Банкеръ Weekly

Управление и бизнес

РАБОТНИЦИ, ЗАДРЪСТВАНИЯ И НАДЕЖДИ

Ако не бяхме българи и не живеехме в центъра на Балканите, досега в столицата ни със сигурност щеше да има добър подземен обществен транспорт. Уви, реалността е друга - може би защото сме точно там, и то в период на продължителен преход... Затова 28 години след началото на първите строителни дейности по изграждането на метрото в София столичани могат да се похвалят само с 10 километровата отсечка и осемте метростанции между кв. Обеля и пл. Св. Неделя. Както често се случва у нас, гръмките обещания подземната железница да стигне до Интерпред през тази година не се осъществиха. Вината за това, разбира се, беше прехвърлена изцяло на изпълнителите от японската компания Тайсей, а столичният кмет Бойков Борисов побърза да обясни, че остатъкът от трасето до квартал Младост е почти готов. Последваха нови обещания - разширението ще е готово през пролетта на 2009 година!. И тъй като знаем, че у нас казаното не винаги отговаря на реалността, решихме да проверим на какъв етап е изграждането на участъка от стадион Юнак до станцията в квартал Младост 1, тъй като е ясно, че в централната градска част японците все още дълбаят тунелите.
Зад високата метална ограда на ъгъла на булевардите Драган Цанков и Евлоги Георгиев (стадион Юнак), която опасва площ от близо 12 хил. кв. метра, се открива огромна строителна площадка. Въпреки че вали, служителите на Тайсей работят по обекта - но няма как, закъснението с над половин година трябва да се наваксва. Тук повече от две години се изгражда една от най-големите метростанции в София, въпреки че това изобщо не се разбира от името й. Наричат я просто Девета станция. Тунелите към двете съседни спирки на метрото - Осма (до СУ Климент Охридски) и Десета (до Интерпред), вече са готови и сега в тях се поставя релсовият път и се изграждат комуникациите. В момента на дълбочина повече от 20 метра се строи перонът, от който пътниците ще се качват на метровлаковете. Над него, до повърхността, ще бъдат разположени служебните помещения и търговските обекти. До тях, в посока Интерпред, вече се вижда големият подземен паркинг. Той ще бъде на три етажа и трябва да побере повече от 600 автомобила, което още веднъж доказва изключителната важност на столичния метрополитен. Освен че ще облекчи трафика в града, метрото до голяма степен ще разреши и друг проблем на столицата - паркирането. Очакванията са подземните паркинги с около 2000 места, които се изграждат до метростанциите, да поемат голяма част от колите, които сега задръстват центъра.
По план станцията на стадион Юнак трябва да е готова до края на тази година, но ако човек види огромния изкоп и грубите бетонни стени, едва ли ще повярва, че това е възможно.
Според директора на Метрополитен София Стоян Братоев оттук до следващата Десета станция релсите вече са поставени и сега се довършват комуникациите. И тъй като не ни пуснаха да проверим с очите си, ще трябва да му повярваме. Затова пък отидохме до метростанция Интерпред да видим доколко е готова тя. Всъщност тази спирка е построена преди повече от една година и дори миналото лято компанията Sony направи изложение в нея. Единствените работници, които срещнахме сега, бяха двама служители на националната компания Железопътна инфраструктура, които проверяваха релсовия път. Изненадващо, но на метри от тях една хигиенистка почистваше пода - гледка, при която човек би си казал, че оттук вече редовно се движат влаковете на столичната подземна железница.
От Десета станция до кв. Мусагеница трасето на метрото минава над земята и единствено метростанция Единадесета (на ъгъла на булевардите Драган Цанков и Г. М. Димитров) е подземна. Грубите строителни дейности по нея вече са приключили и сега се изпълнява външната архитектура на спирката. Това е и причината две трети от платното на бул. Драган Цанков да е затворено за движение. Да се надяваме, че обещанията шосето да бъде пуснато до лятото ще се спазят, тъй като столичани с горчивина си спомнят ужасните задръствания в горещите дни, докато траеха изкопните работи в района. Трябва да отбележим, че в сравнение с изкопа до стадион Юнак тук имаше доста повече работници или поне така изглеждаше. Освен тези, които изграждаха надземната част на входовете към метростанцията, други строители вече поставяха мраморната облицовка по стълбищата към перона. Последното, разбира се, е доста нелогично, предвид това, че все още предстоят груби строителни дейности, но май в България е така...
Оттук до квартал Младост 1 трасето на метрото минава точно по средата на бул. Андрей Сахаров, след което отново влиза под земята. В този участък сега се поставя релсовият път и се изгражда метростанция на Мусагеница (преди моста над река Дървенишка), която се намира изцяло над земята. Тя също е почти готова, като остават само довършителните дейности по интериора й. Изглежда, строителството на отсечката от центъра до квартал Младост наистина е на финалната права и ако не през пролетта, то поне през есента на 2009 г. метровлаковете ще тръгнат по нея, каквото всъщност е и мнението на самите работници.
Няколкостотин метра по-нататък от метростанция Мусагеница свършва първият диаметър на столичното метро (засега) - от кв. Обеля до кв. Младост 1. След последната метростанция (Тринадесета) линията се разклонява в две посоки под формата на буквата Y, тъй като бъдещите планове на общината са единият лъч да стигне до Бизнес парка в кв. Младост 4, а другият - през квартал Дружба до летището. Всичко това обаче е само далечна перспектива, която при сегашните темпове на строителството едва ли скоро ще стане реалност.

Facebook logo
Бъдете с нас и във