех Холдинг на пряк едноличен контрол върху К енд К Електроникс ЕАД, което е собственик на Техномаркет. От антимонополното ведомство постановиха и незабавно изпълнение на решението. Справка в информационната система Дакси показва, че 100% от акциите на К енд К Електроникс държи регистрираното в Холандия дружество Technomarket Domo N.V. Според публикации в медиите негов мажоритарен собственик пък е фондът на султана на Оман - State General Reserve Fund. Същият омански фонд е акционер и в Корпоративна търговска банка, след като през 2009-а купи 30% от кредитната институция. Банката е и кредитор на Техномаркет от началото на тази година.


Съдейки по информацията в интернет, основаната през 1991-а фирма Зора в момента разполага с 34 търговски обекта, от които 25 хипермаркета, шест магазина и три локални склада. Нейни собственици, според Дакси, са Георги Милушев, Пламен Стойков и Стефан Милушев.


Третият голям търговец на техника у нас - Технополис, разполага с 28 магазина, като се очаква до дни да открие и още два нови обекта. Компанията е собственост на Видеолукс Холдинг АД и се управлява от Божидар Колев.


Неколцината останали по-малки играчи едва ли ще успеят да се наместят в играта за държавните милиони, но и така предстоящата процедура обещава да е доста интересна.


nbsp;


nbsp;


Според данни от последния годишен доклад на Комисията за регулиране на съобщенията достъп до телевизионно съдържание в България се предоставя чрез няколко технологии. При малко над три милиона домакинства в страната 19.2% от тях използват наземно аналогово радио разпръскване, 49.3% са абонати на кабелна мрежи, а 21.8% от хората си осигуряват достъп до телевизионни програми чрез сателит. По-малко от 1% гледат програми чрез IPTV (интернет телевизия), но този процент бързо ще се увеличава.

Facebook logo
Бъдете с нас и във