Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Разчистването на авгиевите обори в БДЖ започна

Пълна ревизия на основни договори, сключени през последните години от досегашните ръководства на „Холдинг БДЖ“ и дъщерните му дружества „БДЖ – Пътнически превози“ (БДЖ-ПП) и „БДЖ – Товарни превози“ (БДЖ-ТП), започва новото ръководство на транспортното министерство. Това научи „Банкеръ“ от свои източници.

Преди (петък, 26 август), за нов член на Съвета на директорите на „Холдинг БДЖ“ бе назначена Валя Петрова. Тя е дългогодишен кадър на Национална компания „Железопътна инфраструктура“ (НКЖИ) и, както твърдят "злите езици" - доверен човек на новия заместник-министър на транспорта инж. Красимир Папукчийски. Аргументът е, че Петрова зае вакантното трето място в борда, което по настояване на бившия министър Николай Събев дълго време бе пазено за някакъв незнаен, но явно много важен френски жп експерт. Ето защо директорският борд на холдинга така си и остана - непопълнен и поради тази причина -

неспособен да да вземе дори половин управленско решение.

Според осведомени, още с влизането си в централата на БДЖ Валя Петрова, наместо да почерпи за високо назначение, веднага поискала цялата документация по договора с румънския клон на международната компания „Алстом“ за ремонт и поддръжка на мотрисите „Сименс Дезиро“. В стил „Петък – ден на майстора“, служителите на БДЖ казали „Добре, ще ги донесем в понеделник“. Новоназначената шефка обаче настояла документите веднага да "кацнат" на бюрото й. След което, по дългите коридори на централата, се извил керван от служители, натоварени с 27-те класьора на договора.

Какъв финансов заек ще изскочи от договора с „Алстом транспорт С.А.“ е рано да се каже, но според запознати в него имало нарушения още при сключването му. Твърди се, че договорът бил подписан през декември 2019 г. без изпълнителят да плати изискуемата от ЗОП банкова гаранция срещу аванса, заложен да се плати от поръчителя. Това забавило подписването на договора, докато тогавашното ръководство на БДЖ-ПП най-сетне решило гаранцията бъде прихваната от първото плащане на аванса към изпълнителя.

Както „БАНКЕРЪ" писа още през декември 2021 г. (виж ТУК), обществената поръчка на БДЖ-ПП за „Извършване на техническа поддръжка за 5-годишен период“ на 46 мотриси „Сименс Дезиро“ се проточи като народна песен.

Процедурата бе "отворена" на 6 януари 2017 г. и е за ремонт и поддръжка на 24 електрически и 22 дизелови мотриси. След 2-годишно разтакаване, обжалване в КЗК и т.н., за победител бе обявена базираната в Букурещ „Алстом транспорт“ С.А“. Договорът -

на общата стойност 137 млн. лева без ДДС,

бе подписан на 17 декември 2019 г., но две години по-късно изпълнението му бе повече от никакво. Оправданието вече звучи банално - „форсмажорни обстоятелства“ заради пандемията. Единственото, с което възложител и изпълнител все още се хвалят е леката модернизация на депата в София, Варна и Пловдив.

Едва на 4 октомври 2021 г. тогавашният и сегашен служебен министър Христо Алексиев "благослови" вкарването на първата мотриса „Сименс Дезиро“ за ремонт в депото в София. До 4 декември тя трябваше да бъде изцяло обновена, но проверка на министър Алексиев на 10 декември 2021 г. установи, че „ремонтните дейности не са изпълнени дори на 50 процента“. Веднага той разпореди на ръководството на БДЖ-ПП да поиска от изпълнителя заложените в договора неустойки за забавяне, но три дни по-късно сдаде поста на Николай Събев и ремонтът на мотрисите отново замря.

Никаква официална информация за нарушения на договора с „Алстом транспорт С.А.“ не се появи досега и откъм прокуратурата, независимо от факта, че на същия 10 декември 2021 г. министър Алексиев публично заяви, че е изпратил получения одитен доклад в държавното обвинение.

Всъщност, оказва се, че одитните доклади по договора с „Алстом“ са два. Единият е бил изготвен от Звеното за вътрешен одит на БДЖ, а вторият (в който липсвали някои от най-сериозните нарушение, констатирани в първия доклад) - от Одитния комитет на транспортното министерство. Твърди се, че

министър Алексиев бил запознат и с двете "четива"

и точно разликата в съдържанието им го е накарала да сезира прокуратурата.

Реалният резултат от изпълнението на договора, подписан преди повече от 2 години и 8 месеца, е тежко кахърен: ремонтирани само две мотриси, и то не изцяло. Как и по какъв начин ще бъдат ремонтирани останалите 44 мотриси, след като до изтичането на въпросния договор остават малко повече от две години, не е ясно. Веднъж БДЖ вече удължи с малко срока на договора - заради „форсмажора“ на пандемията, но ефектът е повече от нулев.

Реалността показва, че вече среднодневно не достигат по 13 локомотива или мотриси и по 45 вагона за осигуряване на Графика за движение на влаковете, резултатът от което е множество отменени влакове и огромни закъснения.

На пълна ревизия ще бъде подложен и договорът с „ВЗ - Интерком“, Дряново за модернизация на 15 пътнически вагона, одитния доклад за който също беше изпратен на 10 декември 2021 г. в прокуратурата. Той беше сключен на 22 април 2021 г. и е на обща стойност 26.697 млн. лв. без ДДС. По него на завода авансово са изплатени 6.941 млн. лв. и е теглен кредит от около 5 млн. лв. от ББР.  На БДЖ-ПП все още не е предаден нито един модернизиран вагон. Оправданието е, че и по този договор има забавяне заради пандемията и срокът му също беше удължен с няколко месеца.

Тотална ревизия предстои и на договора за доставка на 15 локомотива „Сименс Смартрон“. Причината е

сериозният проблем с гаранционното поддържане на машините,

около половината от които постоянно са извън експлоатация, като изчакват доставка и монтаж на нови моноблокове (стоманените колела – бел. авт.), които се износват по-бързо от заложеното.

Според запознати в договора за доставка било записано подмяната на моноблоковете да става при настъпване на едно от двете събития – изминати 600 000 км или на всеки три години. Локомотивите са доставени средно преди около година и половина, а моноблоковете им се износват на около 400 000-450 000 километра. Машинисти твърдят, че това било „нормално“ за родната жп мрежа, която гъмжи от криви (т.е. завои на жепейски жаргон)  с малки радиуси, които били и основната причина за бързото износване на моноблоковете.

Пълна проверка ще бъде направена и на договорите, сключвани от дъщерното дружество на БДЖ-ПП - „БДЖ – „Булвагон“ АД, което е възлагало доставки на части и оборудване и ремонти без провеждането на обществени поръчки и е харчило сериозен обществен финансов ресурс без контрол.

„Изобщо където и да бръкнеш в БДЖ все яко мирише“, коментира с отвращение за „БАНКЕРЪ“ човек от транспортното министерство.

Белчо Цанев

Facebook logo
Бъдете с нас и във