Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Разчистването на АПИ-батаците става все по-трудно

Възможности за осигуряване на средства за разплащания за пътни обекти, които са в процес на изпълнение обсъдиха министърът на регионалното развитие и благоустройството Виолета Комитова и заместник-министър Тодор Анастасов с членовете на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ и с новото ръководство на „Автомагистрали“ ЕАД.

Недостигът на финансов ресурс за текущи ремонти по републиканските пътища е заради възложената в много по-голям обем работа, отколкото е предвиденият за тази година бюджет на АПИ, съобщават от регионалното министерство.

Изпълнителният директор на „Автомагистрали“ ЕАД инж. Валентин Вълков сигнализира, че заради раздаваните от предишното ръководство средства финансовият ресурс на държавната компания е на своя минимум. Освен строителството на нови пътни участъци, дружеството изпълнява текущи ремонти по републиканската пътна мрежа, възложени от Агенция „Пътна инфраструктура“ след обществени поръчки, като използва и подизпълнители. От предишното ръководство към контрагенти по такива договори, например, са разплатени 19 млн. лв. без обаче да има одобрение от страна на Агенция „Пътна инфраструктура“.

Министър Комитова подчертава, че плащания за изпълнена дейност ще бъдат правени след проверка на количеството работа и нейното качество.

Смятаме да предизвикаме техническа експертиза от Университета по архитектура, строителство и геодезия, която да определи дали промяната в проекта за участък от магистрала „Хемус“, която предвижда вместо тунел да бъде изградена траншея, е целесъобразна, информира председателят на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ Апостол Минчев.

По време на срещата са били обсъдени също слабости в работата на тол системата и възможности за нейното оптимизиране.

Експерти подчертават, че замисълът на тази система е добра, но прилагането не. Чудно е, че при над 16 000 км пътна мрежа в момента тя се прилага само върху... около 3000 километра. Вярно, че тол системата беше въведена през март миналата година, когато пандемията се развихряше и се направи опит да се подпомогне бизнесът като се ограничи нейното приложение. Оттогава собствениците на леки автомобили плащат винетките си като попове, докато тежките камиони, които най-много рушат пътищата и замърсяват въздуха, си пътуват безплатно по 85% от пътната мрежа. Това е и причината да няма достатъчно средства в бюджета от тол системата.

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във