Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Работодателите са за внос на работна сила

"Очакваме БВП на България за 2020 г. да е 130 млрд. лв.", заяви Радосвет Радев, председателят на Българската стопанска камара, на пресконференцията на Асоциацията на организациите на българските работодатели (АОБР). Организацията представи приоритетите си за 2020 година. 

Дигитализация

Според Цветан Симеонов, председателя на Българската търговско-промишлена палата, е недупостимо да нямаме електронно управление. Така предприятията не са достатъчно конкурентоспособни. От организацията на работодателите настояват за публично-частно партньорство в сферата на дигитализацията и иновациите.

Принципът на обратно начисляване

Тодор Батаков, заместник управителят на УС на Българската търговско-промишлена палата, коментира разширено да се прилага принципът на обратното начисляване, който ще даде повече сигурност. В момента принципът се доказва с дерогация, и то в отделни случаи. Според АОБР България трябва да последва страни като Австрия, които водят битка за този принцип. Работодателите дадоха за пример успешното му прилагане в сектора на зърнопроизводството. 

Против по-ниския данък за едноличните търговци

"Не е добре да има разлика между малките и средните предприятия", смята Цветан Симеонов. И тази година работодателите определиха като несправедливо намаляването на данъка на едноличните търговци с 5%. Те се обявиха и срещу отмяна на данъка върху дивидента. 

МВФ: 37,8% е дялът на сивата икономика в България

Тези данни от Международния валутен фонд цитира Кирил Домусчиев, председателят на Конфедерацията на работодателите и индустриалците, и заяви, че тази практика застрашава светлия бизнес у нас и създава опасност за трудещите се.  

Баланс между околната среда и бизнеса

Да се спазят точките на Европейската зелена сделка до 2050 г. също е залегнало сред приоритетите на АОБР. 

"Мръсният въздух е заплаха за бизнеса", твърди Домусчиев. От името на АОБР той обяви, че подкрепя данъците върху автомобилите, които замърсяват повече. Той предложи по-строг контрол върху автосервизите, които изгарят нерегламентирано отработени масла. Според него лицензите на такива автосервизи трябва да се отнемат. 

Работодателите отбелязаха, че енергетиката е основен проблем на бизнеса. "През последните години България започна да внася електроенергия, а преди бе износител. Това е парадокс", заяви Васил Велев, председателят на Асоциацията на индустриалния капитал в България. "Близо 11 евро на MW/h ние доплащаме на борсата - нещо, което не правят други страни", добави още той. Според него България има достатъчно престояващи мощности, които можем да изнасяме. Така тези мощности биха намалели своите разходи.  

Недостиг на човешките ресурси

Липсата на човешки ресурси е резултат от демографската ситуация. Тук от АОБР предлагат да последваме добрите европейски модели на Германия, Чехия и Полша, които вземат сериозни мерки в законодателството си за внос на работна сила. Според работодателите дори завърналите се българи няма да са достатъчни като работна ръка на фона на увеличаващите се пенсионери. "Агенцията по заетостта трябва да внася и чужденци", смятат те. 

Липсата на инженерно-технически специалисти в страната също е сред главните проблеми на бизнеса. Този проблем води началото си от гимназиалното образование, където учениците не са добре информирани за заплащането и професионалното развитие в отделни отрасли, категоричен е Велев. 

Реклама на бизнеса в България също би допринесла за привличането на работници в страната. Според АОБР ние сме водещи на световно ниво в редица сектори, но успехът ни е анонимен и България остава неразпознаваема в чужбина, за което вина имали медиите.

От АОБР са единодушно против да плащат 3 дни отпуск и срещу проектозакона на ВМРО за 2 дни повече отпуск за непушачите

По въпроса с управлението на хазартния бизнес у нас работодателите не са единодушни. Радосвет Радев отбеляза, че казината например привличат чужденците да оставят пари в нашата икономика. "Свиленград става Лас Вегас", каза той. Но Васил Велев е убеден, че трябва да се регулират "агресивните реклами за билети", които подтикват, че може да се забогатее лесно, без да се учи и работи. 

 

Facebook logo
Бъдете с нас и във