Банкеръ Daily

Управление и бизнес

Пътните фирми искат да им бъде платено от бюджетния излишък

Пътностроителните фирми смятат, че могат да получат неизплатени пари от държавата, дори бе работещ парламент. Те виждат възможност това да се случи чрез решение на Министерския съвет, тъй като има излишък в бюджета. От браншовата камара "Пътища" изчисляват, че около 600 млн. лева трябва да бъдат преведени на пътностроителните фирми, за да не спре работата по обектите, които са поели. От камарата са категорични, че дали има, или няма пари в държавата - това казва Министерството на финансите, а не строителното министерство.

"За септември беше обявен около 1 млрд. лева излишък. Бюджетът предвижда възможност за достигане на около 4,5 млрд. лева дефицит. Не е задължително Народно събрание, важно е дали служебното правителство иска да води такъв тип политика. От 1998 г. бюджетът на АПИ е допълван със средства от държавния бюджет с решение на Министерски съвет. Въпросът е на какъв етап правителството ще стигне до становището, че би могло да отпусне пари от евентуални излишъци в бюджета с постановление на МС", коментира инж. Стефан Чайков, председател на Браншовата камара "Пътища".

Чайков е на мнение, че може фирмите да се освободят от  между 60 000 и 100 000 души, които да отидат в социалната система.

"Не са изхарчени авансите! По вече работени обекти са върнати близо 120 млн. лв. от тези аванси. Единственото, което е нужно, е държавата да ускори процедурите, които са необходими за издаване на строителни разрешения на обектите, и те ще бъдат завършени. Отпуснатите авансови средства са по договори с "Автомагистрали" ЕАД за ново строителство, а сумите, които пътните строители претендират, са по договори с АПИ за текущ ремонт и поддържани. Няма как да се смесват възложителите", заяви инж. Чайков пред БНР.

Контра от МРРБ

От Министерството на регионалното развитие са категорични, че без санкции на Народно събрание не могат да се дават средства.

"Те искат пари от властта, при положение, че ние нямаме законовите механизми да ги дадем. Ако продължава властта да е над закона, е много страшно. Пътностроителните фирми са поискали да гарантираме едни пари сега и едни пари до края на март. Това, което министър Виолета Комитов е направила, и което е говорено в Министерски съвет, е за бюджета за 2022 г. да се даде предложение да бъдат заложени за тези текущи ремонти 1,4 млрд. лева. Искаме да сложим ред в тази история, да се прекрати практиката с плащане в края на годината", обясни арх. Иван Шишков, заместник-министър на регионалното развитие и благоустройството. 

Строежи под прикритие

Според Шишков фирмите строят под прикритие и накрая гаранцията остава в държавата, а те си вземат парите, което той не смята за нормално.

"Образно казано - те строят, а после се прави бюджетът, кое е първото - първо се планира и се прави бюджет, а какво се прави - те строят и накрая, а, трябват ни толкова пари и те се наместват в бюджета", посочи заместник-строителният министър.

Той подчерта, че никой не иска да води война с пътностроителните фирми, но трябва ясно да бъде казано кое как е направено и по кой начин фирмите могат да си вземат парите.

Шишков обясни, че раздадените авансови средства са раздадени за част от лотовете на АМ "Хемус": "За съжаление те са раздадени за бъдещо строителство, за част от което няма дори и планове. Естествено е да сме притеснени какво ще стане с тези пари, защото е много смущаващ начинът, по който са раздадени".

По думите му има категорична вина на предишното управление на страната и изказа недоумение, защо протестите на пътните фирми е пред МРРБ, а не пред партийната централа на предишната власт.

Арх. Шишков изказа очакване да постигнат договореност с пътностроителните фирми, защото ръководителите им са бивши шефове на АПИ и добре разбират ситуацията.

Facebook logo
Бъдете с нас и във